Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Slovák si v 80. letech na koleně postavil extrémní Škodu, vypadá jako Batmobil
16.2.2019 | Petr Miler
Tento stroj dokáže ohromit nejen svým vzhledem, ale i technickým řešením. Jeho cílem bylo vládnout závodům do vrchu a i když úplně neuspěl, na tratích se rozhodně neztratil.
Automobilový závodník Julo Konček, jako spousta dalších „netovárních” jezdců v Československu osmdesátých let, jezdil na Škodě 120. Postupně si vůz začal upravovat k obrazu svému, napřed „jen” zabudováním motoru o objemu dvou litrů. Tehdy se vůz jmenoval 120/A5, protože byl postaven pro skupinu A5 v závodech do vrchu, a kromě silnějšího motoru dostal i ohromný bodykit.
Vypadal stejně jako na Škodě Dakos, starším speciálu pro tuto skupinu. Vůz jej dostal kvůli monstróznímu rozšíření rozchodu náprav a dbalo se u něj na maximální lehkost - celá příď, vyrobená ze sklolaminátu, vážila pouhých 17 kilogramů. Dva otvory v předním spoileru pak vedly chladicí vzduch k předním brzdám.
Konček pokračoval v dílčích vylepšeních, až nakonec udělal zásadní krok - dal zapomenout na všechny dosavadní evoluce vozu a nainstaloval motor doprostřed, převodovka se přestěhovala za zadní nápravu. Právě tak se začal rodit stoj, o kterém si dnes povíme a který vstoupil do historie jako Škoda Juko.
Zůstal v něm motor o objemu dvou litrů, byl to čtyřválec, který byl po technické stránce spřízněn s motory v prototypu Škoda 720 a také s těmi v továrních 180 RS a 200 RS. Aby mohl být uprostřed, v podstatě celé auto od B-sloupků je úplně jiné oproti klasickým čtyřdveřovým škodovkám s motorem za zadní nápravou. Vzhled připomínající Rapid trochu klame tělem - vozu se odklápí celá záď a spíše než klasické kupé je to dvoudveřový liftback.
Extrémně široký bodykit na tomhle autě byl už od roku 1986, kdy ještě mělo zhruba tvar klasické škodovky. I ten se ovšem postupně vyvíjel, přibylo třeba obrovské přední lízátko nebo zadní křídlo. Vznikl tak skutečně hrozivě vyhlížející stroj, který by leckdo mohl připodobnit k Batmobilu. O vzhled tu ale nešlo, nebo aspoň ne primárně - aerodynamika byla velmi důležitá, podběhy měly např. odvětrávání pro snížení přetlaku.
Julo Konček s tímto vozem jezdil dlouho, přežil i revoluci a na tratích se objevoval až do roku 1993. Na špičková umístění s ním podle dostupných informací nedosáhl, pozornost si s ním ale získával nemalou. A neúspěšným závodníkem Konček rozhodně nebyl - když byl vůz ještě v konfiguraci motoru za zadní nápravou, dostával se často do první desítky a jako největší úspěch s ním uvádí třetí místo v absolutním pořadí na Dobšinském kopci v roce 1987.
Po sezóně roku 1993 byla Škoda Juko prodána a různí majitelé se různě snažili vůz dále upravovat, avšak spíš toho víc pokazili než vylepšili, jak též dokladují některé smutné fotografie, které naleznete níže. Později, už ve 21. století, se postupně několik lidí pokoušelo o renovaci, aby mu navrátili původní lesk. Neuspěli. Před pár léty byla pro vůz plánována profesionální renovace s cílem navrátit mu vzhled, ve kterém se dožil konce své aktivní kariéry, jeho další osud není znám.













Julo Konček začínal s vozem Škoda 120 A5
Škoda Juko budí svým vzezřením respekt, zejména v černé barvě
Někteří se později pokoušeli o tuning, jiní o renovaci, zatím vždy neúspěšně
Zdroje: Julo Konček, Archiv Autoforum
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nejčtenější články
Max Verstappen měl při tajném testu s Ferrari pod falešným jménem stanovit nový rekord okruhu. S nikým se pak nebavil a odjel
14.5.2025Nissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
14.5.2025Elektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
14.5.2025Italové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
14.5.2025Ford zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
14.5.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.13. 18:48 - Brus
- Policejní kontroly a měření 06.13. 18:29 - Truck Daškam
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.13. 12:02 - řidičBOB
- BMW Divize 06.12. 09:57 - Vrooom