Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit
20.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ptáte se, jak je možné, že některé ještě celkem banální opravy stojí v případě exotického supersportu majlant? Není to vždy jen vysokými sazbami servisů.
Abyste se mohli s automobilem rozjet, pohybovat se a měnit jeho rychlost, potřebujete spojku, která spojuje hnací ústrojí mezi motorem a převodovkou. V podstatě jde o jednoduché, přesto zcela nepostradatelné zařízení. Obvykle je dimenzována na přenos momentu motoru, pro který je určena a při správném používání umí přežít i celý vůz. Jenže nedokonalá konstrukce nebo častěji nesprávné používání ji dokáží značně zkrátit život.
U aut s vysokým výkonem to ani nemusí trvat dlouho, stačí pár neopatrných rozjezdů a se spojkou může být amen. Její výměna nikdy není úplně snadná, v případě aut s motorem vpředu jde ale o ještě celkem rutinní operaci. Jde-li o automobil s motorem uprostřed či vzadu, nezřídka to končí extrakcí celého pohonného soustrojí. Když ale mluvíme o Ferrari F50, dostává se celý servisní úkon na úplně jinou úroveň.
Oficiální dealer italských supersportů z Londýna zaznamenal průběh výměny spojky Ferrari F50, na kterém můžete vidět, že pracovníci musí F50 doslova rozpůlit, aby se k ní dostali. Není běžné vidět předchůdce Enza rozděleného na dvě části čistým řezem. Je to dáno tím, že motor a převodovka jsou zde součástí nosné konstrukce a stejně jako u Formule 1, i zde je zadní náprava namontována na ně.
Pohled na celou operaci do jisté míry vysvětluje, jak mohou podobné úkony stát na exotických autech statisíce korun, když se v principu zdají být stejné jako u kteréhokoli jiného vozu. Někdy tomu tak být i může, v tomto případě to ale zkrátka neplatí - na výměnu spojky jsou třeba hodiny práce několika špičkově vyškolených techniků a taková věc zkrátka nemůže vyjít levně.
Připomeňme, že Ferrari F50 bylo představeno v roce 1995 na počest 50. let automobilky a jako nástupce slavného Ferrari F40. Během dvouletého výrobního cyklu opustilo továrnu v Maranellu jen 349 kusů, z toho důvodu je považováno za nejvíce podceňované Ferrari vůbec, nikdy nedosáhlo uznání jako předchozí model. F50 má odnímatelnou střechu, můžete si naplno užívat dvanáctiválec V12 o objemu 4,7 litru s původem ve Formuli 1. Jeden z nejlépe znějících motorů historie s výkonem 382 kW (519 k) tak byl možná až příliš na přenos takové síly do převodovky...
Výměna spojky na Ferrari F50 je vážně bizarně vyhlížející operace
Zdroje: Drive Tribe, Joe Macari Servicing
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 2 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 4 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 5 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 6 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz