Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit
20.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ptáte se, jak je možné, že některé ještě celkem banální opravy stojí v případě exotického supersportu majlant? Není to vždy jen vysokými sazbami servisů.
Abyste se mohli s automobilem rozjet, pohybovat se a měnit jeho rychlost, potřebujete spojku, která spojuje hnací ústrojí mezi motorem a převodovkou. V podstatě jde o jednoduché, přesto zcela nepostradatelné zařízení. Obvykle je dimenzována na přenos momentu motoru, pro který je určena a při správném používání umí přežít i celý vůz. Jenže nedokonalá konstrukce nebo častěji nesprávné používání ji dokáží značně zkrátit život.
U aut s vysokým výkonem to ani nemusí trvat dlouho, stačí pár neopatrných rozjezdů a se spojkou může být amen. Její výměna nikdy není úplně snadná, v případě aut s motorem vpředu jde ale o ještě celkem rutinní operaci. Jde-li o automobil s motorem uprostřed či vzadu, nezřídka to končí extrakcí celého pohonného soustrojí. Když ale mluvíme o Ferrari F50, dostává se celý servisní úkon na úplně jinou úroveň.
Oficiální dealer italských supersportů z Londýna zaznamenal průběh výměny spojky Ferrari F50, na kterém můžete vidět, že pracovníci musí F50 doslova rozpůlit, aby se k ní dostali. Není běžné vidět předchůdce Enza rozděleného na dvě části čistým řezem. Je to dáno tím, že motor a převodovka jsou zde součástí nosné konstrukce a stejně jako u Formule 1, i zde je zadní náprava namontována na ně.
Pohled na celou operaci do jisté míry vysvětluje, jak mohou podobné úkony stát na exotických autech statisíce korun, když se v principu zdají být stejné jako u kteréhokoli jiného vozu. Někdy tomu tak být i může, v tomto případě to ale zkrátka neplatí - na výměnu spojky jsou třeba hodiny práce několika špičkově vyškolených techniků a taková věc zkrátka nemůže vyjít levně.
Připomeňme, že Ferrari F50 bylo představeno v roce 1995 na počest 50. let automobilky a jako nástupce slavného Ferrari F40. Během dvouletého výrobního cyklu opustilo továrnu v Maranellu jen 349 kusů, z toho důvodu je považováno za nejvíce podceňované Ferrari vůbec, nikdy nedosáhlo uznání jako předchozí model. F50 má odnímatelnou střechu, můžete si naplno užívat dvanáctiválec V12 o objemu 4,7 litru s původem ve Formuli 1. Jeden z nejlépe znějících motorů historie s výkonem 382 kW (519 k) tak byl možná až příliš na přenos takové síly do převodovky...
Výměna spojky na Ferrari F50 je vážně bizarně vyhlížející operace
Zdroje: Drive Tribe, Joe Macari Servicing
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před hodinou - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- GM ukázal, jak se rodilo jedno z nejošklivějších aut všech dob, byla to od začátku velká bolest
7.4.2024 - Pár vyrazil na Kanárské ostrovy s elektrickým karavanem. Jel tam 18 dnů, dobíjel každých 36 km, potřeboval 19 aplikací
7.4.2024 - Tento nezničitelný Mercedes měl někdo stočit o 1,4 milionu km. Byl by to nový světový rekord
8.4.2024 - Max Verstappen vstoupil na tenký led, vymezil se proti umělému zvýhodňování žen v motorsportu
8.4.2024 - Automobilky zkouší odvrátit klesající zájem o auta obřími slevami, u elektromobilů dosahují až 44 procent
8.4.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 05.08. 14:44 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 14:20 - řidičBOB
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.08. 08:28 - code
- Policejní kontroly a měření 05.08. 06:50 - řidičBOB