Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes

(+ video) Šest hnaných kol je bizarní podívaná vždy, u Renaultu 5 zvlášť. Bylo jich jen pár, jeden dokonce jel Dakar, ten nejcennější však shořel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes

1.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Šest hnaných kol je bizarní podívaná vždy, u Renaultu 5 zvlášť. Bylo jich jen pár, jeden dokonce jel Dakar, ten nejcennější však shořel.

Automobily o šesti kolech - tedy osobní, u náklaďáků je to běžná věc - jsou dost neobvyklé, ne-li přímo vzácné a kuriózní. Přesně z toho dlouho těžil Mercedes G 63 AMG 6x6, za který si firma účtovala jmění - neskutečných 12 milionů Kč. Teď je minulostí a o jeho zákazníky se pokusí usilovat třeba Kahn Flying Huntsman, nejsou to však zdaleka jediné a ani první osobní automobily o šesti kolech. Před necelým rokem jsme tu měli Carmichael Commando, tedy Range Rover ze 70. let s nápravou navíc, a existoval také supersport o šesti kolech s názvem Covini C6W.

Stroj, který vidíte na svém monitoru dnes, však není ani supersport, ani kdovíjaký offroad, i když má poháněných kol více než onen Carmichael. Jmenuje se Renault 5 6x6 a je přesně tím, na co vypadá - celé Evropě důvěrně známým Renaultem 5, jen s nápravou navíc a pohonem všech kol. A také s trochou unikátní karosařiny za B-sloupkem.

Francouz Christian de Leotard, člověk nijak spojený s Renaultem, kdysi měl Renault 5 za příliš nudný, což mu nelze mít úplně za zlé. Oslovil proto karosárnu Tissier, která se zabývala stavbou tří- a čtyřnápravových - ano, čtyřnápravových, např. jako odtahovky - Citroënů, a to i se základem v ikonických DS. Tato firma pomohla jednak s trojicí náprav, ale také s výrazným vyztužením rámu Renaultu 5.

I ona zadní část, která trochu připomíná prosklenou dodávku, vznikla ve spolupráci s Tissierem. Byla zastavěna i hydrostatická převodovka, kterou najdete například u vozidel s pásy místo kol, a také pochopitelně zmíněný pohon všech šesti kol. Stroj má podle obrázků i o něco větší světlou výšku než standardní „pětka”, takže se z něj stal i docela schopný offroad. To prokázal i v Rallye Paříž-Dakar, kterou s jednou z variant tohoto stroje Tissier jel, jak je vidno na obrázcích. Nevíme, jaký byl jeho výsledek, ale údajně soutěž dokončil. Ostatní varianty třeba jezdily po schodech a nechávaly se u toho fotit, což také zvládne málokteré auto.

Tou nejvíce trhlou variantou však rozhodně je šestikolka, postavená z Renaultu 5 Turbo. Tenhle stroj je také obecně známý, je to hot hatch zrozený v rallye, jehož zadní kola pohání uprostřed uložený motor. Tento motor však byl de Leotardovi málo, takže přední část pro tento vůz pocházela z obyčejného Renaultu 5 i s motorem a převodovkou.

Přední a zadní kola nebyla spojena hřídelí, každá strana prostě měla svůj vlastní motor i převodovku. O řazení se staraly dvě kulisy, které ale byly pákami synchronizované, takže řidič bral jen za jednu páku, ale měnil rychlosti v obou převodovkách. I z kulis řazení se nicméně dá vyčíst, že pro zpátečku toto neplatilo, nicméně to jistě nebyl problém.

Jak něco takového fungovalo, nemáme ponětí, dost možná ale bylo potřeba nějak synchronizovat převodové poměry. Dnes se to už bohužel nikdo nedozví, protože právě tato nejšílenější verze shořela při požáru v roce 2003. První vytvořený Renault 6x6 však ještě před pár lety reznul v depozitáři jistého muzea ve Francii; zda se mu od té doby dostalo restaurace, nám není známo.

Rozhodně by byla škoda, kdyby takto úžasný stroj sežraly myši, na našem webu už ale zůstane stálým hostem. A ve vašich myslích snad též...


Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 1 - renault 5 6x6 01Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 2 - renault 5 6x6 02Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 3 - renault 5 6x6 03Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 4 - renault 5 6x6 04Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 5 - renault 5 6x6 04aRenault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 6 - renault 5 6x6 05Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 7 - renault 5 6x6 05aRenault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 8 - renault 5 6x6 06Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 9 - renault 5 6x6 06aRenault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 10 - renault 5 6x6 06bRenault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 11 - renault 5 6x6 07Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 12 - renault 5 6x6 08Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 13 - renault 5 6x6 09
Šest hnaných kol dalo Renaultu 5 slušné terénní schopnosti

Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 14 - renault 5 turbo 6x6 01Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 15 - renault 5 turbo 6x6 01aRenault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 16 - renault 5 turbo 6x6 02Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 17 - renault 5 turbo 6x6 03Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 18 - renault 5 turbo 6x6 03aRenault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 19 - renault 5 turbo 6x6 04Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 20 - renault 5 turbo 6x6 05Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 21 - renault 5 turbo 6x6 06Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes - 22 - renault 5 turbo 6x6 07
Existoval i Renault 5 Turbo 6x6, bohužel ale shořel při požáru

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.