Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt

Není to jen tak ledajaká silnice a vlastně tu není jen asfalt. Tohle je více jak století slavné Indianapolis Motor Speedway jediným pohledem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt

2.11.2017 | Petr Miler | 5 příspěvků

Není to jen tak ledajaká silnice a vlastně tu není jen asfalt. Tohle je více jak století slavné Indianapolis Motor Speedway jediným pohledem.

I když to u nás není tak časté jako jinde, silnice se v České republice opravují. A to obvykle tak, že dostanou nový povrch. Toho starého tedy obvykle vždy část zmizí, aby byly odstraněny největší nerovnosti, nikdy ale není odstraněn celý. A tak se silnice vrství a vrství a i když nám to ani v průběhu dekád našich životů nepřijde, reálně se její povrch posouvá stále výše, nad bod, kde původně začala. Dokud někdo nerozhodne, že se začne od nuly a stavba nové cesty začne kompletním vybagrováním té dosavadní, což vzhledem k časové i finanční náročnosti příliš časté nebývá.

Občas je při takových stavbách odkryto několik vrstev starších povrchů, které skýtají bizarní pohledy na to, co bylo v minulosti. Ještě nikdy jsme ale neviděli to, co vám ukážeme dnes. Prezident okruhu Indianapolis Motor Speedway J. Douglas Boles na svém Twitteru zveřejnil fotky jakéhosi vzorku všech vrstev trati, které se tu postupně sešly a je to vážně fascinující pohled.

Jak možná víte, okruhu v Indianapolis se říká také „Cihelna”, protože právě z cihel - konkrétně 3 200 000 cihel - byl kdysi okruh postaven. Vybájená legenda? Ani trochu, Bolesovy fotky ukazují, že právě z cihel je skoro nejnižší část vzorku, historie tohoto místa ale zjevně začala ještě jinak - zcela původní povrch Indy byl po krátkou část roku 1909 jen štěrkový. Pak v témže roce přišly cihly, od roku 1961 je ale trať asfaltová a od té doby dostala ještě několik nových povrchů, které za oněch více jak 100 let použitý materiál navrstvily do úctyhodné výšky.

Ony slavné cihly jsou dodnes na cílové rovince okruhu, zjevně ale musely být vždy posunuty o pár centimetrů výše a jejich přejetí dnes nepředstavuje jízdu po zcela původním okruhu, ten je hluboko pod zemí.

To je pro nás ale vlastně druhotné, pozoruhodná je pro nás píše představa, že na podobné a někdy možná i větší změti rozličných povrchů zřejmě jezdíme dnes a denně po nejrůznějších českých silnicích. Protože mnohé z nich mají často i o poznání delší historii než 108 let...

Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt - 1 - Indianapolis 108 let vrstveni 01Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt - 2 - Indianapolis 108 let vrstveni 02Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt - 3 - Indianapolis 108 let vrstveni 03
Pohled na 108 let vrstvících se povrchů Indianapolis Motor Speedway je fascinující

Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt - 4 - Indianapolis 108 let vrstveni 04Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt - 5 - Indianapolis 108 let vrstveni 05Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt - 6 - Indianapolis 108 let vrstveni 06Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt - 7 - Indianapolis 108 let vrstveni 07Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt - 8 - Indianapolis 108 let vrstveni 08Takhle to dopadne, když na jedné silnici 108 let vrstvíte další a další asfalt - 9 - Indianapolis 108 let vrstveni 09
Pro připomenutí pohled na okruh jako celek a jeho „přežívající” cihlovou pasáž

Zdroj: J. Douglas Boles@Twitter

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 5 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše