Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opuštěná fabrika 25 let skrývala nejeté náklaďáky Baba Jaga, teď jsou na prodej
21.5.2019 | Petr Prokopec
Jejich výroba skončila v roce 1994, ne všechny ale putovaly do prodeje. Několik kusů ZiLu-133GYA zvaného Baba Jaga bylo uskladněno a za zdmi fabriky zůstaly dodnes.
Historie ruské automobilky ZiL se začala psát již v roce 1916, sté výročí však značka bohužel oslavit nestihla. Tedy jakožto výrobce aut, samotná společnost stále existuje, ovšem v posledních pěti letech již jen jako developer, který hodlá na pozemcích dříve okupovaných továrnami vybudovat rezidenční komplex. Většina budov tak byla již v roce 2015 stržena, některá skladiště však zůstala stát. A tak až dnes vydávají svá tajemství.
Mezi ty patří stále nové, byť dávno nevyráběné vozy, které se v útrobách továrny skrývaly neskutečných 25 let. Jde o několik exemplářů sklápěčky ZIL-133GYA vyrobené v roce 1994, které Rusové neřeknou jinak než Baba Jaga. Hned po svém zrodu najely pouze okolo 1 500 kilometrů a následně se staly součástí státních rezerv. Proč s nimi během následujícího čtvrtstoletí nikdo nenakládal, je otázkou, patrně stát ztratil povědomí o tom, že je má. Na každý pád se za nimi zavřely brány opuštěné továrny a uvolněny z rezerv byla až letos. Poté prošly oživením, dostaly nové baterie a pneumatiky a jsou plně provozuschopné.
Cena jednoho kusu byla stanovena na 750 tisíc rublů (cca 267 500 Kč), což na byť zastaralý, ale současně zánovní náklaďák není moc. ZiL-133GYA stále zvládne uvézt až 10 tun nákladu, za což vděčí třínápravové koncepci. V tomto ohledu jde o z nouze ctnost, neboť tento typ odstartoval svou životní dráhu v 60. letech minulého století se dvěma nápravami. Poté však Rusové začali požadovat vyšší nosnost.
Problém nastal v tom, že na vývoj nové verze nebyly ani peníze, ani čas. Vývojové oddělení bylo příliš zaměstnáno prací na novém ZiLu-170. Ten ale nakonec nikdy do výroby nedorazil, tedy alespoň pod původně zamýšleným logem. Místo toho se nakonec začal prodávat jako Kamaz-5320. Nicméně i tak byly práce na šestikolové variantě ZiLu-133GYA upozaděny, došlo pouze na prodloužení korby a rámu, který se nově dočkal jedné nápravy navíc. Ta však je již pouze vlečená, nikoliv poháněná.
V případě Baby Jagy lze mluvit ještě o modifikacích spojených s motorovým prostorem, neboť vůči standardnímu ZiLu-133 došlo na prodloužení kapoty. Pod ni se tak s přehledem vešel objemnější téměř jedenáctilitrový turbodiesel Kamaz-740 naladěný na 220 koní, jež dostala na starosti převodovka od stejného výrobce. Ta nadále výkonem zásobuje pouze první čtyři kola.
Zajímavostí je, že za výše zmíněnou sumu je vůz bez technického průkazu, za možnost jezdit s ním po veřejných komunikacích se platí dalších 100 tisíc rublů (35 670 Kč), Jak je dnes možné něco takového přihlásit do provozu, netušíme, ale nezapomeňme - jsme v Rusku, zemi neomezených možností.






Dodnes nejeté kusy ZiLu-133GYA míří po 25 letech ve skladišti do prodeje, jde o raritu svého druhu
Zdroj: Drom
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 7 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
před 11 hodinamiMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? včera 20:22
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice včera 12:15
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejnovější články
Noblesní, kdysi extrémně drahé Bentley Azure se dnes prodává za cenu Škody Scala, tento kus názorně ukazuje, proč tomu tak je
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 4 hodinamiFandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
před 5 hodinamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 7 hodinamiKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.17. 19:29 - Vrooom
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB