Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným

26.6.2017 | Marek Bednář, Petr Miler | 22 příspěvků

Česká automobilka se za víc než 25 let v rámci koncernu VW proměnila skoro k nepoznání. Volkswagen s ní ale měl původně úplně jiné záměry.

Škoda před pár dny oznámila, že od roku 1991, kdy byla pohlcena německým koncernem Volkswagen - tehdy zdaleka ne takovým kolosem, jakým je dnes - vyrobila 15 milionů automobilů. To si zaslouží obdiv, uvážíme-li, že ještě v roce 1991 byla Škoda regionální automobilkou, která dokázala za rok prodat pouhých 170 tisíc vozů modelové řady Favorit. K něčemu takovému škodovka pochopitelně nepropracovala náhodou.

VW nelenil a hned po převzetí Škody začal její auta posouvat výše. Už pro rok 1992 proběhla první dílčí modernizace Favoritu, kterou v roce 1993 následoval dobře známý, velký facelift s asi milionem vylepšení. Už Favoritů tak bylo pod křídly VW prodáno dalších skoro 770 tisíc, které následovalo přes 1,4 milionu Felicií, miliony Fabií a Octavií, k tomu už přes milion Superbů, skoro milion Rapidů a spousta dalších aut, jejichž kompletní přehled najdete v tabulce níže.

Loni tak Škoda dodala zákazníkům 1 126 500 vozů šesti modelových řad, nabízených ve 40 výchozích variantách. Téměř sedminásobné zvýšení prodejů za pouhé čtvrtstoletí na více milionové roční hodnoty je obrovský a v celém automobilovém světě v posledních dekádách neopakovaný úspěch. Trochu se ale zapomíná, že Volkswagen nepřebíral Škodu s cílem udělat z ní další masovou značku vedle té své, měl s ní o poznání jiné cíle.

Facelifty Favoritu - tedy jak velká modernizace samotného „Fava”, tak pozdější příchod Felicie, která měla pořád stejné základy - byly jen prostředkem, jak udržet Škodu při životě do chvíle její skutečné transformace. Tu měl přinést první zcela nový model, na kterém se začalo pracovat hned po převzetí automobilky Němci v roce 1992. Šlo pochopitelně o Octavii.

Ta měla původně stavět na základech Golfu III. generace a nabídnout o něco větší totéž podobně, jako svého času Seat Toledo. Od tohoto záměru ale bylo rychle upuštěno. Koncern Volkswagen se totiž záhy po převzetí Škody dostal do rukou Ferdinanda Piëcha, s nímž přišly i jasné plány na zacílení všech čtyřech „základních” značek koncernu. Seat měl být konkurencí pro Alfu Romeo, Audi pro BMW, Volkswagen pro Mercedes-Benz - a Škoda pro značky Volvo a Rover. To mimo jiné znamenalo důraz na bezpečnost, a tak nebylo přípustné, aby Octavie dostala jinou než nejmodernější techniku.

Octavii tedy byla hned v roce 1993 přisouzena platforma, na které bylo navrhováno i Audi A3 - špičkový kompakt koncernu, vůbec první malý hatchback nabízený prémiovou značkou. Až tehdy začal vývoj na plné obrátky a nezůstalo jen u nové platformy. Při vývoji vozu bylo myšleno i na instalaci tehdy neobvyklých bočních airbagů či důraz na robustnost konstrukce tohoto, kterou prověřovaly i testy na polygonech, šotolinových cestách i za krutých mrazů. Právě první Octavia měla posunout škodovku nejvíc směrem ke zmíněnému Volvu, které na všech těchto kvalitách dlouhodobě stavělo.

Dnes se na to zapomíná, ale automobilka tímto směrem otevřeně mířila. Nechtěla být luxusní značkou, nakonec byla v rámci Piëchových záměrů spolu s VW mezi racionálněji orientovanými značkami koncernu, o klienty Volva ale chtěla seriozně usilovat. „Pracujeme na lepší image, naše kvalita se rychle vylepšuje. Chceme, aby naše auta byla srovnávána s Roverem a Volvem,” řekl světu ještě v roce 1998 Karl Busching, tehdejší šéf výroby.

Snahu stát se českým Volvem potvrdil i o další dva roky později i šéf škodovky Vratislav Kulhánek. „Jako naši cíloví konkurenti byli před časem stanoveni Rover a Volvo. Dnes myslím, že Rover jsme překonali. Takže zbývá Volvo. Už dnes je řada trhů, kde máme větší podíl než tahle značka. Abychom se mu vyrovnali, musíme rozšířit například paletu vozů. Ale Volvo jako značka, s níž se chceme srovnávat, je pro nás pořád cíl,” uvedl tehdy v rozhovoru pro MF Dnes.

To bylo několik měsíců před představením prvního Superbu. Kulhánek tehdy říkal, že se už Škoda nemusí snažit být levnější než konkurence, protože už nemá handicap v image, a to ani v Británii, kde měly zejména Favority pověst strašných aut. Určitě jste slyšeli vtip o tom, proč má Favorit vyhřívané zadní okno - aby nezábly ruce, až ho budete tlačit. Takto o škodovkách Britové vtipkovali ještě po revoluci.

Snaha stát se konkurencí Volva ovšem vzala za své začátkem 21. století, kdy trh s automobily klesal v celé Evropě a stále nedostatečně etablovaná značka začala mít problémy s posunem do ještě vyšších sfér. „Zřejmě budeme směřovat jinam. Půjdeme směrem, a já to nevidím vůbec pejorativně, ke konkurenci typu Opel, Ford, Hyundai nebo Fiat. Když někdo řekne, že se posuneme ke korejským nebo japonským vozům, tak na tom nevidím nic dehonestujícího,” řekl v listopadu 2002 Vratislav Kulhánek v dalším rozhovoru.

Fabia byla podle něj tehdy příliš dobře vybavená a Superb, třebaže asi rok ve výrobě, nevykazoval dobré výsledky. Uvažovalo se tedy, že příští Fabia nemusí dostat protiprokluz, nebo že nebude mít nejnovější techniku koncernu VW, aby mohla být na některých trzích levnější. A že nástupce Superbu možná nebude vůz ve stejné třídě nebo nebude vůbec.

To se nakonec nestalo. Dnešní Fabia je vybavená mnohem lépe než ta první a i Superbu tu máme třetí generaci a pořád ve stejné třídě. Jen s Volvem tehdy měl Kulhánek pravdu, o konkurování této švédské značce se už škodovka nikdy později nepokoušela a dnes - i se svými 15 miliony aut vyrobenými pod křídly VW - není jeho přímým rivalem. Má svou vlastní identitu, kterou je těžké přirovnat ke vnímání jakékoli jiné značky. Jistě se najdou tací, kterým tento stav nebude vonět, máme ale pocit, že lépe to pro Škodu snad ani dopadnout nemohlo. Stačí si vzpomenout, jak dlouho bez jasné vlastní tváře strádal i pod křídly stejného koncernu Seat, kterému se až nyní konečně začíná dařit...

Přehled počtu vyrobených vozů Škody pod křídly koncernu VW

Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 1 - Skoda 15 milionu aut od spojeni s VW 01

Galerie milníků ve vývoji směřování Škody pod křídly koncernu VW

Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 2 - Skoda Favorit 1992 18 tkm podvrh prodej 01Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 3 - Skoda Favorit 1992 18 tkm podvrh prodej 02Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 4 - Skoda Favorit 1992 18 tkm podvrh prodej 04
Škoda hned po svém převzetí Škody zmodernizovala Favorit, model 1992 s plným zakrytím prostoru mezi světly už vznikl pod křídly VW

Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 5 - 1995 skoda felicia 03Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 6 - 1995 skoda felicia 04Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 7 - 1995 skoda felicia 05
Model Felicia byl jen dalším, opravdu důkladným faceliftem Favoritu

Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 8 - skoda octavia 1996-vyvoj 02 maketa
Zcela jinam měla nasměrovat Škodu až Octavia - takto vypadal jeden jejích raných designových návrhů

Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 9 - skoda octavia 1996-vyvoj 06Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 10 - skoda octavia 1996-vyvoj 07Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 11 - skoda octavia interier 1996-vyvoj 07
Hotová Octavia první generace, jak ji dnes dobře známe, ještě stále toužila konkurovat Volvu

Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 12 - Skoda Superb 15 let 07Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 13 - Skoda Superb 15 let 08Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 14 - Skoda Superb 15 let 09
Od časů neúspěchu první generace modelu Superb začala Škoda uvažovat o své budoucnosti jinak a postupné si našla své místo na trhu, kde ji prakticky nikdo přímo nekonkuruje

Škoda vyrobila pod křídly VW 15 milionů aut. Původně měla být něčím úplně jiným - 15 - Skoda 15 milionu aut od spojeni s VW 02
Dnes se automobilka za 15 miliony aut pod křídly VW ohlíží takto - je to více jak 25letá cesta od Favoritu ke Kodiaqu

Marek Bednář, Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 22 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše