Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu

Říká si Karosa LP-30 a vyroben byl v pouhých osmi exemplářích. Dnes je to cenný kus historie, přesto byl jeden z nich objeven v tomto stavu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu

6.5.2017 | Marek Bednář | 35 příspěvků

Říká si Karosa LP-30 a vyroben byl v pouhých osmi exemplářích. Dnes je to cenný kus historie, přesto byl jeden z nich objeven v tomto stavu.

Když dnes jedeme někam daleko autobusem, musíme se připravit na to, že budeme nocovat v sedačce. Ve srovnání s lůžkovým kupé ve vlaku nebo s letadlem je to o poznání méně pohodlná varianta, ale většinu bývá také podstatně levnější. Byly ovšem doby, kdy i v autobuse člověk měl možnost přespat na o poznání rozměrném lůžku.

Jednou z možností byl přívěs Karosa LP-30, také nazývaný „rotel” nebo „caravan-hotel”. A je to přesně to, co tušíte - noclehárna na kolečkách, připravená poskytnout cestujícím v autobuse dostatek nočního komfortu. Ovšem, v rámci možností - cílem je nabídnout jednoduché přespání sice bez služeb běžného hotelu, ale zase kdekoliv autobus zrovna zastaví a v mnohem větším pohodlí než na sedačce autobusu.

Karosa LP-30 nabídne nocleh - zdráháme se použít slovo ubytování - až 30 lidem v šesti jednolůžkových a dvanácti dvoulůžkových kójích. Uspořádání není nepodobné japonským buňkovým hotelům a princip také ne - do buňky je třeba se doslova vplazit, není tam místo ani na vzpřímený sed, a od ostatních nocležníků vás dělil jen závěs.

Přívěs LP-30 se používal výhradně po zastavení - přeprava osob v tomto přívěsu byla zakázána a dost dobře to ani nešlo. Po zastavení a zajištění vozu se ruční klikou vysunula část levé stěny, čímž se uvnitř otevřela ulička a s ní i přístup do jednotlivých kapslí. Pak byl přívěs připraven k použití.

Kromě lůžek nabízel LP-30 pánskou a dámskou převlékárnu a umývárnu a také toaletu. Do té se vcházelo zvenčí, což v zimě nebo za deštivého počasí asi nebylo ideální, ale je to lepší než nic. Přívěs měl vlastní nádrže na čistou i odpadní vodu a také vlastní naftové topení. Každé lůžko mělo vlastní osvětlení, věšák na šaty, držák na láhev a sklenici, odkládací prostor a také větrání; proto má LP-30 tolik oken a proto vypadá jako králíkárna.

Ke standardní výbavě patřil také přístřešek, který se dal připevnit k pravé stěně zvenčí, několik židlí, stoleček, rádio a vysavač pro úklid. Je dlouhý 9,1 metru, vysoký 3 metry, široký 2,45 metru a prázdný váží 6 500 kg. Má dvě nápravy které jsou obě natáčecí, takže teoreticky umí dobře kopírovat stopu autobusu.

V praxi poměrně dost nadchází vně ze zatáčky a tak jízda vyžaduje poměrně velkou opatrnost. Fakt, že jsou obě nápravy natáčecí, také znamená nestabilitu ve vysokých rychlostech; maximální povolená rychlost LP-30 je 100 km/h, ale údajně nad 70 km/h přívěs za autobusem dost nepříjemně vlaje.

Oním autobusem, který LP-30 ve své době tahal, byla Karosa ŠD 11, nazývaná „Evropabus” nebo „Evropaturist”. Byl to luxusní autobus, v na svou dobu a místo vzniku, jehož názvu se skrývalo jméno výrobce motoru Škoda a určení autobusu - Dálkový. Číslo označovalo délku v metrech. Verze ŠD 11 vycházela z městské ŠM, ale měla jen jedny dveře a byla lépe vybavená - každé ze 45 míst pro cestující mělo vlastní čtecí lampičku a výdech klimatizace.

Přívěs Karosa LP-30 byl vyráběn v letech 1967 - 1970 a vzniklo ho pouhých osm kusů. Našly užití na různých místech, jeden např. dostal Mezinárodní svaz studentstva v Praze a tři putovaly k různým městským organizacím RaJ. Dnes se o ví jen o šesti těchto přívěsech a pár z nich si můžete prohlédnout níže.

Nejpozoruhodnější je ten zeleně zbarvený, připomínající spíše vojenský bunkr než cokoli jiného. Má výrobní číslo 002 a byl čerstvě objeven na Broumovsku, kde jej někdo používal jako chatu. To zní bizarně, uvážíme-li výjimečnost a hodnotu tohoto díla, ale není to poprvé, co se takové věci dostalo podobného zacházení. Nyní jej získalo muzeum ve Vysokém Mýtě a jistě mu vrátí jeho původní lesk.

Jak poté bude vypadat, si můžete prohlédnout na historických fotkách dalších exemplářích a také na snímcích už renovovaného kusu číslo 007, který stihl podobný osud - před lety byl objeven na dvorku v tristním stavu, kde byl používán jako kotec pro strážní psy. Lidé z firmy Veteran-Renovace.cz jej dali dohromady a teď zase slouží i s onou Karosou ŠD 11. Podívat se můžete také, jak tahle věc vypadá uvnitř - vážně nic extra útulného, ale jistě pořád lepší než spát v sedě v autobusu...

Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 1 - Karosa LP-30 historie 01Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 2 - Karosa LP-30 historie 02Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 3 - Karosa LP-30 historie 03
Je opravdu obtížně pochopitelné, že si někdo z takové věci udělá zelenou chatku. Navíc k dlouholeté ignoraci okolí

Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 4 - Karosa LP-30 historie 04Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 5 - Karosa LP-30 historie 05Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 6 - Karosa LP-30 historie 06Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 7 - Karosa LP-30 historie 06aTakhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 8 - Karosa LP-30 historie 07Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 9 - Karosa LP-30 historie 08Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 10 - Karosa LP-30 historie 09
Takto se Karosa LP-30 prezentovala v době své největší slávy

Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 11 - Karosa LP-30 historie 10Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 12 - Karosa LP-30 historie 11Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 13 - Karosa LP-30 historie 12Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 14 - Karosa LP-30 historie 13Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 15 - Karosa LP-30 historie 14Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 16 - Karosa LP-30 historie 15Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 17 - Karosa LP-30 historie 16Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 18 - Karosa LP-30 historie 17Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 19 - Karosa LP-30 historie 18Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 20 - Karosa LP-30 historie 19Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 21 - Karosa LP-30 historie 20Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 22 - Karosa LP-30 historie 21Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 23 - Karosa LP-30 historie 22Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 24 - Karosa LP-30 historie 23Takhle skončil jeden z vzácných českých rotelů. Majitel si z něj udělal chatu - 25 - Karosa LP-30 historie 24
Ani renovované kusy možná nejsou krásné, pozoruhodné jsou ale zcela nepochybně

Zdroje: Regionální muzeum Vysoké Mýto, TheAdventurousEye@Flickr, Galerie autobusů, Veteran-Renovace.cz

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 35 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše


Reklama