Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato „hromada šrotu” se brzy prodá za 4 miliony Kč. Proč?
22.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vypadá jako bezcenný šrot, jenže je to americká rarita s 440 Magnum V8 pod kapotou. Všechno je originální, stav žalostný, cenovka přesto obří.
Najít nějaké auto ve stodole je skutečně vzácností, ač to tak někdy nemusí vypadat. Není tomu tak dávno, co jsme psali o Porsche 356 Speedster, které bylo na prodej za miliony i přes fakt, že to byla v podstatě ruina. A dnes dopoledne jsme tu měli úplně první BMW M1, postavené ještě u Lamborghini - vzácnost mezi vzácnostmi, která na 30 let zmizela z povrchu Země.
Nyní tu máme něco pro fandy amerických aut - Dodge Charger Daytona, v podstatě svatý grál muscle cars. A je kompletně celý originální, všechna výrobní čísla sedí. Je to jeden z pouhých 503 vyrobených kusů Chargeru Daytona. Bohužel, je v jen o trošku lepším stavu než výše zmíněný 356 Speedster.
Současný majitel Charlie Lyons má servis a restaurátorskou dílnu v Alabamě a věnuje se zejména starým Moparům, tj. produktům Chrysler Corporation. Charger Daytona byl jeho snem. Na tenhle stroj narazil náhodou, když sháněl něco pro jiné auto, které zrovna renovoval. A přesvědčil jeho tehdejšího majitele, aby mu ho prodal; trvalo mu to prý několik měsíců.
Ten byl druhým majitelem tohoto vozu a vlastnil ho od roku 1974. Nějakou dobu s ním jezdil, celkem má vůz najeto cca 33 tisíc kilometrů, pak ho údajně udržoval v provozuschopném stavu - tím stylem, že ho občas nastartoval a ujel pár metrů kolem stodoly. Až zhruba před čtyřmi lety drobná nehoda, jejíž výsledek vidíme na lehce promáčklém nose, znamenala konec i takovéhoto občasného pohybu.
Pořídil si ho před více než 40 lety od místního soudce, prvního majitele, za 1 800 dolarů, aby s ním jel na jarní prázdniny. Tehdy se také na auto dostaly plameny u předních kol, ty standardní výbavou Chargeru Daytona nebyly. Ohromné křídlo, špičatý nos a nápis Daytona vzadu ale jsou sériové - takto vůz vypadal, protože to byl homologační speciál pro závodní sérii Nascar.
Změny tu jsou kvůli aerodynamice; nos vpředu je dlouhý 46 cm a křídlo vzadu je vysoké 58,3 cm. Moc přítlaku od něj nečekejte, ale jeho „nohy” po stranách mají jiný, původně nezamýšlený přínos - zlepšují směrovou stabilitu auta ve vysokých rychlostech. Charger Daytona byl i proto prvním autem v historii Nascar, které se s rychlostí dostalo přes hranici 200 mph (322 km/h).
Tenhle konkrétní Charger Daytona je však zajímavý ještě nad rámec faktu, že to je jeden z 503 vyrobených exemplářů. Spousta Dayton vyjela s manuální převodovkou, zde je třístupňový automat TorqueFlite. 440 Magnum V8 pod kapotou je už ale standardní. Měly ho dvě verze Chargeru, R/T a právě Daytona. Číslo 440 označuje objem v kubických palcích, v litrech to je 7,2. Od motorů Hemi se tento motor liší jiným tvarem spalovací komory a ve své standardní verzi v roce 1969 dával 381 koní; s šestikomorovým karburátorem to bylo 396 koní. Do Chargeru Daytona se montoval ještě motor 426 Hemi o sedmi litrech objemu, ale údajně je jen asi v 70 kusech, takže si dovedete představit jejich cenu.
Tohle je ale „standardní” Daytona s 440 Magnum V8. Charlie Lyons ho kupoval s ideou ho buď zrestaurovat zcela, anebo zachovat patinu včetně mechu na křídle, uvést interiér do použitelného stavu a kompletně zrenovovat jen pohonné ústrojí a všechny mechanické části. Z nějakého důvodu se ovšem rozhodl tento vůz nabídnout v aukci ve stavu, v jakém je nyní. Vrak? Možná, odhad vítězné částky ale zní na 150 - 180 tisíc dolarů, tedy zhruba 3,6 - 4,4 milionu korun. A není to nekvalifikovaný výstřel do tmy, spíše realistický předoklad.
Nevíme, za kolik ho původně koupil, ale vzhledem k tomu, že si předchozí majitel byl zřejmě vědom toho, co mu hnije ve stodole, asi to úplně nízká částka nebyla. Koupil ho teprve před několika týdny a když se renovacemi živí, jistě ví, co by to obnášelo. I tak bude toto auto jistě zrenovováno, jen fakt, že je znova na prodej pouhé týdny po koupi, dává celému příběhu trochu nepříjemnou příchuť....
Tenhle Charger Daytona prosí o renovaci už tím, jak je vzácný
Zdroje: Mecum
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 2 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 3 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva