Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Samozvaný umělec stvořil „zahradu aut”, hnije v ní až 1 800 někdy i cenných vozů
8.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Když člověk poprvé zahlédne toto místo, označí jej nejspíše za jedno velké vrakoviště. Není tomu tak, díly se tu prodávat dokonce ani nesmí.
Možná jsme přízemní, ale máme pocit, že auta jsou od toho, aby jezdila a tu pravou radost dokáží rozdávat jen na silnici. Ne všichni ale smýšlejí tímto způsobem. Někteří z aut vytváří sbírky tak ohromné, že si se svými auty sotvakdy pořádně sjedou, nemluvě o tom, že tak mnohdy činí jen s cílem do něčeho ukládat peníze. A jiní je považují za vhodný základ uměleckého díla, když je nechají na pospas vlastnímu osudu v pro ně nepřirozeném prostředí. Viděli jsme takto sbírku jednoho Němce, který nechává za domem hnít 50 veteránů za desítky milionů a na prohlídku toho, co vytváří, vybírá vstupné.
To byl ale jen žabař ve srovnání s člověkem, o kterém vám povíme dnes. Jmenuje, vlastně jmenoval se T.M. Merkel, neboť loni v prosinci zemřel. To, co za sebou zanechal, ale nesnese srovnání s ničím, o čem bychom dosud slyšeli. A to jak svým rozsahem, tak svou bizarností.
Pan Merkel prý „toužil být umělcem a auta pro něj byla prostředkem k vyjádřeni”. Kdyby je pomaloval dle vlastní libosti, asi bychom to pochopili, on ale na obrovském pozemku poblíž kalifornského města New Cuyama postupně vytvořil něco, co nazval „Cuyamská zahrada historických aut”. A toto místo vypadá přesně tak bizarně, jak zní jeho označení.
Během svého života zde postupně nashromáždil obrovské množství starších aut. Jejich přesný počet nikdo nezná, odborník na historiky Tom Cotter, který nám toto místo přibližuje na videu z níže, odhaduje jejich počet an 1 200 až 1 800. To je neuvěřitelné kvantum, za které by se nemuselo stydět ani lecjaké vrakoviště, jenže toto není vrakoviště.
Cedule u vstupu mj. praví, že vstoupit na toto místo mohou jen pozvaní a že tu nejsou na prodej žádné díly. Dílo mělo být dokončeno nejprve v roce 1995 a pak ještě několikrát později. Nepodařilo se to ani jednou, za hotové jej T.M. Merkel neoznačil až do svého skonu. A o tom, že toto není vrakoviště, svědčí nejen přítomnost „jiných objektů”, jako třeba soch, ale i charakter některých „odložených” aut. Ono cenu, pokud je to staré, má dnes kde co, najdeme tu ale krom spousty starých „Amerik” třeba i Jaguar XK 150 Coupe z roku 1960, který se dnes na aukcích prodává až za 1,8 milionu Kč. I kdyby ale průměrná cena každého zde hnijícího auta byla 10 000 Kč, bavíme se vozech v hodnotě desítek milionů. Už z ceny některých z nich je ale jasné, že celková hodnota této bizarnosti bude ještě mnohem větší.
Je pochopitelně zvláštní, že někdo zasvětí svůj život budování něčeho podobného. Muselo to stát spoustu peněz a úsilí a přitom to sloužilo v podstatě jen k potěše autora. Co si o výsledku myslíte, posuďte sami a nebo se na něj někdy vyrazte podívat. Spěchat asi není kam - už podle toho, kolik vozů je tu rozeseto po krajině, by jen likvidace celé této „sbírky” musela stát spoustu času a peněz. A pochybujeme, že by si to někdo troufl, v Nové Cuyamě nic zajímavějšího nenajdete...
Nová Cuyama není zrovna velkoměsto, řekněme
T.M. Merkel ještě za svého života
Bizarnější automobilové umělecké dílo abyste pohledali. Že jde o umění, připomene i pár specifičtějších výjevů než „umístění auta do krajiny”...
Zdroje: Hagerty, Devon Blunden
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Porsche nečekaně žaluje firmu Singer, která dělá z jeho aut ještě úžasnější stroje. Proč, když ho to 15 let nechávalo chladným?
4.4.2024 - Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 - Zemřel nejslavnější fanoušek Hondy NSX. Muž, který si z druhé NSX udělal přívěs, se zabil v jiném sporťáku značky
4.4.2024 - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024 - Nemoc doby: Audi se rozhodlo odpravit stále žádaný model, jeho prodeje najednou vzrostly skoro dvojnásobně
4.4.2024
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha