Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto až do své smrti vznikaly Wankelovy motory, dnes nemyslitelným způsobem
18.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Dnes neexistuje automobilka, která by nový model osazovala rotačním motorem. Až do roku 2003 tomu bylo jinak a takto Wankely tehdy vznikaly.
Excentrický rotační motor si Felix Wankel nechal patentovat už ve dvacátých letech minulého století, až o několik dekád později se ale dočkal reálného rozšíření. Experimentovala s ním řada automobilek (mj. i československý AZNP, výrobce Škod, nebo sovětský VAZ, výrobce Lad), svou existenci s ním ale jako první spojila značka NSU. Příliš úspěšná nebyla, a tak se nejznámějším výrobcem automobilů s Wankelovým motorem postupně stala Mazda, která jej použila v řadě produkčních modelů.
Mechanismus s rotačním pístem založený na principu rozpínání plynů se kdysi jevil nadějným řešením, jak dostat z motoru o malém zdvihovém objemu, velikosti a hmotnosti co nejvyšší výkon. Princip zaujal početnou obec fanoušků, kterou zaujalo zejména prolínání specifických vlastností - Wankel se rád nechá lehce vytočit za doprovodu líbivých tónů s prakticky nulovými vibracemi a zcela mimořádným výkonem vzhledem ke své velikosti. U Mazdy RX-8 dvourotorový 1,3litrový motor bez přeplňování posílal na kola až 170 kW (231 koní) koní při 8 200 ot./min.
Jenže jeho nízká termální účinnost, věčné spalování oleje spojené s problémy s utěsněním a nakonec i vysoké emise Wankelův motor fakticky zabily. Mazda se sice stále snaží uklidnit smutné zastánce rotačního pohonu, ale zatím je návrat tohoto systému v nedohlednu a pochybujeme o tom, že se na tom v nejbližší době - pokud vůbec někdy - něco změní.
Nejsou ale zase tak dávno, kdy se nové Wankely u Mazdy vyráběly. V japonské prefektuře Hirošima byly v roce do roku 2003 ručně skládány nové pohonné jednotky a vyvážely se prakticky do celého civilizovaného světa. Procesem jejich vzniku vás provede dobové video přímo z montážní linky. Automatizovaný stroj se tu postará pomalu jen o závěrečné utažení šroubů, hlavní zásluhu na správném poskládání součástek mají lidské ruce. V době robotizovaných linek je to tak dojemná nostalgie nejen kvůli osudu samotného Wankelu...
Fabrika v Hirošimě zaměstnávala dělníky, kteří stavěli rotační motory prakticky od prvního šroubku až do hotového produktu ručně, jak ukazuje mistr řemesla pan Uchitani
Zdroj: Kent Soliven@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 8 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz