Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá
20.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bentley Bentayga zabrala cesta od původního záměru k plnohodnotnému vozu čtyři roky. Zejména sladění designu a funkčnosti bylo oříškem.
Každé auto má svou vnitřní a vnější stránku, svůj rub a líc. Druhou zmiňovanou asi netřeba příliš představovat, tu všichni známe. Ta první ale bývá běžnému uživateli skryta a pokud nepatří mezi automobilové nadšence, nejspíše po jejím odhalení ani nepachtí. Připravuje se tím ovšem o zajímavou část příběhu, neboť za mnohými prvky stojí zajímavý příběh.
My se dnes trochu poodhalíme, co se skrývá pod kabátem neskutečně drahého Bentley Bentayga. Řeč ale nebude až tak o šestilitrovém dvanáctiválci, vzduchovém podvozku či třeba pohonu všech kol. Místo toho se podíváme třeba na 90 elektronických řídicích jednotek, jež jsou rozesety po celém SUV. Tomu následně umožňují i bezproblémovou jízdu v horkých písečných dunách.
Vnější vzhled vozu samozřejmě je pro designéry výzvou, ještě větší boje čekají na jejich technické kolegy zaobírající se vnitřnostmi auta. Musí naplánovat, jak do již navrhnuté vizáže zapasovat veškeré prvky vyžadované legislativou i potřebami či rozmary klientů. A nenechte se mýlit - i v tak velkém voze, jako je Bentayga, musí být efektivně zužitkováno každé volné místo. Však jde o nejrychlejší sériové SUV světa, které jako jediné překoná hranici 300 km/h a přitom funguje i v terénu.
I s cílem zvládnout tyto obtíže Bentley vytvořilo konferenční místnost ve stylu římského amfiteátru, kde podle designéra Simona Blakea docházelo každou středu k dvouapůlhodinovým poradám. Během vývoje jich proběhlo 79, stranou toho všeho ovšem automobilka pořádala ještě pravidelné schůzky, na kterých byl dosavadní pokrok podroben interní kritice.
Součástí zmiňované konferenční místnosti je přitom projekční plátno o ploše 28 metrů čtverečních, na které je promítán obraz s 8,8 miliony pixely. Na každý promítnutý obraz je tak tří gigabytů, samotný systém vyžaduje k provozu 15 000 metrů kabeláže a příkon 10 000 wattů. Jednotlivé detaily dokáže maximalizovat tak, že třeba čelní světlo může dosáhnout velikosti dospělého člověka.
„Vůz samozřejmě můžete navrhnout i bez tohoto vybavení,“ říká k obřímu plátnu šéf centra výroby předsériových prototypů Alaa El-Shanti. „Nicméně celý proces by zabral mnohem déle: 54 měsíců namísto 48.“ Právě rovné čtyři roky přitom zabrala cesta SUV od designových skic k plnohodnotnému vozu. Bentley přitom projekt odstartovalo se třemi vizemi.
„Vybíráme dva až tři designy pro následné třídimenzionální měření a výrobu hliněného modelu,“ popisuje postup vzniku britského SUV designový manažer Crispin Marshfield. A dodává, že poté následuje zhruba dvouletý proces, během kterého je venkovní vzhled postupně laděn, přičemž dochází k vychytávání much. Teprve poté dochází k výběru finálního pojetí.
„Mojí rolí je ochraňovat design. Provádíme běžné skenovací procesy povrchu, což vede ke vzniku detailního modelu. Je to 12- až 13měsíční proces, který ve výsledku vede také k zjištění rozměrů,“ popisuje úskalí své práce Marshfield. Blake pak dodává, že je stále třeba naprostá kontrola celého projektu, jinak by zavládla anarchie. Proto dochází k rozkouskování.
„Vůz si rozdělíte na jednotlivé zóny: dveře, kapota, zavazadelník, středová konzole, přístrojový štít, příď, záď a boky. Poté je vše zvládnutelné. Proces a technologie se stále zlepšují; dnes tak máme k dispozici modernější nástroje než ve chvíli, kdy jsme navrhovali Bentaygu. Můžeme třeba simulovat městské prostředí. Napříště to pak bude pohled zevnitř.“
Kromě rozlousknutí designérského oříšku se navíc Bentley (stejně jako ostatní značky) muselo vypořádat s legislativními požadavky. Třeba čelní partie do značné míry ovlivňuje bezpečnost pěších. „Určité zóny se musí přizpůsobit,“ uvádí Nic Game, manažer zodpovědný za funkčnost nárazníků. A dodává, že některé oblasti mohou ovlivnit vše od vzhledu až po hnací ústrojí.
Nejde ale jen o pěší, ale také kupříkladu o ochranu posádky uvnitř. „Aby zůstaly v pořádku kolenní vazy, je povoleno jen určité pnutí na nohy. To ale bylo překročeno,“ osvětluje jeden z problémů Game. A právě proto musel Bentley přepracovat horizontálně stylizované plastové sání usazené na čelní maskou. Ovlivněn tím samozřejmě byl i její vzhled.
V návaznosti na to automobilka strávila šest týdnů řešením oblasti, kde se čelní maska setkává s nárazníkem. Mezi jednotlivými částmi byla mezera, jejíž šířka se pohybovala od 0,1 do 0,5 milimetru. Ta by samozřejmě byla viditelná, proto Bentley nakonec nárazník posunulo o trochu dorazu a vnímání zmíněného rozestupu potlačilo optickým klamem.
Náročná byla také tvorba předních blatníků, které musí ve svých podbězích ubytovat 22palcová litá kola. Těm musí umožnit plné vytočení, aniž by došlo ke kontaktu se zbytkem vozu. Zároveň ale samozřejmě ráfky nesmí vypadat příliš utopeně. V blatnících proto vznikají dutiny, které je třeba vyplnit, třeba nádobkou na vodu do ostřikovačů nebo světly.
Prvním krokem je proto „rozvržení blatníku jako třídimenzionálního objektu. Poté začíná boj o místo,“ dodává k celé záležitosti Marshfield. Poukazuje však přitom na fakt, že „vzhled je pokaždé králem“. I když jsou tedy součástí blatníků kupříkladu věže tlumičů či úchyty vzpěr, musí se v případě problému měnit spíše jejich řešení, nikoliv vzhled samotného vozu.
Přesunout se můžeme ke střešním nosníkům, které sice v tomto ohledu hostí pouze hlavové airbagy, nicméně zároveň zde máme značné množství gumového těsnění či kanálů pro panoramatickou střechu nebo hliníkové ližiny. Jejich tvary i umístnění přitom podmiňuje celá řada věcí od samotného zabránění vniku vody či prachu až po minimalizaci hluku.
„Pokud víte, jakou tvrdost budou mít okolní materiály, pak můžete předvídat riziko vzniku nežádoucích zvuků,“ přichází se svou troškou do mlýna Jonathan Layfield, který má na starosti strukturální vlastnosti vozu. Blake dodává, že do všeho dále promlouvají ještě tlumicí materiály. I po jejich zakomponování ale vůz musí vypadat skvěle, a to třeba i po otevření kapoty.
Nejde ale jen o náročný proces spojený pouze s vývojem vozu, dalším oříškem je jeho výroba. Kupříkladu usazení palubní desky je jedním z nejnáročnějších procesů. Bentley připravilo virtuální návod, jak bude vše na sebe navazovat. Vše ovlivnila podoba montážní linky, což se zpětně přeneslo také do vzhledu kabiny i toho, co je za palubkou.
Jde ale jen o několik vybraných prvků, které dokumentují, že vyrobit špičkový vůz není ani dnes nic snadného. Zvláště pokud jde o vstup do zcela nového segmentu, se kterým značka nemá žádné zkušenosti. Stávající objednávky Bentaygy ale potvrzují, že Bentley v případě tohoto SUV nešláplo vedle...
















Bentley muselo vyřešit veškerá úskalí nejen s vývojem SUV Bentayga...
Zdroje: Bentley, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 10 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
