Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem

Dnes neexistuje automobilka, která by nový model osazovala rotačním motorem. Až do roku 2003 tomu bylo jinak a takto Wankely tehdy vznikaly.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem

18.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dnes neexistuje automobilka, která by nový model osazovala rotačním motorem. Až do roku 2003 tomu bylo jinak a takto Wankely tehdy vznikaly.

Excentrický rotační motor si Felix Wankel nechal patentovat už ve dvacátých letech minulého století, až o několik dekád později se ale dočkal reálného rozšíření. Experimentovala s ním řada automobilek (mj. i československý AZNP, výrobce Škod, nebo sovětský VAZ, výrobce Lad), svou existenci s ním ale jako první spojila značka NSU. Příliš úspěšná nebyla, a tak se nejznámějším výrobcem automobilů s Wankelovým motorem postupně stala Mazda, která jej použila v řadě produkčních modelů.

Mechanismus s rotačním pístem založený na principu rozpínání plynů se kdysi jevil nadějným řešením, jak dostat z motoru o malém zdvihovém objemu, velikosti a hmotnosti co nejvyšší výkon. Princip zaujal početnou obec fanoušků, kterou zaujalo zejména prolínání specifických vlastností - Wankel se rád nechá lehce vytočit za doprovodu líbivých tónů s prakticky nulovými vibracemi a zcela mimořádným výkonem vzhledem ke své velikosti. U Mazdy RX-8 dvourotorový 1,3litrový motor bez přeplňování posílal na kola až 170 kW (231 koní) koní při 8 200 ot./min.

Jenže jeho nízká termální účinnost, věčné spalování oleje spojené s problémy s utěsněním a nakonec i vysoké emise Wankelův motor fakticky zabily. Mazda se sice stále snaží uklidnit smutné zastánce rotačního pohonu, ale zatím je návrat tohoto systému v nedohlednu a pochybujeme o tom, že se na tom v nejbližší době - pokud vůbec někdy - něco změní.

Nejsou ale zase tak dávno, kdy se nové Wankely u Mazdy vyráběly. V japonské prefektuře Hirošima byly v roce do roku 2003 ručně skládány nové pohonné jednotky a vyvážely se prakticky do celého civilizovaného světa. Procesem jejich vzniku vás provede dobové video přímo z montážní linky. Automatizovaný stroj se tu postará pomalu jen o závěrečné utažení šroubů, hlavní zásluhu na správném poskládání součástek mají lidské ruce. V době robotizovaných linek je to tak dojemná nostalgie nejen kvůli osudu samotného Wankelu...


Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 1 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 01Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 2 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 02Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 3 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 03Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 4 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 04Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 5 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 05Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 6 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 06Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 7 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 07Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 8 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 08Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 9 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 09Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 10 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 10Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 11 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 11Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem - 12 - Wankeluv rotacni motor ukazka montaze 12
Fabrika v Hirošimě zaměstnávala dělníky, kteří stavěli rotační motory prakticky od prvního šroubku až do hotového produktu ručně, jak ukazuje mistr řemesla pan Uchitani

Zdroj: Kent Soliven@Youtube

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.