Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jedna z mála Škod schopných jet přes 300 km/h je stará 8 let, už se na ni zapomíná
9.1.2020 | Petr Miler
Měřítka toho, co je to vysoká rychlost, se v posledních letech hodně změnila, hranice 300 km/h ale zůstává stále něčím výjimečným. Z aut s logem Škody na přídi ji pokoří málokteré, Superb Rothe to zvládl už před 8 léty.
Jakousi devalvaci dynamiky aut v našich článcích zmiňujeme pravidelně. Je to neustále akcelerující jev, který se ve výsledku stará o to, že špičkový supersport konce minulé dekády může mít problém dynamicky sekundovat některému z nejlepších ostrých kompaktů současné doby. Takové Audi RS3 je se svými 400 turbokoňmi a pohonem 4x4 tak rychlé auto, že se může hrdě postavit 10 let starému Ferrari a na mokru mu klidně i ujet.
Přes tento posun, který rychlost takových aut dostal daleko za hranici 250 km/h, zůstává meta 300 km/h bájnou. Aut, která ji dokáží překonat, je na trhu jen hrstka a Škoda, která by něco takového dokázala, se do sériové výroby nedostala ani jedna. O to více musíme smeknout před každým strojem, který něco takového dokázal a dokáže a jedním z těch dodnes fascinujících je Superb Rothe.
Jméno Rothe a název firmy Rothe Motorsport vám zřejmě mnoho neřekne, jde ale o německou společnost specializující se na úpravy aut koncernu Volkswagen. Takových firem je v Německu spousta, tuhle ale nezajímá chiptuning zvyšující výkon o 20 procent a přidání pár plastových doplňků k tomu. Soustřeďuje se na extrémní modifikace a ta, kterou nadělila druhé generaci Superbu, není výjimkou.
Pokud se podíváte na přiložené fotky, uvidíte na nich Superb druhé generace se sníženým podvozkem, poněkud většími koly a nadějně vypadající zvětšené brzdy. Aut s podobnými modifikacemi vídáme dost, tohle ale míří výš. Česko-německá limuzína má s původním vozem jen pramálo společného, a to už v případě podvozku. Zavěšení dostalo tlumiče Bilstein a Superb od Rothe se nyní krčí o 40 mm blíž k asfaltu. Kola pochází od firmy OZ, mají průměr 19 palců a byla obuta do pneumatik pro nejvýkonnější silniční auta o rozměru 235/35 R19.
Pochopitelně se může zdát, že jsou zbytečně velká, ale ona to byla v podstatně konstrukční nevyhnutnost, aby bylo možné dopředu nainstalovat brzdový systém z Audi RS6 s kotouči o průměru 390 mm. Na zadní ose firma ponechala sériové kotouče s průměrem 310 mm.
Nejrychlejší Superb II využíval vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru o výkonu 260 koní, nicméně ten se ukázal pro instalaci turbodmychadla značky Garrett jako značně nevhodný. Majitel firmy Mike Rothe tvrdí, že má tato pohonná jednotka příliš tenké stěny, aby byla schopna dlouhodobě snášet větší zatížení a praská ji blok. Volba tedy padla na další koncernový šestiválec VR6 o objemu 3,2 litru z Golfu R32 s původním výkonem 250 koní.
Pokud si myslíte, že lidé od RM rozebrali celý motor a postavili jej nanovo se odolnějšími zakázkovými komponenty, tak jste se víceméně přesně trefili. Agregát s úhlem rozevření válců 15 stupňů dostal ostřejší vačky, kované ojnice, nové písty, přesněji vyváženou klikovou hřídel, jiná hlavní ložiska a kromě modifikované elektroniky rovněž výkonnější vstřikování, aby stíhalo za turbem (pracujícím s maximálním tlakem 1,0 baru) a upravené nasávání i výfukový systém.
Výsledek nezní špatně - 514 koní při 7 045 otáčkách za minutu a elektronicky omezený maximální točivý moment 600 newtonmetrů dodávaný od 3 350 do 6 000 ot./min. Umělá regulace síly putující od motoru byla nutná z důvodu použití a ochrany šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG přenášející výkon na všechna čtyři kola.
Beztak tohle auto dokáže pozoruhodné věci, jak svého času ověřit Auto Bild. Superb Rothe se na stovku dostane za 3,7 sekundy a dvojnásobnou rychlost pokoří za 13,2 vteřiny. Jak ale asi tušíte, nejzajímavější ale byla zkouška maximálky, která ukázala 305 km/h. Neméně impozantní se ukázala také schopnost zpomalit. Škoda zastavila ze 100 km/h na vzdálenost 36,4 m.
Tohle auto si šlo svého času koupit za 81 tisíc Eur plus cenu nového Superbu V6. To bylo hodně přes 3 miliony korun a nevíme o tom, že by této nabídky někdo využil. Jeden Superb Rothe ale vznikl, existuje a píše dějiny. Dodnes je to jedno z nejméně nápadných aut, ve kterých můžete v rychlostech kolem 300 km/h vyklízet levý pruh Autobahnu. O tom, v kolika Škodách to kdy šlo dělat, ani nemluvě.









Nenápadný Superb se dokáže rozjet na 305 km/h, je to jedna z nejrychlejších škodovek historie
Zdroj: Rothe Motorsport
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 6 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 7 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Policejní kontroly a měření 11.06. 12:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
