Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů

8.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Když člověk poprvé zahlédne toto místo, označí jej nejspíše za jedno velké vrakoviště. Není tomu tak, díly se tu prodávat dokonce ani nesmí.

Možná jsme přízemní, ale máme pocit, že auta jsou od toho, aby jezdila a tu pravou radost dokáží rozdávat jen na silnici. Ne všichni ale smýšlejí tímto způsobem. Někteří z aut vytváří sbírky tak ohromné, že si se svými auty sotvakdy pořádně sjedou, nemluvě o tom, že tak mnohdy činí jen s cílem do něčeho ukládat peníze. A jiní je považují za vhodný základ uměleckého díla, když je nechají na pospas vlastnímu osudu v pro ně nepřirozeném prostředí. Viděli jsme takto sbírku jednoho Němce, který nechává za domem hnít 50 veteránů za desítky milionů a na prohlídku toho, co vytváří, vybírá vstupné.

To byl ale jen žabař ve srovnání s člověkem, o kterém vám povíme dnes. Jmenuje, vlastně jmenoval se T.M. Merkel, neboť loni v prosinci zemřel. To, co za sebou zanechal, ale nesnese srovnání s ničím, o čem bychom dosud slyšeli. A to jak svým rozsahem, tak svou bizarností.

Pan Merkel prý „toužil být umělcem a auta pro něj byla prostředkem k vyjádřeni”. Kdyby je pomaloval dle vlastní libosti, asi bychom to pochopili, on ale na obrovském pozemku poblíž kalifornského města New Cuyama postupně vytvořil něco, co nazval „Cuyamská zahrada historických aut”. A toto místo vypadá přesně tak bizarně, jak zní jeho označení.

Během svého života zde postupně nashromáždil obrovské množství starších aut. Jejich přesný počet nikdo nezná, odborník na historiky Tom Cotter, který nám toto místo přibližuje na videu z níže, odhaduje jejich počet an 1 200 až 1 800. To je neuvěřitelné kvantum, za které by se nemuselo stydět ani lecjaké vrakoviště, jenže toto není vrakoviště.

Cedule u vstupu mj. praví, že vstoupit na toto místo mohou jen pozvaní a že tu nejsou na prodej žádné díly. Dílo mělo být dokončeno nejprve v roce 1995 a pak ještě několikrát později. Nepodařilo se to ani jednou, za hotové jej T.M. Merkel neoznačil až do svého skonu. A o tom, že toto není vrakoviště, svědčí nejen přítomnost „jiných objektů”, jako třeba soch, ale i charakter některých „odložených” aut. Ono cenu, pokud je to staré, má dnes kde co, najdeme tu ale krom spousty starých „Amerik” třeba i Jaguar XK 150 Coupe z roku 1960, který se dnes na aukcích prodává až za 1,8 milionu Kč. I kdyby ale průměrná cena každého zde hnijícího auta byla 10 000 Kč, bavíme se vozech v hodnotě desítek milionů. Už z ceny některých z nich je ale jasné, že celková hodnota této bizarnosti bude ještě mnohem větší.

Je pochopitelně zvláštní, že někdo zasvětí svůj život budování něčeho podobného. Muselo to stát spoustu peněz a úsilí a přitom to sloužilo v podstatě jen k potěše autora. Co si o výsledku myslíte, posuďte sami a nebo se na něj někdy vyrazte podívat. Spěchat asi není kam - už podle toho, kolik vozů je tu rozeseto po krajině, by jen likvidace celé této „sbírky” musela stát spoustu času a peněz. A pochybujeme, že by si to někdo troufl, v Nové Cuyamě nic zajímavějšího nenajdete...

Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 1 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 01
Nová Cuyama není zrovna velkoměsto, řekněme

Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 2 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 02Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 3 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 03
T.M. Merkel ještě za svého života

Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 4 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 04Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 5 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 05Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 6 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 06Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 7 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 07Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 8 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 08Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 9 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 09Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 10 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 10Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 11 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 11Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 12 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 12Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 13 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 13Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 14 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 14Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 15 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 15Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 16 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 16Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 17 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 18Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 18 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 19Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 19 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 20Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 20 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 21Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 21 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 22Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 22 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 23Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 23 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 24Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 24 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 25Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 25 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 26Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 26 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 27Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 27 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 28Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 28 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 29Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 29 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 30Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 30 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 31Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 31 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 32Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 32 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 33Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 33 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 33aSamozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 34 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 34Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 35 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 35Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 36 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 37Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 37 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 17Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 38 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 38Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 39 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 39Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 40 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 40Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 41 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 41Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 42 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 42Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 43 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 43Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 44 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 44Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 45 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 45Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 46 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 46Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 47 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 47Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů - 48 - Cuyama Historical Car Garden zahrada aut 48
Bizarnější automobilové umělecké dílo abyste pohledali. Že jde o umění, připomene i pár specifičtějších výjevů než „umístění auta do krajiny”...

Zdroje: Hagerty, Devon Blunden

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše