Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance

30.5.2017 | Petr Miler | 3 příspěvky

Američané se budou přít, zda nejslavnější přehlídkou není ta jejich v Pebble Beach, také tam ovšem Tatra 77 bodovala. A zářila i u Villa d'Este.

Už několikrát jsme zmiňovali, že uplynulý víkend byl napěchován motoristickými událostmi první kategorie. Velká cena F1 v Monaku, Indy 500 v USA, čtyřiadvacetihodinovka na Nürburgringu, přehlídka elegance u jezera Como... To jsou jen čtyři z nejslavnějších akcí, které nám přinesly tolik automobilových novinek a zajímavostí, že se k nim budeme ještě pár dnů vracet. Dnešek nebude výjimkou a návrat to bude velice milý - slavného, možná úplně nejslavnějšího Concours d'Elegance Villa d'Este právě u zmiňovaného italského jezera se totiž letos zúčastnil český vůz českého majitele. A něco takového se nestává každý rok.

Mezi 106 pro letošek přihlášenými účastníky soutěže jsme mohli s číslem 30 narazit na Tomáše Hoferka a jeho Tatru 77 z roku 1934. Je to auto, na kterém byste mohli nechat oči, ruce a ještě několik částí těla a přesto byste se jej stěží nabažili. Nemusí vám ze všech úhlů přijít krásné, je ale působivé, je to dokonalé ztělesnění funkce a vpravdě revoluční vůz, který kdysi psal historii automobilismu.

To není projev přebujelého češství, ale ryzí realita. I v zahraničí tento vůz označují za úplně první sériově vyráběný automobil navržený s ohledem na aerodynamické vlastnosti. Stojí za ním Hans Ledwinka, konstruktér Tatry a Paul Jaray, aerodynamik firmy Zeppelin. Tito dva muži, kteří měli k českým zemím velmi blízko, stvořili v modelu 77 hotovou kapku na kolech a učili automobilový svět, co to znamená aerodynamicky propracované auto. Nešlo tu totiž jen o základní tvary karoserie, ale i o další tehdy nevídané libůstky jako zakrytovaný podvozek.

Výsledkem byl koeficient odporu vzduchu pouhých 0,212, který by i dnes předčil všechna v tomto směru nejlepší sériová auta. Je to skutečně slavný vůz, a to i díky dalším technickým výjimečnostem spočívajícím mj. v jeho třílitrovém, vzduchem chlazeném osmiválci používajícím suchou klikovou skříň či rozvod OHV. Vůz se též dočkal rozsáhlého použití hliníku a hořčíku a prakticky vším od základní konstrukce po specifický design představoval něco, co tehdejší svět v takto ucelené podobě jednoduše neznal. I proto mohl jen se 75 koňmi výkonu jet až 150 km/h, v roce 1934 velmi vysokou rychlostí.

Exemplář pana Hoferka je dokonalý a i když se - tehdy šlo ovšem o jiný kus - nedočkal žádného ocenění jako kdysi tento model a Pebble Beach, další to veleslavné přehlídce elegance, nám dělal největší radost. Však se na něj podívejte sami, tohle je automobilový půvab ve své nejryzejší podobě...

Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 1 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 00Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 2 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 01Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 3 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 02Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 4 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 03Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 5 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 04Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 6 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 05Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 7 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 06Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 8 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 07Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 9 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 08
Takto Tatra 77 zářila mezi nejslavnějšími historiky přímo na přehlídce

Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 10 - Tatra 77 1934 Concours d Elegance Villa d Este 2017 09
Takto byla vidět v katalogu přehlídky

Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 11 - Tatra 77 historicke 01Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 12 - Tatra 77 historicke 02Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 13 - Tatra 77 historicke 03Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 14 - Tatra 77 historicke 04Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 15 - Tatra 77 historicke 05Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance - 16 - Tatra 77 historicke 06
Pár dalších historických a technických snímků pro dokreslení

Foto: Petra Sagnak, Hermann Köpf, Lawrence Adams

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 3 příspěvky

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše