Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru

Vzít jaderný bombardér a místo bomb umístit mezi křídla sedadla a úložný prostor zní poněkud „sovětsky”. On to ale nakonec zase tak špatný nápad nebyl, z hlediska rychlosti, doletu a spolehlivosti fungoval stroj na jedničku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru

29.4.2019 | Mirek Mazal

Vzít jaderný bombardér a místo bomb umístit mezi křídla sedadla a úložný prostor zní poněkud „sovětsky”. On to ale nakonec zase tak špatný nápad nebyl, z hlediska rychlosti, doletu a spolehlivosti fungoval stroj na jedničku.

V 50. letech 20. století procházel Sovětský svaz těžkým obdobím. Nejdříve se musel vyrovnat s demontáží režimu Josifa Stalina, současně přitom pokračoval ve vymezování se proti Spojeným státům v boji o světovou nadvládu. Američané na různých místech zeměkoule budovali letecké základny a umisťovali na ně nejnovější letadla, díky nimž mohli rychle udeřit prakticky kdekoli na světě. Sověti se až na malé výjimky museli omezit na vlastní území, v hangárech jejich základen ale na rozkaz čekaly mezikontinentální bombardéry.

Šlo o strategický čtyřmotorový turbovrtulový letoun Tupolev Tu-95, který mohl z arktických letišť odnést na celé území USA nukleární nebo konvenční nálože. Byl to nejrychlejší turbovrtulový letoun té doby a byl také velmi hlučný. Důvodem bylo to, že konce listů celkem osmi vrtulí se pohybovaly rychlostí přesahující rychlost zvuku.

Sovětská vláda v roce 1955 vznesla požadavek na vývoj dopravního letadla schopného doletět bez přestávky 8 000 km. Základem se měl stát právě bombardér Tu-95, a to pro jeho rychlost i spolehlivost. Výsledkem přestavby bylo největší a nejrychlejší dopravní letadlo své doby, které dodnes zůstává na špici i v trochu jiné kategorii - platí za vůbec nejhlučnější dopravní letoun všech dob.

První vzlet prototypu Tupolev Tu-114, jak se civilní verze nazývala, proběhl na podzim roku 1957, úspěšný zkušební provoz později dovolil plné nasazení. Sériová výroba nastala čtyři roky poté a standardní kusy využila především největší ruská letecká společnost, Aeroflot. Ta přepravila za desetiletí bez jediné nehody tři miliony cestujících na trasách dlouhých 130 milionů kilometrů, to je samo o sobě obdivuhodné.

Maximální rychlost dosahovala až 870 km/h pomocí čtveřice motorů Kuzněcov NK-12MV, každý o výkonu 11 033 kW (14 795 efektivních koňských sil). Bez doplnění paliva Tu-114 doletělo 9 tisíc kilometrů v maximální výšce 12 tisíc metrů. Do trupu dlouhého 54,1 metru se vešlo 120 až 220 cestujících a pět členů posádky. Rozpětí křídel dosahovalo 51,1 metru a hmotnost prázdného stroje kolísala mezi 91-92 tunami.

Pozoruhodné parametry na výtvor sovětského letectví, vládní předsednictvo mohlo být spokojeno. Delegace z východu na mezinárodních summitech konečně nemusely cítit křivdu při vystupování z podřadného letounu. Tu-114 v roce 1959 dokonce dopravilo sovětského vůdce Nikitu Chruščova na oficiální návštěvu do Washingtonu.

Od Chruščova to byl docela hrdinský čin - letadlo bylo tehdy ještě ve vývoji a konstruktéři na něm zdaleka nevychytaly všechny mouchy. On ale za každou cenu chtěl Američanům ukázat sovětský pokrok a do USA se vpravil s prototypem. Na palubě byli vývojáři, cestu letounu přes oceán lemovaly vojenské lodě SSSR připravené případně zahájit záchrannou operaci. Nakonec ale vše proběhlo bez větších potíží a Chruščov mohl být hrdý.

Jak jsme ale zmínili, Tupolev přes mnohá pozitiva nebyl bezchybný a jeho hlavní nedostatek zapříčinil konec jedné éry. Hlučné motory byly sice výkonné, ale zvukový projev a vibrace nebyly vhodné na dlouhodobé komerční užití, v tomto segmentu postupně převládly proudové jednotky, které se u kormidla drží dodnes. V polovině 70. let tedy Tu-114 sloužily už jen vojenskému letectvu, přepravu lidí zajistily Iljušiny Il-62. Přesto Tu-114 zůstává zapsaný v historii jako nejhlučnější dopravní letoun. A je to zápis, který jen stěží překoná cokoli modernějšího...


Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 1 - Tupolev Tu 114 foto 01Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 2 - Tupolev Tu 114 foto 02Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 3 - Tupolev Tu 114 foto 03Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 4 - Tupolev Tu 114 foto 04Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 5 - Tupolev Tu 114 foto 05Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 6 - Tupolev Tu 114 foto 06Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 7 - Tupolev Tu 114 foto 07Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 8 - Tupolev Tu 114 foto 08Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 9 - Tupolev Tu 114 foto 09Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 10 - Tupolev Tu 114 foto 10Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 11 - Tupolev Tu 114 foto 11Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 12 - Tupolev Tu 114 foto 12Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 13 - Tupolev Tu 114 foto 13Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 14 - Tupolev Tu 114 foto 14Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 15 - Tupolev Tu 114 foto 15Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 16 - Tupolev Tu 114 foto 16Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 17 - Tupolev Tu 114 foto 17Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 18 - Tupolev Tu 114 foto 18Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 19 - Tupolev Tu 114 foto 19Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 20 - Tupolev Tu 114 foto 20Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 21 - Tupolev Tu 114 foto 21Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 22 - Tupolev Tu 114 foto 22Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 23 - Tupolev Tu 114 foto 23Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 24 - Tupolev Tu 114 foto 24Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 25 - Tupolev Tu 114 foto 25Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 26 - Tupolev Tu 114 foto 26Sověti kdysi postavili nejhlučnější dopravní letoun dějin, z jaderného bombardéru - 27 - Tupolev Tu 114 foto 27
Tupolev Tu-114 vznikl z obřího bombardéru na popud sovětské vlády. Čtyři vrtulové motory vydávaly až nesnesitelný rámus, v jiných ohledech to ale byl velmi schopný stroj

Zdroj: Mustard@Youtube

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše