Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega
31.8.2018 | Petr Miler
Jsou obří a unesou až 950 tun, jsou ale také nesmírně šikovná. Představují nejefektivnější současnou metodu stavění trámových mostů.
Postavit most není vůbec snadná věc, má-li ten most být hodně dlouhý, mají-li po něm auta nebo vlaky jezdit až stakilometrovými rychlostmi a má-li vzniknout v rekordně krátkém čase. Trámové betonové mosty pro takové použití je třeba pro obrovský ekonomický rozvoj stavět co nejrychleji v Číně, kde vznikají vážně úchvatné stavby. A tak právě tam stvořili stroj, který se o rychlou konstrukci mostů stará s pozoruhodnou jednoduchostí a elegancí.
Přesně o tomto stroji bude dnes řeč a prohlédnout si jej můžete i na přiložených obrázcích a videích. Jeho autorem je pekingská firma Beijing Wowjoint Machinery a svému dílu říká jednoduše: SLJ900/32. Hledat za prostým označením prosté dílo ale v tomto případě není na místě - s délkou 91,8 metru, šířkou 7,4 metru, výškou 9 metrů a hmotností 580 tun jde o obrovské a neuvěřitelné těžké monstrum.
Bez těchto parametrů by ale nebylo schopno toho, co dokáže. Umí zkrátka dojet nad část mostu, která je zatím bez mostovky, dovézt tam její další část a umístit ji na své místo. SLJ900/32 dojede na konec již hotové části, vysune ohromné rameno a opře jej o další pilíř. Pak pod rameno, kde zatím nic není, mostovku posunou a spustí tak, aby ji mohli dělníci připevnit k pilířům. A pak odjedou pro další trám a proces se opakuje, dokud není hrubá stavba mostu dokončena. Pak se může na mostovku nalít asfalt a mohou po mostě mohou jezdit auta, ve zkratce řečeno.
Jednotlivé trámy jsou prefabrikované a když tenhle jeřáb přijede k onomu skladišti, otočí všechna kola do krabího chodu, najede nad trám a nadzvedne ho. Trámy jsou k ramenům stroje přišroubované ohromnými maticemi, které jsou pak uvolněny. Něco takového na svém autě či dokonce kamionu nehledejte, ani pokud máte kola s centrální matkou.
Zní to jednoduše a na poměry podobných staveb to jednoduché je, ale o banalitu pochopitelně nejde. Proces je to docela komplexní, jak ukazuje video dole. Také si všimněte, že jeho závěrečná část je zrychlená a práce těmhle obřím strojům trvá reálně déle. Jenže to očividně je rychlejší a efektivnější než jakákoliv jiná technologie, pokud má most mít třeba několik kilometrů délky. A to se zpočátku jeřáb vždycky postavil speciálně pro jeden konkrétní most a pak byl rozebrán.
Důvod je jednoduchý - každý most má trochu jiné parametry. Ovšem v posledních letech, pravděpodobně s tlakem na zrychlování staveb a snižování nákladů, se tyhle jeřáby staví tak, aby mohly být použity vícekrát, aby byly určitým způsobem variabilní. Tak se stává, že údajně přes 70 % těchto mašin pracuje více než čtyři roky na různých mostech. Také prý téměř 40 % z nich za svou životnost umístí více než 1 000 trámů, průměr je zhruba 730 za životnost stroje.
Za posledních 15 let bylo v Číně objednáno přes 100 podobných jeřábů, takže si dovedete představit, jaké tempo po stavařích společnost žádá. Většina z nich uveze trámy těžké 800 - 950 tun a samy tyto stroje váží většinou okolo již zmíněných 580 tun. Jaké výkony mají jejich motory, netušíme, ale počítejte s tisícovkami koní a desetitisíci newtonmetrů. A pochopitelně, nepoužívají se jen v Číně, ale i v dalších částech světa, třebaže můžou mít trochu jiný design. Podívejte se na ně v akci, jde o vskutku zajímavý spektákl.






















Tyhle jeřáby jsou dost velké na to, aby postavily most, ale vejdou se i do dálničních a železničních tunelů
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
včeraNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dealeři aut v Číně krachují po tisících, hlavní důvody jsou varováním i pro Evropu
před 2 hodinamiPoslední osmiválcový supersedan světa s ručním řazením končí, obrat výrobce ale dává naději na pokračování
před 4 hodinamiDechberoucí, dodnes sotva jetý VW Passat W8 kombi s ručním řazením může být váš, je to dokonalé memento doby
před 5 hodinamiJe to zrušení potírání spalovacích motorů, nikoli jejich zákazy, co nyní vytváří tisíce nových pracovních míst
před 7 hodinamiFerrari postavilo pro svého zámožného klienta unikátního moderního nástupce legendární F40, na cenu se raději neptejte
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva