Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Renault Laguna Biturbo: zapomenutý ostrý sedan měl 280koňovou V6
14.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Kdyby se tohle auto v roce 1995 začalo prodávat, mohla to být nejsilnější evropská předokolka. Jenže nakonec vzniklo jen pár prototypů.
Většina fanoušků francouzské značky Renault zná Safrane Biturbo, i u nás se objevil ve vlastním článku. 268 koní a čtyřkolka není něco, co by člověk běžně čekal od téhle automobilky, přesto to není ani zdaleka nejšílenější vůz, který kdy postavila. Co ovšem spousta fanoušků možná neví, je, že Safrane Biturbo měl mít i sourozence - Lagunu Biturbo Hartge.
Německý tuner Hartge, už tehdy specialista na BMW, pomáhal Renaultu s přípravou vidlicového šestiválce PRV pro Safrane Biturbo. Motor dostal dvě turba KKK a Hartge za Renaultem přišel s tím, že může z motoru bezpečně dostat 280 až 300 koní. Kvůli převodovce nicméně nabídlo Safrane Biturbo „jen” 268 koní.
V případě Laguny Biturbo se Renault rozhodl nenabídnout pohon všech kol. Převodovka tedy byla odolnější a tuner Hartge dostal volnější ruku. Dvě turba KKK zůstala, ale jejich tlak byl navýšen z 0,5 na 0,8 baru, hodnotu původně zamýšlenou pro Safrane Biturbo. Na přední kola tak přes pětistupňový manuál proudilo 280 koní a 400 Nm.
Připomínáme, že jsme v době, kdy 172 koní Golfu VR6 bylo považováno za trochu moc výkonu pro předokolku. Laguna Biturbo byla silnější a o 300 kg lehčí než Safrane Biturbo, přesto ale údajně zvládla stovku za stejných 7,2 vteřiny. Čtvrtmíle měla údajně trvat 14,7 sekundy a maximálka měla být 254 km/h.
Novinářský vůz byl nalakován světle modrou barvou a měl 18" kola, která leckomu můžou přijít povědomá. Nemýlíte se, hádáte-li jejich původ v Bugatti EB110. Nedivili bychom se, kdyby z tohoto supersportu pocházel i lak, protože ten je mu také nápadně podobný. Laguně tahle barva i očividně příliš velká kola docela sluší.
Karoserie jinak příliš změněna nebyla, byl tu v podstatě jen jiný přední nárazník s většími nasávacími otvory a poměrně velké zadní křídlo. Jinak před námi stála normální Laguna v nejvyšší výbavě RXE, která nabídla např. klimatizaci a airbagy. Interiér nicméně vznikl v dílnách Renaultu, nepomáhal s ním Irmscher, jako v případě Safranu Biturbo.
Největší rozdíl mezi vrcholným Safrane a touto Lagunou byl ten, že se Laguna Biturbo nikdy nevyráběla. Vzniklo jen pár prototypů, údajně 3 - 5 kusů, kromě onoho modrého ještě jeden fialový s koly ze Safrane Biturbo, na který se můžete podívat i na videu níže. Tento kus skončil i v rukou soukromého zákazníka, tedy alespoň ještě před pár léty tomu tak bylo. A mezi fotkami vidíme i logo Hartge na šedé karoserii, také to byl jeden z prototypů.
Kdyby se tohle auto prodávalo, bylo by nejrychlejší a nejsilnější evropskou předokolkou. Všechno ostatní s předním náhonem mělo méně výkonu, všechno, až na Cadillac Seville Touring Sedan s 4,9 L37 Northstar V8. A protože by se ho pravděpodobně vyrobilo jen pár stovek, dnes to mohl být sběratelský artikl podobně ceněný jako Safrane Biturbo. Nakonec ale Renault sériovou výrobu právě z obav z nízkých prodejů zamítl - škoda, zůstaly jen vzpomínky a pár nepříliš kvalitních dobových snímků a jedno video. A nanejvýš pár ještě vzácnějších strojů v rukou několika šťastlivců...
Pořádné fotografie Laguny Biturbo Hartge aby jeden pohledal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 5 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 6 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 7 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 9 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz