Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vzácné záběry ukazují, jak se v roce 1986 vyrábělo nejrychlejší auto světa
12.10.2019 | Petr Miler
Během sedmi let vzniklo v pouhých 337 kusech, a tak není divu, že bylo montováno převážně ručně. Dobové snímky nám dávají unikátní šanci vidět, jak výroba Porsche 959 probíhala.
Porsche 959 je trochu opomíjené auto. Tedy ne snad, že by na něj svět zapomněl a soudě podle jeho aktuálních cen se těší i zájmu mezi sběrateli, přesto máme pocit, že by si obdivu zasloužil ještě více. Byl to homologační speciál stroje rallyové skupiny B, který byl v mnohém revoluční nejen po Porsche, ale i pro celý svět superaut. Přišel řadou do té doby nevídaných řešení, jako první mezi sériovými auty výrazně překonal rychlost 300 km/h a maximálka 317 km/h byla v době vzniku 959 tou absolutně nejvyšší.
Tohle Porsche nabízí skutečně pozoruhodnou směsici vlastností a dopodrobna jsme o nich psali v naší někdejší vzpomínce. Takový vůz by měl být legendou a on jí je, přesto se jeho věhlas může jen těžko rovnat Ferrari F40, které na trh dorazilo o rok později a 959 v maximální rychlosti překonalo o pouhých pár jednotek kilometrů v hodině. F40 přitom byl na kost oholený sporťák, 959 nabízel i relativně komfortní svezení.
K tomu se dnes ale nebudeme vracet, podíváme se na jiný zajímavý materiál. Se svolením jednoho z majitelů vozu z 959 Registry vám nabízíme fotogalerii dokumentující návštěvu zuffenhausenské továrny Porsche v roce 1986, která vyráběla právě model 959. Jak už jsme zmínili, vyroben měl původně být pouze dostatek aut postačujících k homologaci stoje pro skupinu B (200 kusů), ta však skončila ještě dříve, než výroba 959 pořádně začala. Porsche přesto auto vyrobilo a to v nakonec poněkud větším počtu exemplářů. Šlo o:
- 16 prototypů v roce 1985
- 21 předprodukčních aut téhož roku
- 263 sériových aut (jen 8 z toho v ostrém provedení bez paketu Komfort) mezi léty 1986 a 1988
- 29 verzí Sport pro americký trh v roce 1988
- a 8 dodatečně postavených vozů v roce 1992 ze zbývajících dílů
Sakum prásk vzniklo 337 automobilových klenotů a výrobu hned několika z nich si dnes můžeme prohlédnout. S ohledem na rozsah produkce během několika let nepřekvapí, že šlo o prakticky ruční práci, kdy technici Porsche na dovezené karoserie postupně „navěšovali” vše od kol přes motor a převodovku až po části interiéru. Vzhledem k tomu, že šlo o prohlídku fabriky zákazníky, nechyběli u toho ani lidé z prodeje a vše se neobešlo ani bez předváděcí jízdy ve dvou továrních autech.
Je to docela pozoruhodný návrat o 33 let zpět, dopřejte si jej v přiložené galerii...



Příjezd do Zuffenhausenu vždy jen naznačoval, co za továrnu na hračky máte před sebou






Sklad 959 v různé fázi rozpracovanosti









































































Záběry z výrobních prostor dokumentují postupný vznik několika 959







Projížďka s továrními auty také musela stát za to...
Zdroj: 959 Registry
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 13 minutami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
