Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se, jak se vyrábí obří kliková hřídel, skončí v gigantickém motoru
19.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jak se vyrábí běžná kliková hřídel, která skončí pod kapotou osobního auta, si jistě dokážete představit. Ale co když je násobně větší než člověk?
Pokud jste někdy byli v muzeu Škody v Mladé Boleslavi, dost možná jste v jedné jeho části viděli hrubý odlitek klikové hřídele, ještě před finálním opracováním a vložením do motoru. Lití je ale jen jeden ze způsobů výroby této součástky a zrovna hřídele, které máme v autech, patří k těm nejmenším.
Záběry níže ukazují proces výroby mnohem, mnohem větších klikových hřídelí v německé firmě Alfing. Není to samozřejmě přesný popis technologie ani přesný výrobní postup, spíš ukazuje některé zastávky klikové hřídele na cestě od surové ocelové kulatiny po zabalení do krabice a odeslání zákazníkovi.
Vidíme kování klikových hřídelí, zchlazování, obrábění, leštění, vyvažování a několik způsobů výstupní kontroly. A je to fascinující proces, zejména s ohledem na to, s čím se tu výroba musí potýkat - vedle hřídelí této velikosti vypadají i vzrostlí muži jako mravenci pokoušející se přenést jehličí z místa na druhé.
Co nevíme, je, do jakých strojů tyhle gigantické hřídele patří. Je jasné, že to musí být některý z obřích motorů, třeba pro důlní sklápěčky nebo menší lodě. To je ale nakonec druhotné - klíčový je zde pohled na průběh výroby tak obrovského komponentu, který by se svou velikostí vyrovnal celé řadě motorů určených pro běžná osobní auta. A to je třeba říci, že existují ještě větší...
Pro co jsou ty největší klikové hřídele z videa určeny, nevíme
Zdroj: Manufacturing Production na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 53 minutami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nejčtenější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
29.3.2024 - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
29.3.2024 - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
29.3.2024 - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
29.3.2024 - Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
29.3.2024