Reklama

Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo

Porsche dnes nabízí spoustu aut, jeho příběh ale musel nějak začít. A začal zde, u vozu, o kterém jste možná nikdy neslyšeli a dekády strávil v soukromé sbírce. Teď je konečně na prodej a levný vážně nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo

14.5.2019 | Petr Prokopec

Porsche dnes nabízí spoustu aut, jeho příběh ale musel nějak začít. A začal zde, u vozu, o kterém jste možná nikdy neslyšeli a dekády strávil v soukromé sbírce. Teď je konečně na prodej a levný vážně nebude.

Historie automobilky Porsche byla zmapována již mnohokrát. Přesto se neustále objevují nové a nové příběhy, které popisují počátky značky, která je pro mnohé nepřekonatelným vrcholem ve svém oboru. Jeden takový odkryjeme i dnes, vracet se však kvůli tomu již nebudeme muset do českých Vratislavic u Liberce, kde se Ferdinand Porsche narodil. A možná i překvapivě nebude řeč ani o modelu 356, který ostatně nebyl prvním vozem, na kterém se slavné označení objevilo. Ta čest připadá na Type 64, který je pověstným můstkem mezi Volkswagenem Beetle a již zmiňovaným Porsche 356.

Stavbu vozu zadala automobilka Volkswagen, respektive její předchůdce sloužící zejména německé nacionalistické straně vedené Adolfem Hitlerem. Porsche mělo stvořit odlehčenou a rychlejší verzí KdF-Wagenu, původní verzí Volkswagenu Beetle, a to za účelem propagace tehdy nově vybudovaných Autobahnů. Na nich se měl jet 1 500 kilometrů dlouhý závod Berlín-Řím, k jeho startu naplánovanému na září 1939 ale nikdy nedošlo, neboť začala druhá světová válka.

Porsche stihlo vyrobit jen dva resp. tři kusy Type 64, přičemž první byl poničen při havárii Bodo Laffferentze, tehdejšího šéfa Volkswagenu. Druhý exemplář vznikl až na sklonku roku 1939, tedy již po zahájení války a třetí vlastně není třetí - je to úplně první exemplář vrácený do původního stavu v roce 1940. Oba vozy si společnost Porsche ponechala, přičemž první kus používali jako rodinné přibližovadlo Ferdinand i jeho syn Ferry. Druhý exemplář byl zakonzervován ve skladišti.

Na konci druhé světové války právě onen uschovaný vůz nalezli američtí vojáci, kteří mu uřízli střechu a jezdili s ním do té doby, dokud se vysloveně nerozpadl na kusy. Ty naštěstí byly zachráněny a posléze díky náročné restaurátorské práci a za pomoci řady nových vyrobených dílů seskládány dohromady. Tento kousek Type 64 tak naleznete v Petersenově muzeu. My si ale posvítíme hlavně na úplně původní, později znovu postavený kus, který bude letos v létě bourat rekordy.

Vůz zůstal v majetku Porsche, přičemž Ferry na jeho příď v roce 1946 vlastnoručně nalepil slavné příjmení své rodiny. Stalo se tak dva roky předtím, než bylo v Gmündu, kam se rodina přestěhovala, vyrobeno první zmiňované Porsche 356. Během jeho premiéry byl Type 64 vedle novinky vystaven, přičemž v daný moment se již pyšnil zrenovovanou karoserií, o kterou se zasloužil tehdy ještě nepříliš známý Battista „Pinin“ Farina.

Porsche si vůz ponechalo do roku 1948, než jej prodalo rakouskému závodníkovi Ottovi Mathé. Ten byl se značkou spojen na závodních kolbištích, proto takový převod dával nemalý smysl. Zvláště když Rakušan byl z voz nadmíru nadšen a dovedl jej k mnoha vítězstvím, třebaže měl po nehodě jednu ruku nehybnou a vůz ovládal jen pomocí levé. Z toho důvodu při řazení zalehával volant, což se stalo pro jeho jízdní styl charakteristické.

Mathé si vůz ponechal až do své smrti v roce 1995, o dva roky později se novým vlastníkem stal respektovaný specialista na vozy ze Zuffenhausenu Thomas Gruber. Nyní, po 22 letech může být do kolonky majitelů zapsáno i vaše jméno, Type 64 jde totiž v srpnu u příležitosti motoristického týdne v Monterey do aukce. A jelikož jde o prapředka všech Porsche a úplně první auto, které neslo jméno dnes věhlasné značky, má lámat aukční rekordy.

Odhad ceny aukční společnost nepublikovala, hovoří se ale v přepočtu o více jak 1 miliardě korun. Na potvrzení těchto očekávání bude třeba pár měsíců počkat, pročež momentálně již jen dodáme, že Type 64 dostal do vínku stejný podvozek a hnací ústrojí jako originální Beetle. Vzduchem chlazený motor byl ovšem vyladěn, aby mohl produkovat 32 koní, s nimiž se nadmíru lehké kupé dokázalo rozjet na 160 km/h.

Kromě nízké hmotnosti stála za tak vysokým tempem aerodynamická a ručně vytvarovaná hliníková karoserie, v jejímž případě bylo použito technologií z letectví. Vůz dokonce měl i odnímatelné kryty kol, aby aerodynamický odpor byl co nejnižší. I ty jsou součástí prodeje, stejně jako řada originálních náhradních dílů a nástrojů na opravu. Jen ty samy o sobě přitom mají cenu zlata. Jak jsme tedy zmínili, tady se budou přepisovat rekordy.

„Bez Type 64 by nebylo žádné Porsche 356, 550 nebo 911,“ říká Marcus Göring se společnosti RM Sotheby's, která má prodej na starosti. A dodává, že „tohle je počátek příběhu Porsche, je to auto, které stálo u zrodu firemní legendy, a nabízí sběratelům nikdy neopakovatelnou příležitost usednout do křesla, ve kterém sedávali Ferdinand a Ferry Porsche. S tímto vozem nebude jeho nový majitel pouze zván na každou přehlídku, aby stál v první řadě - on bude tou první řadou.“ Něco takového si asi málokdo nechá ujít, čeká se tedy aukční bitva dekády, možná i století.


Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 1 - Porsche Type 64 1939 na prodej 01Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 2 - Porsche Type 64 1939 na prodej 02Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 3 - Porsche Type 64 1939 na prodej 03Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 4 - Porsche Type 64 1939 na prodej 04Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 5 - Porsche Type 64 1939 na prodej 05Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 6 - Porsche Type 64 1939 na prodej 06Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 7 - Porsche Type 64 1939 na prodej 07Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 8 - Porsche Type 64 1939 na prodej 08Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 9 - Porsche Type 64 1939 na prodej 09Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 10 - Porsche Type 64 1939 na prodej 10Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 11 - Porsche Type 64 1939 na prodej 11Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 12 - Porsche Type 64 1939 na prodej 12Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 13 - Porsche Type 64 1939 na prodej 13Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 14 - Porsche Type 64 1939 na prodej 14Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 15 - Porsche Type 64 1939 na prodej 15Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 16 - Porsche Type 64 1939 na prodej 16Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 17 - Porsche Type 64 1939 na prodej 17Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 18 - Porsche Type 64 1939 na prodej 18Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 19 - Porsche Type 64 1939 na prodej 19Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 20 - Porsche Type 64 1939 na prodej 20Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 21 - Porsche Type 64 1939 na prodej 21
Do srpnové aukce míří jediné přeživší Porsche Type 64 v původním stavu

Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 22 - Porsche Type 64 1939 na prodej 22Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 23 - Porsche Type 64 1939 na prodej 23Sběratel po 22 letech prodává úplně první Porsche historie, miliarda na něj bude málo - 24 - Porsche Type 64 1939 na prodej 24
Jde o rodinný vůz Ferdinanda a Ferryho Porsche, který posléze odkoupil rakouský závodník Otto Mathé

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše