S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h

S Velorexem si člověk spojí spíše Josefa Abrháma, než vysokou rychlost. Stroj Vojtěcha Chvaliny ale má nemalých 324 koní na tunu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h

15.7.2017 | Marek Bednář | 8 příspěvků

S Velorexem si člověk spojí spíše Josefa Abrháma, než vysokou rychlost. Stroj Vojtěcha Chvaliny ale má nemalých 324 koní na tunu.

Vozy značky Velorex, dá-li se tak těmto strojům vůbec říkat, nebudí zrovna respekt. Člověk si je spojí většinou s přezdívkami jako „hadraplán” nebo „prchající stan”, neboť jde o jediné silniční vozidlo na světě, které bylo homologováno s plátěnou karoserií. Rám vozu, konstrukční základ, byl vyroben z ocelových trubek a byl potažen koženkovým plátnem. Má to jistě své přednosti (kterou karoserii vozu umyjete v pračce?), nevýhody ale budou u Velorexu vždy převažovat.

Jednu z věcí, kterou od něj nešlo očekávat, byla rychlost. Pokud ovšem potkáte Velorex, který bude znít úplně jinak, než je běžné, je potřeba se mít na semaforech na pozoru. Může to totiž být stroj Vojtěcha Chvaliny, který má oproti sériovému stavu čtyřnásobný objem. Místo motoru z Jawy 250 tu totiž je litrový dvouválec Suzuki 1000 o výkonu 146 koní a 110 Nm. A stále pohání jen jedno zadní kolo.

Aby stroj zvládl takový výkonový nášup, z roku 1962, kdy tento konkrétní Velorex vznikl, nepochází už téměř nic. Prošel kompletní renovací, při které byly vyměněny nejen funkční díly, ale také většina trubek tvořících rám karoserie. Došlo také na nový koženkový potah, novou sedačku, potaženou tentokrát skutečnou kůží a novou palubní desku. Zapůsobí také detaily, jako xenonové světlomety s „angel eyes”, zakázkové blatníky předních kol a motorkářský nápis na zpětném zrcátku.

Od obyčejného Velorexu se tento stroj, svého času nazvaný „Superhadrák”, odlišuje zejména dřevěnou palubou nad motorem. Ta byla vyrobena zakázkově a vystupují skrz ni dva bavlněné vzduchové filtry, pro každý válec jeden. Dvouválec Suzuki dostal kromě nich také speciální elektroniku, jinak zůstal zcela sériový. Řetězem pohání zadní kolo také od Suzuki, obuté do pneumatiky o rozměru 205/40 R17.

Vpředu jsou kola Jawa 3,25x16, které prošly dílčími úpravami, jako např. vypletení silnějšími dráty. Jsou na nich obuty motocyklové pneumatiky Continental o rozměru 100/80 R16. Vpředu je pochopitelně také největší brzdná síla, vidíme šestipístkové třmeny Tokico s plovoucími kotouči o průměru 320 mm. Vzadu je dvoupístek stejné značky a 220mm kotouč.

Interiér dostal nový volant s dost nevkusnými plameny v ramenech, ale dřevěný věnec je zajímavý. Je tu také rádio Panasonic s výsuvným monitorem a někam do prostoru se vešel i čtyřkanálový zesilovač a 30cm subwoofer. A také je ve výbavě vyhřívání sedačky, jen nejde vypnout; motor Suzuki je vodou chlazený a pod sedačkou si našel místo chladič.

Tento stroj není nový, světlo světa spatřil spatřil už před pár lety. Mluvilo se o něm ale jen málo, což je podle nás škoda. A tak jsme to chtěli zkusit změnit, neboť každé podobně vypiplané dílo si zaslouží uznání. Nakonec, jak se můžete přesvědčit na videích, je to docela rychlý stroj. Poměr výkonu a hmotnosti 324 koní na tunu znamená mimo jiné maximálku 225 km/h. A také životnost zadní pneumatiky jen 3 000 km, ale to je jistě to poslední, co majitele trápí. Pakliže by vznikl nějaký „remake” filmu „Vrchní, prchni!”, možná by stálo za to obsadit i tento Velorex. Jen by pak mohlo hrozit, že falešný vrchní nebude dopaden nikdy...

S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 1 - super velorex 01S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 2 - super velorex 02S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 3 - super velorex 03S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 4 - super velorex 04S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 5 - super velorex 05S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 6 - super velorex 06S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 7 - super velorex 07S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 8 - Super Velorex dalsi 01S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 9 - super velorex 08S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 10 - super velorex 09S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 11 - super velorex 10S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 12 - super velorex 11S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 13 - super velorex 12S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 14 - super velorex 13S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 15 - super velorex 14S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 16 - super velorex 15S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 17 - super velorex 16S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 18 - super velorex 17S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 19 - super velorex 18S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 20 - super velorex 19S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 21 - super velorex 20S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 22 - super velorex 21S tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 23 - super velorex 21aS tím by vrchní prchl. Čech postavil Velorex schopný jet až 225 km/h - 24 - super velorex 22
Tenhle Velorex má v útrobách motor o čtyřikrát větším objemu než v sérii

Zdroj: About Tuning

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama