Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Peugeot 205 Rallye: oholené GTI vážilo jen 794 kilogramů
25.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) GTi nebylo jedinou ostrou verzí 205. Spartánštějším strojem byla verze Rallye s karburátorovou 1,3, která nesměla do Německa.
Není tomu tak dávno, co Peugeot světu ukázal výroční edici 208 GTi. Ono výročí patří jeho dědečku, modelu 205 GTi, který je letos na světě třicet let. Nebyla to však jediná ostrá verze Peugeotu 205, která v 80. letech vznikla - ke konci oné dekády přišla ještě oholená varianta „dvěstěpětky”, která vznikla podle soutěžních vozů a snad nepřímo i pro amatérské soutěže. Myšlenka byla nabídnout spartánštější, takže také levnější variantu GTi. Dostala název 205 Rallye.
Pod kapotou tohoto stroje nebyla šestnáctistovka či snad devatenáctistovka z 205 GTi, nýbrž menší motor o objemu 1,3 litru. Tento motor vznikal pod taktovkou divize Peugeot Talbot Sport a dostal označení TU24. Je to v podstatě standardní jedenáctistovka, která se montovala do 205, jen se zvětšeným objemem, ostřejší vačkou a dvěma karburátory Weber. Výsledek byl 103 koní výkonu - tedy nijak moc - ale 205 Rallye vážila pouze 794 kilogramů.
Podle zpráv dobových médií byla třináctistovka líná a surová pod dvěma tisíci otáček, pak se postupně probouzela k životu. Nejvíce se jí líbilo mezi čtyřmi až zhruba sedmi tisíci otáčkami, maximum výkonu leželo v 6 800 ot/min. Díky nízké hmotnosti a také dobré aerodynamice se dalo docela svižně dosáhnout maximální rychlosti až 190 km/h. Též podvozkově byl tento vůz velmi schopný, přední náprava sem přešla prakticky beze změn z 205 GTi včetně větraných kotoučových brzd. Zadní náprava byla také z GTi, jen brzdy byly bubnové.
Nízké hmotnosti bylo dosaženo vymontováním úplně všeho, co nebylo pro jízdu nezbytné. Zmizela pochopitelně kůže ze sedaček, veškeré komfortní prvky a také drtivá většina zvukové izolace. Uvnitř tedy byla za jízdy spousta hluku, zejména pokud jste jeli rychle a drželi motor v otáčkách. Ale výsledek této snahy je vidět i výše - hmotnost činila necelých osm metráků.
Zvenčí je 205 Rallye poznat celkem snadno. Vyráběla se jen ve žluté nebo bílé barvě a na několika místech karoserie byly barvy Peugeot Talbot Sport, zejména na masce chladiče a na třetích dveřích. Po stranách také nebyly lišty jako u 205 GTi, vůz měl jednoduchá plechová kola a také přední mlhovky byste tu hledali marně. Uvnitř byla také hlavní jednoduchost a lehkost, sedadla však měla verze Rallye z GTi.
Pro roky 1990 - 1992 se pod kapotu Rallye podívala devatenáctistovka z GTi, avšak podávající výkon 105 koní. Této verze údajně vzniklo jen asi tisíc kusů, takže je velmi vzácná. Prodávala se jen v Německu, kde se naopak původní Rallye nenabízelo, protože třináctistovka nesplňovala některé legislativní požadavky. Vůbec tento stroj nebyl k mání všude, nýbrž jen na některých evropských trzích.
Peugeot původně plánoval vyrobit 5 000 kusů 205 Rallye, tento počet však zmizel velmi rychle. Celkem z továrny vyjelo 30 111 kusů Peugeotu 205 Rallye, což je sice podstatně méně, než vzniklo verzí GTi, ale také šestkrát víc, než Peugeot plánoval. Dnes jsou tyto vozy pochopitelně poměrně vzácné, i proto, že už ani zdaleka nejsou na světě všechny.











Peugeot 205 Rallye jde poznat podle bílé či žluté barvy a trikolory Peugeot Talbot Sport
"Dvěstěpětky" byly velmi úspěšné v soutěžích všech kategorií včetně slavné skupiny B
Dobová reklama na 205 Rallye
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
USA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 2 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil v momentě, kdy Jaguar nevyrábí vůbec nic. Že by to byl důvod?
včeraMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub