Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové sní o návratu luxusních sedanů. Takto by mohla vypadat nová Stalinova pýcha
24.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Auta se v Rusku vyrábí dál, ale časy, kdy se po tamních silnicích proháněly i luxusnější Pobědy či Volhy, jsou dávno pryč. Snít o jejich návratu ovšem Rusové nepřestávají.
Poválečný osobní automobil GAZ-M20 Poběda alias Vítězství znamenal pro tehdejší SSSR mnoho. Během těch časů se dnešní Rusko postavilo na nohy, svět jej musel brát vážně a podobné „atributy moci” to podporovaly. Rusko je světovou velmocí i dnes, na poli aut ale znamená jen velmi málo - jedinou významnější značkou zůstává Lada, a to v podstatě jen v lokálním měřítku.
Možná tak nastala vhodná na oživení slávy dobových křižníků z vyšších sfér v moderním kabátu. Myslí si to alespoň designér Sergej Barinov, který vrací život historickým ruským automobilům jejich moderními inkarnacemi. Naposledy světu představil povedenou vlastní vizi nové generace Volhy, tedy GAZu-24. Počítačové animace obletěly zeměkouli, nejsou ovšem jedinou představou tohoto typu. Nového ztvárnění se nyní i dočkal GAZ-M20 Poběda.
Sovětský stroj byl částečně vyvinut již před druhou světovou válkou, ale boje posunuly spuštění produkce. Po válce byly jeho plány oprášeny a mezi léty 1946-1958 jich v Nižném Novgorodě bylo vyrobeno 235 000. Jméno Poběda vybral sám Stalin, který tak po konci války rád říkal kde čemu. GAZ-M20 byl prvním poválečným komunistickým vozem s originálním pontonovým designem moderního střihu. Prvenství získalo také umístění blinkrů, elektricky poháněných stěračů, rádia, topení a premiéru si odbyly brzdy na všech kolech. Krvelačný diktátor v čele země dostal za úkol vybrat motor. Zvolil řadový čtyřválec o objemu 2,1 litru s výkonem 37 kW (50 koní).
Nebylo ale vše tak snadné. Válkou vyčerpaná SSSR měla problém s plechovými díly, kvalita výroby byla mizerná a vláda musela po první várce vyrobených aut dokonce propustit ředitele společnosti. Druhou éru zahájili noví zaměstnanci při aplikaci státních kvalitativních předpisů a vozy podstupovaly náročné testy. Došlo k výraznému zlepšení kvality konstrukce, odolnosti a trvanlivosti automobilů. Snížila se spotřeba paliva vzhledem k uspokojujícím výkonům zejména na špatných sovětských silnicích.
Zachráněná pověst dala zelenou vylepšené druhé evoluci. Změnila se technika sání motoru, výkon stoupl o pět koní. Spolu s novou mřížkou chladiče se dočkalo inovací čalounění, volant a rádio. Během prvních let výroby s nimi jezdili hlavně vládní činitelé či pohlaváři velkých, státem ovládaných společností. Později se ale GAZ-M20 Poběda dostal i k obyčejnějším lidem, stal se sovětským poválečným symbolem a dnes je oblíbeným sběratelským předmětem.
Sergej Barinov ometl pavučiny a vyrobil moderní návrh pokračovatele rodu pod názvem Poběda M20 Neoclassic. Autor prozradil, že příprava animace trvala asi tři měsíce práce po večerech. Výsledkem je moderní pětidveřová limuzína ve stejném segmentu jako Porsche Panamera, BMW 7 či Mercedes-Benz S. Některé tvary Neoclassicu se prolínají s předlohou, ale máme trochu pocit, že původní Poběda se povedla více. Ale posuďte sami, některé barevné kombinace jsou přinejmenším zajímavé...
Sergej Barinov na počítači vytvořil GAZ-M20 Pobeda podle dnešních trendů. Novátorské dílo nazval Poběda M20 Neoclassic. Ani čachry s barvami ale podle nás nezachrání ztrátu elegance původního provedení
Ilustrace: Sergej Barinov
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito