Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč?
17.6.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tohle auto má dnes statut veteránu, pokud jde ale o takto obyčejnou verzi, víc než pár set tisíc obvykle nestojí. Tento exemplář se ale brzy prodá za spoustu milionů a stával ještě víc.
Co se stará o cenu auta? Jeho výkon, komfort, výbava? Všechno špatně, cenu určuje jen to, kolik peněz je za něj někdo ochoten zaplatit a na to mívají vliv lecjaké svérázné faktory. V minulosti jsme byli svědky třeba i toho, kdy bylo docela obyčejné auto ceněné sběrateli kvůli „překlepu” v označení modelů první série. Obvyklejší je, když po nějakém autě sběratelé pasou kvůli výjimečnosti někdejšího majitele a přesně takový případ dnes máme před sebou.
Na první pohled je tohle auto jen obyčejný starý Ford Escort 1100 GL z roku 1976. Sice v relativně pěkném stavu, ale žádné zánovní auto - jsou tu některé pomačkané plechy a různé další šrámy, ošoupaný interiér s neoriginálními potahy sedadel a rohožkami vystřiženými snad ze starého koberce. A na pětimístném tachometru svítí cifra přes 20 tisíc km - ale může to být i 120 tisíc, kdo ví, o konkrétní kilometráži nikdo nemluví.
Tyto Escorty se v přes své stáří v prodeji vyskytují celkem běžně a v Evropě jsou jich k mání minimálně desítky. Pokud to není verze RS, už za 100 tisíc Kč koupíte auto i v lepším stavu, dokonce i s lepším motorem, neboť toto je verze s 1,1litrovým čtyřválcem. Přesto se tento konkrétní vůz má na podzimní aukci RM Sotheby's v Auburnu prodat až za 300 tisíc dolarů, tedy více jak 6,6 milionu Kč, což z něj bezpečně dělá daleko nejdražší Escort této generace na světě, možná i obecně. Však za takové peníze koupíte úplně nové Ferrari.
Důvodem je, že jeho prvním majitelem se v roce 1976 stal Karol Józef Wojtyła, kterého svět o dva roky později poznal jako papeže Jana Pavla II. Můžeme se divit, že zrovna kardinál Wojtyła sáhl v komunistickém Polsku 70. let zrovna po takovém autě, ale prostě se to stalo a jezdil s ním až do roku 1978, kdy se stal papežem. To už je dnes 40 let a je pozoruhodné, že i po takové době má být auto ve stavu blízkém tomu, v jakém jej Jan Pavel II. opustil.
Bavíme se o autě služebníka božího, a tak nepřekvapí, že jeho specifikace je velmi skromná. O motoru už byla řeč, z výbavy tu není prakticky nic - ani rádio, natož pak klimatizace nebo kola z lehkých slitin. Přesto se v roce 2005, krátce po papežově smrti, prodalo za neskutečných 690 tisíc dolarů, dnešním kurzem 15,3 milionu Kč. Tentokrát má stát méně, ale kdo ví - třeba budou při tomto autě stát všichni svatí a cenu znovu vyženou do nebeských výšin...















Tohle auto kdysi patřilo člověku, kterého si svět pamatuje jako Jana Pavla II. Právě proto je extrémně ceněným sběratelským artiklem
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před hodinou
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 3 hodinami
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před 4 hodinami
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 5 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 10:52 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 11.06. 10:18 - bojler
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
