Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu

Když se oregonský letec zamiloval do Mercedesu 300 SL, asi netušil, jak úžasnému příběhu položil základy. Z jeho auta se stal hotový stroj času.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu

2.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když se oregonský letec zamiloval do Mercedesu 300 SL, asi netušil, jak úžasnému příběhu položil základy. Z jeho auta se stal hotový stroj času.

O různých nálezech aut ve stodole se v posledních letech dozvídáme pravidelně, jen některé jsou ale skutečné nálezy aut, která někdo někde zapomněl a dál se k nim nehlásil. Ten, který tu máme dnes, mezi takové nepatří, protože nejde o náhodný objev. Přesto je zajímavý tím, co bylo objeveno a jakém stavu to bylo objeveno.

Mercedes-Benz 300 SL asi nemusíme představovat, věnovali jsme mu vlastní článek, protože okolnosti vzniku jsou zajímavé a výkony dodnes úctyhodné, zejména na 60 let staré auto. Původního majitele tohoto konkrétního červeného kusu ovšem na autě lákalo něco trochu jiného.

Byl jím Sigurd Nygren, který spolu se svým bratrem-dvojčetem Albertem vyrostl v sirotčinci v komunitě Svensen na pobřeží amerického státu Oregon. V osmnácti vstoupili oba do U. S. Merchant Marines, amerického civilního námořnictva. Oba během volna na pobřeží získali civilní pilotní licence a začali se živit jako piloti.

V roce 1955 měl Sigurd volno v Los Angeles a v dealerství Mercedesu si všiml jednoho z prvních 300 SL. Bylo to dealerství Maxe Hoffmana, člověka, který automobilku Mercedes přivedl na myšlenku vyrobit silniční verzi závodního W194, a tak dal vzniknout legendě jménem 300 SL. Kvalita zpracování, úroveň technologií a křídlové dveře připomínající letadlo ho uhranuly.

Údajně si chtěl pořídit ultralehkou verzi s hliníkovou karoserií, ale ta se prý musela objednat a doručení by trvalo nejméně čtyři měsíce. Sig chtěl 300 SL hned, a tak si pořídil kus, který byl zrovna v dealerství - kupé v barvě červené Feuerwehr s kabinou v kombinaci béžového vinylu a červeného plédu. Podle dokumentů byla kombinace červené barvy a čalounění objednána zakázkově a za příplatek vůz měl zakrytovaný podvozek pro lepší aerodynamiku. Byl vyroben přesně 23. února 1955.

Sigurd byl ale letec, a tak si z tohoto stroje udělal tak trochu letadlo. Namontoval dodatečné zpětné zrcátko s výškoměrem a teploměrem, letecký chronograf na stropní panel a větrák k odmlžování předního skla, jaký bývá v letadlech. Dalšími přídavky bylo mlhové a couvací světlo nad zadním nárazníkem, které se ovládalo přepínačem na palubní desce, a v 60. letech přibyl magnetofon eight-track a šest reproduktorů.

Tento Gullwing pravidelně jezdil ve službách Sigurda Nygrena po dalších 20 let, přesto však podle dostupných informací najel jen 31 239 mil, tj. 50 274 km. I když byl v dobrém stavu, po roce 1976 mu nebyla obnovena registrace a Sigurd ho zaparkoval do hangáru, kde měl dvě svá malá letadla. Podle nájemníků sousedních hangárů na onom letišti už na silnici nikdy nevyjel - byl ale přikryt plachtou a ochráněn proti vlhkosti.

Sigurd Nygren zemřel v roce 2013, jeho manželka Rosalie v roce 2016. Sigurdův nevlastní syn Wally Rogers pak vůz odkryl a spolu s odborníky z aukčního domu Gooding & Company prozkoumal. Nenašli žádnou korozi, ochranné plachty byly velmi účinné, a v autě se dokonce našel výtisk magazínu The Star z roku 1961. Na to, že tohle auto v podstatě od roku 1976 - to je 40 let - stojí na místě, je ohromující, jak dobře je zachováno.

Renovace by tedy mohla být relativně jednoduchá, spočívající jen v obnově mechanických částí. Vozu by zachovala unikátní patinu jako svědectví o příběhu, který si tohle s sebou nese. Pokud se do něčeho takového chcete pustit, tenhle Gullwing bude na prodej v aukci. Odhad ceny míří mezi 900 tisíc a 1,1 milionu dolarů, tedy 23,2 - 28,4 milionu korun.


Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 1 - Mercedes 300 SL Gullwing objev hangar 01
Pohled do hangáru po jeho otevření v loňském roce. Zakrytý Gullwing je na něm jasně patrný

Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 2 - mercedes 300 sl prodej oregon 30
Sigurd Nygren (v tmavé bundě) s bratrem Albertem u Mercedesu 300 SL a létajícího auta Taylor Aerocar N101D

Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 3 - mercedes 300 sl prodej oregon 01Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 4 - mercedes 300 sl prodej oregon 02Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 5 - mercedes 300 sl prodej oregon 03Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 6 - mercedes 300 sl prodej oregon 04Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 7 - mercedes 300 sl prodej oregon 05Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 8 - mercedes 300 sl prodej oregon 06Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 9 - mercedes 300 sl prodej oregon 07Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 10 - mercedes 300 sl prodej oregon 08Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 11 - mercedes 300 sl prodej oregon 09Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 12 - mercedes 300 sl prodej oregon 10Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 13 - mercedes 300 sl prodej oregon 11Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 14 - mercedes 300 sl prodej oregon 12Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 15 - mercedes 300 sl prodej oregon 13Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 16 - mercedes 300 sl prodej oregon 14Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 17 - mercedes 300 sl prodej oregon 15Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 18 - mercedes 300 sl prodej oregon 16Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 19 - mercedes 300 sl prodej oregon 17Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 20 - mercedes 300 sl prodej oregon 18Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 21 - mercedes 300 sl prodej oregon 19Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 22 - mercedes 300 sl prodej oregon 20Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 23 - mercedes 300 sl prodej oregon 21Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 24 - mercedes 300 sl prodej oregon 22Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 25 - mercedes 300 sl prodej oregon 23Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 26 - mercedes 300 sl prodej oregon 24Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 27 - mercedes 300 sl prodej oregon 25Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 28 - mercedes 300 sl prodej oregon 26Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 29 - mercedes 300 sl prodej oregon 27Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 30 - mercedes 300 sl prodej oregon 28Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 31 - mercedes 300 sl prodej oregon 29Tento Mercedes 300 SL strávil 40 let v hangáru. Byl objeven v úchvatném stavu - 32 - Mercedes 300 SL Gullwing objev hangar 02
Tenhle Mercedes vypadá krásně i teď, na poslední fotce můžete vidět stále původní lístky z provedených inspekčních kontrol v padesátých letech minulého století

Zdroj: Gooding & Co.

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.