Peraves Monotracer: Auto nebo Motorka?

Nová generace dálníku pocházející z dílny švýcarské firmy Peraves představuje konkurenci pro sportovní vozy i cestovní motocykly. Proto tento jednostopý dopravní prostředek s komfortní dvoumístnou kabinou nelze nikam zařadit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Peraves Monotracer: Auto nebo Motorka?

14.10.2008 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek

Peraves Monotracer: Auto nebo Motorka?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová generace dálníku pocházející z dílny švýcarské firmy Peraves představuje konkurenci pro sportovní vozy i cestovní motocykly. Proto tento jednostopý dopravní prostředek s komfortní dvoumístnou kabinou nelze nikam zařadit.

Úžasný stroj od Švýcarské firmy Peraves je v podstatě pokračováním nápadu českého konstruktéra Jana Anderleho, který s ním poprvé vyjel na silnici už v polovině třicátých let. Monotracer, u nás znám pod výrazem „dálník“, kombinuje zdánlivě dva odlišné světy, a to letecký s motoristickým. Na první pohled by se dalo říci že se jedná o celokapotovanou motorku, avšak opak je pravdou, protože je to spíš pilotní kabina s dvěma koly místo křídel.


Peraves Monotracer: Auto nebo Motorka? - 1 - 1Peraves Monotracer: Auto nebo Motorka? - 2 - 2Peraves Monotracer: Auto nebo Motorka? - 3 - 3

Kabina Monotraceru je tvořena z uhlíkových vláken, skla, karbonu a kevlaru v kombinaci s bezpečnostním rámem tvořeným slitinou oceli. Vstup do interiéru umožňují vzhůru se otevírající dveře na levé staně. Uvnitř se nacházejí dvě sedadla vybavena tříbodovými pásy. Do standardní výbavy tohoto stroje pak patří i klimatizace, navigace, stereo nebo velkorysý úložný prostor.

O pohon 450 kilogramů těžkého Monotraceru se stará motocyklový vodou chlazený čtyřválec od BMW s obsahem 1,2 litru o výkonu 130 koní který přenáší výkon přes sekvenční čtyřstupňovou převodovku. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100km/h za 5,7 sekund a nejvyšší rychlost 250 km/h. A to vše za dohledu elektronických pomocníků v podobě ABS při brzdění a ASP při rozjezdech.Ovšem nejzajímavější je počítačem řízený stabilizační systém v podobě dvou malých podpůrných koleček na bocích, která se vysunou za pul vteřiny v případě potřeby např. při stání na semaforu. Především diky nim je Monotracer schopen najíždět do zatáček pod šíleným úhlem až 52 stupňů. Ostatně to už dostatečně předvedl jeho o něco větší předchůdce Ecomobil na okruhu v Brně.

Výroba Monotraceru se odehrává v Brně u firmy Bohemia Mobil a plánovaná produkce se bude pohybovat okolo 100 kusů ročně za cenu začínající na nějakých 1,3 milionu korun bez daně. To není zrovna málo ale za výjimečnost se platí.

Peraves Monotracer: Auto nebo Motorka? - 4 - 5Peraves Monotracer: Auto nebo Motorka? - 5 - 4

Technické údaje

Motor: Řadový kapalinou chlazený čtyřválec z produkce BMW se 16 ventily o objemu 1171 cm3. Největší výkon 130 k (96kW) při 8750 1/min s točivým momentem 117 N.m při 6750 1/min. Čtyřstupňová sekvenční převodovka se zpětným chodem.

Podvozek: Samonosný kompozitový monokok kombinující kevlarová, karbonová a skelná vlákna. Výztuhy ze zesíleného hliníku. Rám motoru, řízení a boční stabilizátory jsou z letecké oceli. Přední zavěšení Marzocchi, zdvih 50 mm, zadní vidlice Monolever, čtyřpístkové keramické brzdy s kotouči o průměru 3x 320mm. Pohotovostní hmotnost 460-485 kg (podle typu zvolené výbavy). Objem palivové nádrže 50 litrů. Brzdná dráha 100-0km/h za 43 metrů.

Základní cena bez DPH: 52 500 euro

Autoforum.cz

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.