Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Stará Lada s motorem Imprezy STi s 307 k je ruský spáč snů
7.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Smát se člověku za volantem tohoto Žigulíka se může vymstít. Stovku totiž zvládne za 4 s. Přestavba byla náročná, ale výsledek za to stojí.
Na první pohled se člověk dívá na Žigulíka, tak známý to stroj z dob nedávno minulých, jen je v krásném stavu, s novým lakem a jiným interiérem. A skutečně, tohle auto svůj život jako Lada 2101 začalo. Dnes je to ale úplně jiný stroj, na jehož stavbu padlo nejen pár dalších Žigulíků. A pod kapotou má přeplňovaný plochý čtyřválec ze Subaru WRX STI.
Člověk musí trpět opravdu silnou láskou k produktům sovětského automobilového průmyslu, převzatým od Italů, aby něco takového stvořil, nicméně stojí-li vám ve stodole Žigulík bez motoru a Impreza WRX STI, ze které je naopak z jakéhokoliv důvodu použitelný jen motor a pohonné ústrojí, tohle nemusí být špatný nápad, jak to zkombinovat a jezdit jako blesk v něčem, do čeho by to málokdo řekl, zejména u nás. Stojí za tím ale ohromná spousta práce.
Na začátku byl Žigulík a plán do něj zabudovat motor z BMW. Pak se ale majiteli do rukou dostalo Subaru WRX STI s karoserií hatchback, zjevně tedy nijak starý stroj. Tehdy se zrodil nápad spojit práci japonských a rus- tedy, italských inženýrů do jednoho stroje. Chtěli použít nápravy, odpružení, řízení a spoustu dalších věcí z Imprezy sedan první generace, ale pak v Japonsku objevili WRX STI Spec C Type RA-R. To byl stroj, který se vyráběl v omezených počtech jen pro japonský trh, ale 2,5litr pod jeho kapotou měl 320 koní.
Právě odtud tedy měly pocházet všechny vnitřnosti od motoru přes převodovku, diferenciály a brzdy až po kabeláž. A začaly problémy, jak jistě tušíte - Žigulík je oproti Impreze druhé generace o dost menší. Padlo tedy několik dalších karoserií sovětského stroje na to, aby byl výsledný super-Žigulík rozšířen o 15 centimetrů. Vznikla takto i plechová kapota, jenže byla příliš těžká, takže byla vyrobena z karbonu - proto je na snímcích černá.
Pro kabinu byl prý inspirací Spyker, což je velmi odvážné tvrzení, protože nám tu Spyker nic nepřipomíná; kožené čalounění prošívané do kosočtverců je dnes u produktů tuningových firem relativně běžná věc. Původ volantu jistě snadno odhalí zejména fanoušci Audi, tento konkrétně pochází z modelu RS4, jen zmizely čtyři kruhy a přibyl nápis „Žiguli” do spodní zploštělé části. Přístrojová deska pochází z Kamazu a je plná budíků, což se však u takovéhoto auta velmi hodí.
Přední skořepinové sedačky byly pořízeny jako hotové, zadní jsou ale vyrobeny autory tohoto stroje. Jen jsou v podstatě nepoužitelné, protože prostor, kde běžně jsou pasažéři zadních míst, vyplňuje ochranná klec. Ta tu je pro zlepšení torzní tuhosti karoserie a také je vyrobená vlastními silami. Za zmínku může stát rovněž audiosystém, který jako hlavní jednotku používá rádio firmy McIntosh, která dodává - nebo alespoň v minulosti dodávala - audiosystémy do vrcholových výbav některých modelů Subaru.
Auto putovalo po různých servisech, např. lak je nový a údajně se odstín jmenuje oranžová Diplomat, lakování bylo přenecháno profesionálům. Spoustu si toho ale autoři udělali sami. A když byl vůz hotový a byl čas na testování, zjistilo se, že charakteristika motoru ze zmíněné Imprezy RA-R není vyhovující - motor byl naladěn na co nejvyšší otáčky, zatímco autoři chtěli spíš více výkonu v nižších a středních otáčkách. Dalo by se podotknout, že měli zvolit úplně jiné auto jako dárce orgánů. Do motorového prostoru však zamířil motor z Imprezy WRX STI z roku 2007 - jinak všechno zůstalo při starém.
V současnosti je pod kapotou „Kopějky”, tedy ruskému ekvivalentu haléře, jak stroji autoři říkají, 307 koní. I to údajně stačí na zrychlení na stovku za 4,1 vteřiny, není to ale konec. Cílem je z motoru vymáčknout pět stovek koní, což jistě nebude problém. Jak to je s časem na čtvrtmíli či s maximálkou, nevíme, ale aerodynamické vlastnosti krabicoidní karoserie super-Žigulíku jistě vysokým rychlostem příliš nahrávat nebudou. I tak je jistě jízda takovýmto strojem velmi zajímavá.
Zvenčí vypadá jako Žigulík, pod slupkou je ale Impreza WRX STI
Zdroj: Tuning.life
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Nová Toyota Taisor vypadá všelijak a jmenuje se podobně, ale za 217 tisíc Kč?
5.4.2024 - Krachující Fisker je vážně zralý na odstřel, podle úřadů už neumí ani pořádně přidělat autům dveře
5.4.2024 - Staré kousky nové doby: Renault dal klíčovému Capturu jen facelift ve chvíli, kdy měl vyhlížet novou generaci
5.4.2024 - Hybridní BMW řady 3 se na letišti postavilo dieselovému a benzinovému bratrovi, nemělo to dělat
5.4.2024 - Tesla uznala, že blafovala. Zájem o její auta uvadl, sklady jsou plné, už tři dny po zdražení rozjela slevy
5.4.2024
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha