Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato 580tunová monstra bleskově staví dálniční mosty v Číně, jako z kostek Lega
31.8.2018 | Petr Miler
Jsou obří a unesou až 950 tun, jsou ale také nesmírně šikovná. Představují nejefektivnější současnou metodu stavění trámových mostů.
Postavit most není vůbec snadná věc, má-li ten most být hodně dlouhý, mají-li po něm auta nebo vlaky jezdit až stakilometrovými rychlostmi a má-li vzniknout v rekordně krátkém čase. Trámové betonové mosty pro takové použití je třeba pro obrovský ekonomický rozvoj stavět co nejrychleji v Číně, kde vznikají vážně úchvatné stavby. A tak právě tam stvořili stroj, který se o rychlou konstrukci mostů stará s pozoruhodnou jednoduchostí a elegancí.
Přesně o tomto stroji bude dnes řeč a prohlédnout si jej můžete i na přiložených obrázcích a videích. Jeho autorem je pekingská firma Beijing Wowjoint Machinery a svému dílu říká jednoduše: SLJ900/32. Hledat za prostým označením prosté dílo ale v tomto případě není na místě - s délkou 91,8 metru, šířkou 7,4 metru, výškou 9 metrů a hmotností 580 tun jde o obrovské a neuvěřitelné těžké monstrum.
Bez těchto parametrů by ale nebylo schopno toho, co dokáže. Umí zkrátka dojet nad část mostu, která je zatím bez mostovky, dovézt tam její další část a umístit ji na své místo. SLJ900/32 dojede na konec již hotové části, vysune ohromné rameno a opře jej o další pilíř. Pak pod rameno, kde zatím nic není, mostovku posunou a spustí tak, aby ji mohli dělníci připevnit k pilířům. A pak odjedou pro další trám a proces se opakuje, dokud není hrubá stavba mostu dokončena. Pak se může na mostovku nalít asfalt a mohou po mostě mohou jezdit auta, ve zkratce řečeno.
Jednotlivé trámy jsou prefabrikované a když tenhle jeřáb přijede k onomu skladišti, otočí všechna kola do krabího chodu, najede nad trám a nadzvedne ho. Trámy jsou k ramenům stroje přišroubované ohromnými maticemi, které jsou pak uvolněny. Něco takového na svém autě či dokonce kamionu nehledejte, ani pokud máte kola s centrální matkou.
Zní to jednoduše a na poměry podobných staveb to jednoduché je, ale o banalitu pochopitelně nejde. Proces je to docela komplexní, jak ukazuje video dole. Také si všimněte, že jeho závěrečná část je zrychlená a práce těmhle obřím strojům trvá reálně déle. Jenže to očividně je rychlejší a efektivnější než jakákoliv jiná technologie, pokud má most mít třeba několik kilometrů délky. A to se zpočátku jeřáb vždycky postavil speciálně pro jeden konkrétní most a pak byl rozebrán.
Důvod je jednoduchý - každý most má trochu jiné parametry. Ovšem v posledních letech, pravděpodobně s tlakem na zrychlování staveb a snižování nákladů, se tyhle jeřáby staví tak, aby mohly být použity vícekrát, aby byly určitým způsobem variabilní. Tak se stává, že údajně přes 70 % těchto mašin pracuje více než čtyři roky na různých mostech. Také prý téměř 40 % z nich za svou životnost umístí více než 1 000 trámů, průměr je zhruba 730 za životnost stroje.
Za posledních 15 let bylo v Číně objednáno přes 100 podobných jeřábů, takže si dovedete představit, jaké tempo po stavařích společnost žádá. Většina z nich uveze trámy těžké 800 - 950 tun a samy tyto stroje váží většinou okolo již zmíněných 580 tun. Jaké výkony mají jejich motory, netušíme, ale počítejte s tisícovkami koní a desetitisíci newtonmetrů. A pochopitelně, nepoužívají se jen v Číně, ale i v dalších částech světa, třebaže můžou mít trochu jiný design. Podívejte se na ně v akci, jde o vskutku zajímavý spektákl.






















Tyhle jeřáby jsou dost velké na to, aby postavily most, ale vejdou se i do dálničních a železničních tunelů
Bleskovky
Tesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
včeraFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
15.7.2025Překvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Do Brna se vrací MotoGP - po 5 letech včera 12:50
- Pol Espargaro v Brně místo Mavericka Viňalese včera 12:41
- Triumph Scrambler 400 XC: anglická klasika 15.7.2025
- Jake Dixon přechází z Moto2 do MS-Superbike 15.7.2025
- Comeback Jorge Martina na Masecu 15.7.2025
Nejnovější články
Tragický výsledek Volkswagenu ID v dlouhodobém testu: Baterie ztratila skoro desetinu kapacity za pouhé 4 roky
před hodinouProdeje elektromobilů v USA náhle nabraly směr, který vyděsil automobilky. A to má to nejhorší teprve přijít
včeraMuž si před dvěma léty koupil nové Ferrari. Rozpadat se začalo hned po koupi a nefunguje dodnes, firma roky odmítala záruční opravu
včeraZnačka, která se rozhodla zbavit svá auta zadních oken, nedokáže ani po dvou svolávacích akcích opravit nefunkční parkovací kamery
včeraTesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva