Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá

Bentley Bentayga zabrala cesta od původního záměru k plnohodnotnému vozu čtyři roky. Zejména sladění designu a funkčnosti bylo oříškem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá

20.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bentley Bentayga zabrala cesta od původního záměru k plnohodnotnému vozu čtyři roky. Zejména sladění designu a funkčnosti bylo oříškem.

Každé auto má svou vnitřní a vnější stránku, svůj rub a líc. Druhou zmiňovanou asi netřeba příliš představovat, tu všichni známe. Ta první ale bývá běžnému uživateli skryta a pokud nepatří mezi automobilové nadšence, nejspíše po jejím odhalení ani nepachtí. Připravuje se tím ovšem o zajímavou část příběhu, neboť za mnohými prvky stojí zajímavý příběh.

My se dnes trochu poodhalíme, co se skrývá pod kabátem neskutečně drahého Bentley Bentayga. Řeč ale nebude až tak o šestilitrovém dvanáctiválci, vzduchovém podvozku či třeba pohonu všech kol. Místo toho se podíváme třeba na 90 elektronických řídicích jednotek, jež jsou rozesety po celém SUV. Tomu následně umožňují i bezproblémovou jízdu v horkých písečných dunách.

Vnější vzhled vozu samozřejmě je pro designéry výzvou, ještě větší boje čekají na jejich technické kolegy zaobírající se vnitřnostmi auta. Musí naplánovat, jak do již navrhnuté vizáže zapasovat veškeré prvky vyžadované legislativou i potřebami či rozmary klientů. A nenechte se mýlit - i v tak velkém voze, jako je Bentayga, musí být efektivně zužitkováno každé volné místo. Však jde o nejrychlejší sériové SUV světa, které jako jediné překoná hranici 300 km/h a přitom funguje i v terénu.

I s cílem zvládnout tyto obtíže Bentley vytvořilo konferenční místnost ve stylu římského amfiteátru, kde podle designéra Simona Blakea docházelo každou středu k dvouapůlhodinovým poradám. Během vývoje jich proběhlo 79, stranou toho všeho ovšem automobilka pořádala ještě pravidelné schůzky, na kterých byl dosavadní pokrok podroben interní kritice.

Součástí zmiňované konferenční místnosti je přitom projekční plátno o ploše 28 metrů čtverečních, na které je promítán obraz s 8,8 miliony pixely. Na každý promítnutý obraz je tak tří gigabytů, samotný systém vyžaduje k provozu 15 000 metrů kabeláže a příkon 10 000 wattů. Jednotlivé detaily dokáže maximalizovat tak, že třeba čelní světlo může dosáhnout velikosti dospělého člověka.

„Vůz samozřejmě můžete navrhnout i bez tohoto vybavení,“ říká k obřímu plátnu šéf centra výroby předsériových prototypů Alaa El-Shanti. „Nicméně celý proces by zabral mnohem déle: 54 měsíců namísto 48.“ Právě rovné čtyři roky přitom zabrala cesta SUV od designových skic k plnohodnotnému vozu. Bentley přitom projekt odstartovalo se třemi vizemi.

„Vybíráme dva až tři designy pro následné třídimenzionální měření a výrobu hliněného modelu,“ popisuje postup vzniku britského SUV designový manažer Crispin Marshfield. A dodává, že poté následuje zhruba dvouletý proces, během kterého je venkovní vzhled postupně laděn, přičemž dochází k vychytávání much. Teprve poté dochází k výběru finálního pojetí.

„Mojí rolí je ochraňovat design. Provádíme běžné skenovací procesy povrchu, což vede ke vzniku detailního modelu. Je to 12- až 13měsíční proces, který ve výsledku vede také k zjištění rozměrů,“ popisuje úskalí své práce Marshfield. Blake pak dodává, že je stále třeba naprostá kontrola celého projektu, jinak by zavládla anarchie. Proto dochází k rozkouskování.

„Vůz si rozdělíte na jednotlivé zóny: dveře, kapota, zavazadelník, středová konzole, přístrojový štít, příď, záď a boky. Poté je vše zvládnutelné. Proces a technologie se stále zlepšují; dnes tak máme k dispozici modernější nástroje než ve chvíli, kdy jsme navrhovali Bentaygu. Můžeme třeba simulovat městské prostředí. Napříště to pak bude pohled zevnitř.“

Kromě rozlousknutí designérského oříšku se navíc Bentley (stejně jako ostatní značky) muselo vypořádat s legislativními požadavky. Třeba čelní partie do značné míry ovlivňuje bezpečnost pěších. „Určité zóny se musí přizpůsobit,“ uvádí Nic Game, manažer zodpovědný za funkčnost nárazníků. A dodává, že některé oblasti mohou ovlivnit vše od vzhledu až po hnací ústrojí.

Nejde ale jen o pěší, ale také kupříkladu o ochranu posádky uvnitř. „Aby zůstaly v pořádku kolenní vazy, je povoleno jen určité pnutí na nohy. To ale bylo překročeno,“ osvětluje jeden z problémů Game. A právě proto musel Bentley přepracovat horizontálně stylizované plastové sání usazené na čelní maskou. Ovlivněn tím samozřejmě byl i její vzhled.

V návaznosti na to automobilka strávila šest týdnů řešením oblasti, kde se čelní maska setkává s nárazníkem. Mezi jednotlivými částmi byla mezera, jejíž šířka se pohybovala od 0,1 do 0,5 milimetru. Ta by samozřejmě byla viditelná, proto Bentley nakonec nárazník posunulo o trochu dorazu a vnímání zmíněného rozestupu potlačilo optickým klamem.

Náročná byla také tvorba předních blatníků, které musí ve svých podbězích ubytovat 22palcová litá kola. Těm musí umožnit plné vytočení, aniž by došlo ke kontaktu se zbytkem vozu. Zároveň ale samozřejmě ráfky nesmí vypadat příliš utopeně. V blatnících proto vznikají dutiny, které je třeba vyplnit, třeba nádobkou na vodu do ostřikovačů nebo světly.

Prvním krokem je proto „rozvržení blatníku jako třídimenzionálního objektu. Poté začíná boj o místo,“ dodává k celé záležitosti Marshfield. Poukazuje však přitom na fakt, že „vzhled je pokaždé králem“. I když jsou tedy součástí blatníků kupříkladu věže tlumičů či úchyty vzpěr, musí se v případě problému měnit spíše jejich řešení, nikoliv vzhled samotného vozu.

Přesunout se můžeme ke střešním nosníkům, které sice v tomto ohledu hostí pouze hlavové airbagy, nicméně zároveň zde máme značné množství gumového těsnění či kanálů pro panoramatickou střechu nebo hliníkové ližiny. Jejich tvary i umístnění přitom podmiňuje celá řada věcí od samotného zabránění vniku vody či prachu až po minimalizaci hluku.

„Pokud víte, jakou tvrdost budou mít okolní materiály, pak můžete předvídat riziko vzniku nežádoucích zvuků,“ přichází se svou troškou do mlýna Jonathan Layfield, který má na starosti strukturální vlastnosti vozu. Blake dodává, že do všeho dále promlouvají ještě tlumicí materiály. I po jejich zakomponování ale vůz musí vypadat skvěle, a to třeba i po otevření kapoty.

Nejde ale jen o náročný proces spojený pouze s vývojem vozu, dalším oříškem je jeho výroba. Kupříkladu usazení palubní desky je jedním z nejnáročnějších procesů. Bentley připravilo virtuální návod, jak bude vše na sebe navazovat. Vše ovlivnila podoba montážní linky, což se zpětně přeneslo také do vzhledu kabiny i toho, co je za palubkou.

Jde ale jen o několik vybraných prvků, které dokumentují, že vyrobit špičkový vůz není ani dnes nic snadného. Zvláště pokud jde o vstup do zcela nového segmentu, se kterým značka nemá žádné zkušenosti. Stávající objednávky Bentaygy ale potvrzují, že Bentley v případě tohoto SUV nešláplo vedle...


Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 1 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 02Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 2 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 03Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 3 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 04Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 4 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 05Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 5 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 06Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 6 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 07Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 7 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 08Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 8 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 09Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 9 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 10Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 10 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 11Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 11 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 12Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 12 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 13Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 13 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 14Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 14 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 15Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 15 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 16Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 16 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 17Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 17 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 18
Bentley muselo vyřešit veškerá úskalí nejen s vývojem SUV Bentayga...

Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 18 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 01Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 19 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 02Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 20 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 03Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 21 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 04Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 22 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 05Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 23 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 06Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 24 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 07Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 25 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 08Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 26 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 09Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 27 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 22Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 28 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 23Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 29 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 29Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 30 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 30Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 31 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 10Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 32 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 11Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 33 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 12Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 34 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 13Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 35 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 20Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 36 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 21Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 37 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 24Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 38 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 25Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 39 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 26Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 40 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 27Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 41 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 28Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 42 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 14Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 43 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 15Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 44 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 16Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 45 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 17Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 46 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 18Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 47 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 19Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 48 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 20Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 49 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 21Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 50 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 22Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 51 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 23Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 52 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 24Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 53 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 25Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 54 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 26Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 55 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 27Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 56 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 28Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 57 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 29Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 58 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 30Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 59 - Bentley Bentayga vyvoj a vyroba 19Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 60 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 31Takto probíhal vývoj nejdražšího SUV světa, cesta na vrchol byla trnitá - 61 - Bentley Bentayga vyroba dalsi 32
...ale také s jeho výrobou

Zdroje: Bentley, Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.