Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Převodovku DSG nevymyslel koncern VW, i když ji proslavil a masově vyrábí
14.5.2019 | Mirek Mazal
Dvouspojkové převodovky jsou pozoruhodný vynález. Přisuzován je koncernu VW a Němci se skutečně postarali o to, že se dostaly do sérových aut, nápad ale vznikl jinde.
K dnešnímu dni vyrobil koncern Volkswagen více než 26 milionů převodovek označených německy Direktschaltgetriebe a anglicky Direct Shift Gearbox, kterým ovšem málokdo řekne jinak než DSG. VW byl prvním výrobcem, který s dvouspojkovými automaty přišel na trh a byl tím, kdo ukázal konkurenci, že se bez podobně řešené převodovky alespoň u některých modelů neobejde. U zrodu alternativy hydrodynamického měniče ale nestál.
DSG je chytrý nápad a zdá se být spojením toho nejlepšího ze všech myslitelných systémů změny převodů. V jednu chvíli to dokonce vypadalo, že budoucnost žádnému jinému řešení patřit nebude, neboť konvenční automaty s hydrodynamickými měniči nejsou tak rychlé, nejsou tak plynulé, nedokáží stejně rychle reagovat na povely řidiče v případě manuální volby stupňů a v neposlední řadě nejsou tak efektivní. Pozdější vývoj, problémy s životností zejména některých „dvouspojek” a schopnost hydrodynamického měniče snáze pracovat s vysokým výkonem resp. točivým momentem motoru hru vyrovnala. Přesto jejich výlučné použití v supersportovních autech všeho druhu naznačuje, že nic lepšího pro silniční vozy vymyšleno nebylo.
Princip této převodovky je vlastně docela jednoduchý. U konvenčního manuálního řazení nebo robotizovaného manuálu s jednoduchou spojkou při změně převodů musí spojka rozepnout a tím nastává prodleva v toku točivého momentu z motoru na kola. DSG funguje jinak, má dvě spojky a na každé má připravenou jednu rychlost. Řidič tak v optimálním případě přepnutí z jedné rychlosti na druhou pomalu nevnímá, neboť proběhne velmi rychle a hladce. Každá spojka v páru je ovládána mechatronicky a spíná podle řídící jednotky, která určuje, jaký rychlostní stupeň má být následně zařazen. Každá spojka patří zhruba polovině převodů, takže například zařazenou jedničku střídá předem připravená dvojka z druhé sady.
Pochopitelně, z většiny rychlostí je možné zařadit dvě různé, a tak softwarové algoritmy sledují jízdu a snaží se předvídat další krok řidiče při předvolbě další rychlosti, aby převodovka měla na druhé spojce připravenou tu správnou rychlost. Jestliže člověk například mačká plyn a zrychluje plynule na 3. rychlostní stupeň, počítač rozkáže připravit 4. stupeň, který plynule převezme otěže. Při konstantní akceleraci je změna převodů plynulá a velmi rychlá, kritizované prodlevy se ale objevují v momentě, kdy se řidič udělá něco obtížně vyzpytatelného a automat nemá připravený další stupeň. Evoluce posledních 16 let ale učinila i tyto situace o poznání snesitelnějšími.
Oněch 16 let nezmiňujeme náhodou, neboť už v roce 2003 koncern Volkswagen s velkou slávou nabídl DSG za příplatek poprvé v tehdejším Golfu R32. A po nadšeném přijetí dostupnost novinky rychle rozšířil do řady dalších modelů celého koncernu - i ve Škodě Octavia DSG debutovalo jen o dva roky později. Právě proto se traduje, že koncern VW za celým vynálezem dvouspojkových automatů stojí, realita je ale jiná. Prvenství nepatří VW, dokonce ani Porsche či Audi, zkrátka nikomu z koncernu Volkswagen.
Vůbec první pracovní prototyp dvojspojky byl vyvinut v britském hrabství Warwickshire na území města Royal Leamington Spa v roce 1980 - 23 let předtím, než ji poznal svět v Golfu. Vynález tehdy dostal jméno hot-shift automatic gearbox čili něco jako automat s „ostrým” řazením. Koncept jistě nevykazoval reakce podobné současným DSG, ale ve srovnání s tehdejšími konvenčními převodovkami s měničem točivého momentu byl jistě rychlejší.
Převodovky s HDM navíc nebyly a nejsou vhodné pro malé motory, na to jsou v nich příliš velké ztráty, hot-shift měl právě to řešit. Byl to nadějný koncept, v té době se jej ale kvůli jeho složitější konstrukci žádná automobilka nechytla a zůstal jen nápadem. Přitom z hlediska základního uspořádání byl design hot-shiftu velmi podobný současným dvojspojkám. Předloha měla tehdy jednu spojku suchou a jednu mokrou s olejovou lázní, kdy každá pracovala s „vlastní” sadou převodů.
DSG může používat obě alternativy. Její první verze používaly mokré spojky a byly schopné zvládnout točivý moment až 350 Nm. Výrobce BorgWarner pro ně používal ochrannou známku DualTronic a jednotlivé větvě převodů u nich kvůli úspoře místa byly umístěny v jedné ose. Později přišla sedmistupňová verzi DSG určená pro kompaktní vozy. Vzhledem k limitu točivého momentu 249 Nm byly spojky bez maziva jen volně nasucho, aby se snížil vnitřní odpor. Verze bez oleje má o něco větší spojky a s tlustším třecím obložením kvůli oddálení opotřebení. Konstrukce by měla odolávat 300 tisíc ujetých kilometrů.
Olejové chlazení u DSG slibuje větší odolnost proti zátěži, taková převodovka ale váží více, má větší vnitřní ztráty a je cenově dražší. Výrobce u obou typů převodových skříní slibuje snížení spotřeby, nižší emise a také dokonalý jízdní zážitek. Pravda, současné technické finesy umí zázraky a když se s DSG naučíte pracovat tak, aby správně četlo vaše úmysly, je jízda s ním uspokojivá. Žádná elektronika ale nikdy nenahradí přesně trefený meziplyn při prudkém brzdění do oblíbené zatáčky...

















O rozmach dvouspojkových převodovek se postaral Volkswagen, který je stále jejich největším propagátorem. Samotný mechanismus těchto skříní ale pochází odjinud
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.05. 20:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
