Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ruský Hummer je hotov. Říká si Kat a vypadá podle toho
14.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tento ruský stroj si vážně říká Kat a svým vzhledem jako z války budoucnosti to podporuje. Má dieselový osmiválec o 2 700 Nm.
O novém automobilu pro ruské speciální jednotky a armádu se nezmiňujeme poprvé. Jako „ruský Hummer” jsme vám jej představili už dříve, tehdy se ale jednalo pouze o prototyp. Vůz vypadal, jako by spadl z měsíce a bylo těžké říci, zda působit více děsivě nebo ohavně. Na každý pád bylo z detailů zřejmé, že není hotový a na výsledek práce Rusů si ještě budeme muset počkat.
S ohledem na jeho určení (některými je dokonce označován jako „tajný”, což je trochu přehnané) ale nebylo a není jednoduché další vývoj sledovat. Nyní je zřejmé, že se navzdory zkazkům o zastavení projektu dočkal i produkční specifikace. Stojí za ní firma ZiL, vůz je ale založen na technice Kamazu 4911. Padouchy a nepřátele má očividně děsit už vzhledem; na rozdíl od zmíněného konceptu, který vypadal jako přerostlé lunární vozítko, vypadá produkční verze jako stroj z války budoucnosti. Tomu přispívá i jeho jméno: Kat.
Detailů bylo zveřejněno skutečně málo. Do této chvíle měly vzniknout čtyři kusy, které jezdí mimo jiné i po silnicích, kde byl stroj již párkrát natočen a nafocen. Vidět jej můžete také ještě v předfinální formě na propagačním videu speciálních složek ruské FSB, pro které byl zřejmě stvořen především.
Na stavbě tohoto auta spolupracovala krom ZiLu a Kamaz také firma Fort Technology, a to již od roku 2008. Ostatně níže přiložená dokumentace vzniku vozu se též datuje ke konci minulé dekády. A procec to nebyl jednoduchý - původně měl Kat stát na speciálním podvozku, nakonec ale bylo rozhodnuto pro použití základu ze zmíněného Kamazu 4911. Fanouškům Dakaru tohle označení jistě něco říká - je to ten stroj, který úspěšně jezdí Dakar a další pouštní rallye, nasazen je ovšem také v armádě.
Pohon všech kol je tu samozřejmostí a o dostatek síly se stará osmiválcový turbodiesel o 700 koních a 2 700 Nm převzatý z Kamazu. Maximální hmotnost náklaďáku je 15,6 tuny, Kat se ale s hmotností vejde do 7 tun. To znamená mnohem lepší poměr výkonu ku hmotnosti a o také zajímavější dynamiku, než jakou skýtal relativně čtyřválec Cummins namontovaný do prototypu. Vůz má být navzdory své hmotnosti schopen jezdit rychlostí až 150 km/h.
Pokud se vám zdá na pohled malý, nenechte se mýlit - je to velikostí opravdu spíše náklaďak o délce přes 6 metrů. Kapacita pro 10 lidí, z čehož někteří můžou ovládat kulomety na střeše a na zádi auta, zůstává. S použitím v podstatě závodního šasí nákladního auta ovšem vyvstávají otázky, je-li skutečně potřeba tak drahé auto - na to se ptají zejména ruská média argumentujíc tím, že armáda už přece podobné stroje má.
Na druhou stranu, tahle věc je skutečně výjimečná a pakliže zvládne být rychlá, odolná (to je patrné už ze samotných tvarů pancéřované karoserie), k tomu převézt až 10 lidí a poradit si prakticky s jakýmkoli terénem, může platit v určitých druzích boje za docela pádný argument...












Kat je pro auto takovéhoto vzhledu jméno více než příznačné
...až po jeho prezentaci a uvedení do výroby byl zjevně náročný, trval sedm let
Stroj je v Rusku možné občas spatřit i v běžném provozu
Dříve se ještě ve formě prototypu krátce objevil v propagačním snímku ruských zvláštních jednotek
Zdroje: ZiL, Kamaz, LiveJournal, AutoConsulting
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 2 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Technik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
před hodinou1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 2 hodinamiFrancouzi s Číňany a Araby rozjeli výrobu dalšího řešení, které dovolí automobilkám vrátit se zpět ke spalovacím motorům
před 3 hodinamiUdávaná rychlost hybridního Lamborghini při řádění po Autobahnu je stará „dobrá” italská lež, realita je úplně jiná
před 4 hodinamiObří loď převážející přes 3 tisíce aut, kterou nejspíš zapálila ta elektrická, konečně dohořela. Šla ke dnu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 11:10 - delphin
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales