První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá

Žádné lidové SUV, ale neuvěřitelně propracované auto, které by mohlo směle konkurovat i současným limuzínám. To je první VW Touareg, který disponuje třeba i elektrickým posuvem pásů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá

14.7.2019 | Petr Prokopec

Žádné lidové SUV, ale neuvěřitelně propracované auto, které by mohlo směle konkurovat i současným limuzínám. To je první VW Touareg, který disponuje třeba i elektrickým posuvem pásů.

V osmdesátých letech minulého století Volkswagen vycítil narůstající oblibu SUV. Otisk značky ve Spojených státech, kde registrace těchto vozů byly nejvyšší, však nebyl zrovna enormní. A pouze pro Evropu se zcela nový model nevyplatilo vyvíjet. Automobilka proto přistoupila ke kroku, kterého se v současné době nebojí prakticky žádný výrobce - vzala Golf, kterému dodala přídomek Country a spolu s ním i pohon všech kol, zvýšenou světlou výšku a ochranné pláty vpředu a vzadu. Vznikl crossover moderního střihu, ovšem v době, kdy o taková auta skoro nikdo nestál.

Většina vyrobených aut dostala do vínku jedna-osmu naladěnou na 100 koní, nicméně Němci vyrukovali také s padesátikusovou limitovanou edicí GTI, která disponovala výkonem 115 koní. Právě zmíněný počet potvrzuje, že Golf Country nebyl zrovna bestsellerem, a dnes o něm ví pouze skalní příznivci Volkswagenu. Prvním pořádným vstupem značky do segmentu SUV se tak stal až Touareg, u kterého Němci už na nějakou tu korunu rozhodně nehleděli.

První generace vozu nazvaného po afrických nomádech dorazila v roce 2002, přičemž do vínku dostala prvky, za jaké by se nemusela stydět ani leckterá současná limuzína. A nikoliv jen ta s logem Volkswagenu, Touareg by mnohými svými detaily mohl okouzlit i rozmařilou klientelu, která nakupuje u Rolls-Royce či Bentley. SUV se totiž dočkalo třeba elektrického ovládání bezpečnostních pásů předních sedadel. Ta jsou rovněž v elektrice a mají i paměť.

Tím ale výjimečnosti Volkswagenu Touareg zdaleka nekončí, jak vysvětlují kolegové z The Fast Lane Car. Těm se nyní podařilo koupit vůz z roku 2004 (v té době se SUV začalo prodávat v Americe) za pouhých 4 600 dolarů (cca 104 tisíc Kč), a to přesto, že je podobnými finesami napěchován od podlahy až po strop. Počítat je tedy dále možné se čtyřzónovou klimatizací s automatickou recirkulací vzduchu, která se spustí i ve chvíli, kdy si ostříknete čelní okno.

Již zmiňovaná sedadla dostala do vínku vyhřívání, které lze nastavit hned v pěti úrovních, a to vpředu i vzadu. Do elektrického zapalovače lze vložit dobíjecí baterku, klimatizace pak navíc může chladit schránku před spolujezdcem. Separátní přihrádka v ní pak skrývá kůží obšitou uživatelskou příručku, zatímco nad čelním sklem najdete digitální kalendář a v případě řidiče hned dvě stínidla. Ty navíc doplňuje malé stínítko zakrývající okno nad zpětným zrcátkem.

Stále jsme se nedostali na konec, což jen dokazuje, kterak byl Touareg již před sedmnácti lety doslova revolučním vozem. Osazen byl totiž i změkčeným dovíráním víka zavazadelníku či předními a zadními parkovacími senzory, jenž vzdálenost od objektů signalizovaly pomocí zelených, žlutých a červených světýlek na palubce či nad zadním oknem. Nenápadné tlačítko na zadní straně volantu pak zapíná či vypínání podsvícení ikonek na jeho přední straně.

Zatím jsme přitom popsali finesy spojené hlavně s interiérem, nyní si můžeme proklepnout techniku. Ta již standardně počítala s pohonem všech kol, se kterým je spárován vzduchový podvozek. Světlá výška za normálních okolností činí 160 milimetrů, při volbě off-roadového režimu ji ale můžete zvýšit na 244 mm a v rámci módu Xtra dokonce na neskutečných 300 mm. Tedy na úroveň, jaké nedosahují ani dnešní SUV, ač jich je na trhu přehršel.

Touareg se navíc mohl pochlubit také tlačítkem umožňujícím manuální uzamčení zadního diferenciálu, stejně jako je možné odpojit stabilizátory, což pochopitelně zlepší křižitelnost náprav v terénu. Stejně jako byl tedy nadmíru luxusní, byl i technologicky propracovaný do posledního detailu. Nicméně nad čím jste mohli před 17 letech zaplesat, to nyní může představovat noční můru. Udržet totiž veškeré hračičky při životě není jednoduché jak finančně, tak i časově.

Je přitom plně pochopitelné, proč Touareg dostal do výbavy takové prvky, jaké jsme popsali výše. Koncernu VW tehdy vládl Ferdinand Piëch, který byl podobným přístupem ke konstrukci zejména prvních modelů v určitém segmentu doslova posedlý. Chtěl celému světu ukázat, že „jeho“ automobilka dokáže naprosto vše. Vzniknout tak mohlo nejen toto SUV, ale třeba i Volkswagen Phaeton. A nebýt Piëchovy posedlosti, nedočkali bychom se ani Bugatti Veyron, zatímco Bentley by bylo hudbou minulosti.

Je tak vlastně jen na vás, zda se necháte německým SUV okouzlit či nikoliv. Ceny spadly skutečně velmi nízko a výběr pohonných jednotek byl neskutečně široký - kromě pětiválce, šestiválců a osmiválce bylo totiž možné sáhnout i po desetiválcovém turbodieselu a benzinovém dvanáctiválci. Experti ale dodávají, že 5,0 V10 TDI je tou nejhorší možnou volbou, kvůli které bude Touareg postávat spíše v servisu než u vás doma.


První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 1 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 01První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 2 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 02První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 3 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 03První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 4 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 04První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 5 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 05První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 6 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 06První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 7 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 07První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 8 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 08První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 9 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 09První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 10 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 10První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 11 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 11První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 12 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 12První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 13 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 13První SUV VW dostalo již před 17 lety věci, o nichž se novějším konkurentům jen zdá - 14 - VW Touareg V8 2004 The Fast Lane Car videoscreen 14
První generace Volkswagenu Touareg byla v roce 2002 neskutečně propracovaným vozem. Nyní je ale i díky tomu tak trochu noční můrou techniků

Zdroj: The Fast Lane Car@Youtube

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše