Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení

Úspěchy ve špičkovém motoristickém sportu se jen málokdy obejdou bez kontroverzních praktik, které vám dají výhodu před konkurencí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení

11.12.2018 | Mirek Mazal

Úspěchy ve špičkovém motoristickém sportu se jen málokdy obejdou bez kontroverzních praktik, které vám dají výhodu před konkurencí.

Psala se osmdesátá léta minulého století, když Peugeot vyráběl dnes ikonický hot hatch jménem 205 GTi. Lehký, třídvéřový kompakt nabízel vynikající jízdní vlastnosti dané už kombinací nízké hmotnosti, hravého podvozku a výkonného motoru s až 96 kW (130 koní) při 6 000 ot./min a 164 Nm při 4 750 ot./min. Nejvýkonnější sériové provedení dokázalo akcelerovat na stovku během 7,8 sekundy, to je i dnes velmi slušná dynamika.

Modla nadšených řidičů se rychle stala základem řady závodních speciálů. Některé z nich dozajista znáte, třeba monstrum pro rallyovou skupinu B nazvané Peugeot 205 T16 psalo v rukou Juhy Kankkunena historii motoristického sportu. Vedle notoricky známých variant ale existovala i řada takových, o nichž se širší veřejnost v podstatě neměla šanci dozvědět, minimálně o jedné by ale vědět měla. I ta totiž psala dějiny, aniž by to kdokoli krom pár zasvěcených tušil.

Zrodila se v roce 1988 jako závodní vůz pro britské vrchařské soutěže. O její stavbu se postarala firma ACE Engineering z Velké Británie a auto původně ušila na míru místním závodním legendám, Shelsleymu Walshovi a Regu Phillipsovi. Skutečně zajímavý pro nás ale tento stroj začíná být až o dva roky později, kdy auto koupili jiní dva výjimeční muži - Richard Marshall a Willem Toet.

Tato jména vám možná nic neřeknou, patrně ale zbystříte, když vám povíme, že šlo o špičkové inženýry Formule 1, šéfy divizí týmu Benetton F1, kde toho času působil i Michael Schumacher. Tou dobou možná říkali opak, auto si ale opravdu nekoupili proto, že by o víkendech neměli co dělat a toužili se trochu rozptýlit. Chtěli obejít omezení vývoje a testování komponentů pro monoposty F1 a vyladěný Peugeot proměnili v jakousi mobilní zkušební stanicí.

Oba pánové se postupně zasloužili o vylepšení vlastností upravené 205 GTi do takové míry, že auto zcela ovládlo britský seriál závodů do vrchu ve své třídě a za specifických podmínek typu mokro dominovalo celému startovnímu poli. Je až neuvěřitelné, že v mokrých kvalifikacích pravidelně vítězil i nad speciály, které připomínaly Formule 1 a byly vytvořeny přímo pro tyto specifické závody. Skousnout porážku od „vykuchané bílé nákupní tašky” muselo být pro jejich piloty jistě obtížné.

Marshall s Toetem byli zkrátka z jiné ligy a vzhledem k nepochybné podpoře od celého týmu Benetton F1 mohli do „svého” speciálu cpát řešení, o kterých se jiným ani nezdálo. Vůz byl v prvé řadě vybaven velmi pokročilou elektronikou a všemožnými druhy záznamových zařízení, které v něm zůstávají dodnes.

Francouzské autíčko bylo jako jedno z prvních v poli osazeno kontrolou trakce. Došlo také k přemístění řízení na levou stranu pro lepší rozložení hmotnosti a zavedla se spousta pokročilých technologií jako elektronická kontrola startu nebo proměnná délka sání. Technici několikrát cvičně zapojili displeje z monopostu F1 nebo testovali aktivní zavěšení. Bylo to, jako kdyby Jágr nastoupil v okresním přeboru - Peugeot 205 s nejlepší závodní technikou a elektronikou světa dokázal stanovit rekordy tratí, které zůstaly v jeho třídě nepokořeny až donedávna a stal se jedním z nejúspěšnějších vozů celého britského vrchařského závodění devadesátých let. A to šlo v podstatě jen vedlejší produkt toho, co Benetton dokázal svého času ve Formuli 1.

Od Marshalla s Toetem automobil po skončení jeho úlohy zakoupil Jeff Balster se synem a jezdcem v jedné osobě, Darrenem Balsterem. Vůz stál od roku 2014 čtyři sezóny v garáži a nedávno byl opět zprovozněn. Byl obnoven jeho lak, dostal novou převodovku Satchell a proběhla i generální oprava motoru spojená s posílením od Dialynx Performance. Výsledkem je výkon až 284 koní (209 kW) při 8 500 ot./min, ale proměnné sání zásobuje řidiče výkonem i ve středním pásmu. Pohonná jednotka táhne s sebou pouze 622 kilogramů hmotnosti, takže i dnes jde o velmi konkurenceschopné náčiní.

Celou historii tohoto stroje nám připomnělo video níže, na kterém se auto objevuje v akci po oné kompletní renovaci. Je to stále fantasticky rychlý a mrštný vůz. A také náležitě hlučný. Obdivují jej i dnešní diváci kolem trati, často jistě aniž by tušili, že před sebou vidí pojízdný kus historie Formule 1, který pomáhal Schumacherovi dostat se na absolutní vrchol královny motoristického sportu.


Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 1 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 01Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 2 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 02Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 3 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 03Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 4 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 04Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 5 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 05Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 6 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 06Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 7 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 07Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 8 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 08Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 9 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 09Tenhle malý Peugeot potají testoval techniku Schumacherovy Formule 1, byl k neporažení - 10 - Peugeot 205 GTi s technikou Formule 1 10
Jakkoli to zní svérázně, systémy vyvíjené za pomoci tohoto Peugeotu 205 GTi dvěma špičkovými techniky stáje Benetoon F1 skutečně pomohly Michaelu Schumacherovi k devítinásobnému umístění na stupních vítězů s monopostem Benetton B193

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama