Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Čech si doma postavil Velorex schopný jet až 225 km/h. S tím už by vrchní prchl
30.5.2015 | Petr Miler
S Velorexem si člověk spojí spíše Josefa Abrháma, než vysokou rychlost. Stroj Vojtěcha Chvaliny ale má nemalých 324 koní na tunu.
Vozy značky Velorex, dá-li se tak těmto strojům vůbec říkat, nebudí zrovna respekt. Člověk si je spojí většinou s přezdívkami jako „hadraplán” nebo „prchající stan”, neboť jde o jediné silniční vozidlo na světě, které bylo homologováno s plátěnou karoserií. Rám vozu, konstrukční základ, byl vyroben z ocelových trubek a byl potažen koženkovým plátnem. Má to jistě své přednosti (kterou karoserii vozu umyjete v pračce?), nevýhody ale budou u Velorexu vždy převažovat.
Jednu z věcí, kterou od něj nešlo očekávat, byla rychlost. Pokud ovšem potkáte Velorex, který bude znít úplně jinak, než je běžné, je potřeba se mít na semaforech na pozoru. Může to totiž být stroj Vojtěcha Chvaliny, který má oproti sériovému stavu čtyřnásobný objem. Místo motoru z Jawy 250 tu totiž je litrový dvouválec Suzuki 1000 o výkonu 146 koní a 110 Nm. A stále pohání jen jedno zadní kolo.
Aby stroj zvládl takový výkonový nášup, nepochází z roku 1962, kdy tento konkrétní Velorex vznikl, už téměř nic. Prošel kompletní renovací, při které byly vyměněny nejen funkční díly, ale také většina trubek tvořících rám karoserie. Došlo také na nový koženkový potah, novou sedačku, potaženou tentokrát skutečnou kůží a novou palubní desku. Zapůsobí také detaily, jako xenonové světlomety s „angel eyes”, zakázkové blatníky předních kol a motorkářský nápis na zpětném zrcátku.
Od obyčejného Velorexu se tento stroj, svého času nazvaný „Superhadrák”, odlišuje zejména dřevěnou palubou nad motorem. Ta byla vyrobena zakázkově a vystupují skrz ni dva bavlněné vzduchové filtry, pro každý válec jeden. Dvouválec Suzuki dostal kromě nich také speciální elektroniku, jinak zůstal zcela sériový. Řetězem pohání zadní kolo také od Suzuki, obuté do pneumatiky o rozměru 205/40 R17.
Vpředu jsou kola Jawa 3,25x16, které prošly dílčími úpravami, jako např. vypletení silnějšími dráty. Jsou na nich obuty motocyklové pneumatiky Continental o rozměru 100/80 R16. Vpředu je pochopitelně také největší brzdná síla, vidíme šestipístkové třmeny Tokico s plovoucími kotouči o průměru 320 mm. Vzadu je dvoupístek stejné značky a 220mm kotouč.
Interiér dostal nový volant s dost nevkusnými plameny v ramenech, ale dřevěný věnec je zajímavý. Je tu také rádio Panasonic s výsuvným monitorem a někam do prostoru se vešel i čtyřkanálový zesilovač a 30cm subwoofer. A také je ve výbavě vyhřívání sedačky, jen nejde vypnout; motor Suzuki je vodou chlazený a pod sedačkou si našel místo chladič.
Tento stroj není nový, světlo světa spatřil spatřil už před pár lety. Mluvilo se o něm ale jen málo, což je podle nás škoda. A tak jsme to chtěli zkusit změnit, neboť každé podobně vypiplané dílo si zaslouží uznání. Nakonec, jak se můžete přesvědčit na videích, je to docela rychlý stroj. Poměr výkonu a hmotnosti 324 koní na tunu znamená mimo jiné maximálku 225 km/h. A také životnost zadní pneumatiky jen 3 000 km, ale to je jistě to poslední, co majitele trápí. Pakliže by vznikl nějaký „remake” filmu „Vrchní, prchni!”, možná by stálo za to obsadit i tento Velorex. Jen by pak mohlo hrozit, že falešný vrchní nebude dopaden nikdy...























Tenhle Velorex má v útrobách motor o čtyřikrát větším objemu než v sérii
Zdroj: About Tuning
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 6 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
před 10 hodinamiMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? včera 20:22
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice včera 12:15
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejčtenější články
Nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
20.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
20.4.2025Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
20.4.2025Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
20.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva