Reklama

Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území

Hrozba jaderného konfliktu se dnes zdá být vzdálená, v 60. letech minulého století ji svět vnímal jinak. V SSSR ji brali tak vážně, že chtěli mít i terénní autobus připravený odolat relativně blízkému výbuchu atomové bomby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území

10.1.2019 | Mirek Mazal

Hrozba jaderného konfliktu se dnes zdá být vzdálená, v 60. letech minulého století ji svět vnímal jinak. V SSSR ji brali tak vážně, že chtěli mít i terénní autobus připravený odolat relativně blízkému výbuchu atomové bomby.

V 60. letech minulého století byla geopolitická situace vyhrocená do takové míry, že se nukleární katastrofa zdála být na spadnutí. Atomová válka byla jedním z možných vyústění studené války, a tak se obě strany potenciálního konfliktu připravovaly na nejhorší. Tyto přípravy se nevyhýbaly ani světu aut a ze strany Sovětů znamenaly také vývoj GAZu-66 upraveného pro přepravu osob zamořenými územími.

Původně sovětský a později ruský nákladní automobil s pohonem všech kol je známý posedem řidiče a dvou spolujezdců přímo nad motorem. Dalším typickým znakem je velmi dobrá prostupnost terénem. Od 60. let 20. století proto vůz sloužil v hojném počtu armádě i v civilním sektoru a během své nejslavnější éry si získal přezdívku „Šišiga“.

GAZ-66 se ve spojení s nejrůznějšími nástavbami brzy stal standardním lehkým nákladním automobilem zemí Varšavské smlouvy. Byl jedním z prvních sovětských vozů, které vykazovaly znaky kvalitního výrobku, a tak zase tak nepřekvapí, že z výrobních linek sjel téměř v 1 milionu exemplářů. Poslední nový kus opustil tovární dopravník 1. července 1999 a během své existence se dočkal mnoha známých i méně známých úprav, včetně experimentálních verzí.

Jednou z nich byla ta nazvaná KZ-1, kterou automobilka tajně vyvinula v roce 1964. Zadáním bylo postavit terénní autobus s jaderně rezistentním opláštěním, který by po případné nukleární katastrofě dokázal křižovat zamořená území s minimálním negativním dopadem na posádku. Dvě vrstvy skleněného vlákna s pěnovou výplní měly zachránit lidi na palubě před radioaktivním zářením a smysl měl i zaoblený tvar těla - ten měl usnadnit obtékání rázové vlny v případě, že by se autobus dostal do bezprostřední blízkosti výbuchu.

Ve srovnání se standardními automobily armády se zakulacený GAZ ukázal prý třikrát odolnější proti zbraním hromadného ničení. Zvýšená světlá výška a off-roadové obutí byly připraveny překonat nástrahy nezpevněného povrchu. Sněhová nadílka na Sibiři mohla dosahovat 80 centimetrů a stejně by GAZ-66 projel bez zastavení.

Multifunkční stroj nebyl tak známý jako standardní provedení pro běžné účely a dozvídáme se o něm až nyní ze sovětských archivů. Podrobnější informace nejsou známy, protože autoři pokusného provedení drželi detaily v tajnosti. Šišiga do jaderné války naštěstí nikdy nemusela být nikdy použita v ostrém nasazení, což je malá výhra pro celou zeměkouli. Vzniklé prototypy byly pravděpodobně zničeny, nebo chátrají na skládce za ostnatým drátem v majetku ruského armádního sboru.

Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 1 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 01Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 2 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 02Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 3 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 03Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 4 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 04Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 5 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 05Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 6 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 06Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 7 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 07Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 8 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 08Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 9 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 09
GAZ-66 sloužil v SSSR vojákům i civilnímu obyvatelstvu k rozličným účelům

Sověti v 60. letech postavili autobus do jaderné války, měl křižovat zamořená území - 10 - GAZ 66 proti radioaktivnimu zareni 10
Provedení KZ-1 bylo tajným prototypem odolným proti radioaktivnímu záření. Informací o tomto provedení je jako šafránu, zatím jen vyvolení znají více podrobností

Zdroj: Strangernn@Livejournal

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše