Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Teroristické útoky z 11. září 2001 jednou provždy změnily i automobilový svět
16.9.2019 | Mirek Mazal
Že napadení USA změnilo svět jako takový, nemá smysl řešit, zajímavé ale je, že zásadní vliv měly i na ten automobilový. Prvotní dopad v USA se projevil i jinde.
V návaznosti na nechvalně proslulé teroristické útoky z 11. září 2001 tehdejší americký prezident George W. Bush vyzval občany, aby se nenechali zastrašit, pokračovali v obvyklém způsobu života a vyrazili nakupovat. Napadená země byla vyděšená, skloňovalo se slovo válka a vláda se oprávněně obávala negativních hospodářského kolapsu, pokud by Američané přestali v obavách z budoucnosti utrácet.
V nastalé atmosféře se vlasteneckými cíli nechaly strhnout i firmy a mezi nimi také automobilka General Motors. Ta tehdy spustila iniciativu zvanou Keep America Rolling, která si kladla za cíl maximalizovat prodeje nových aut skoro za každou cenu. Vedení firmy ak promptně odsouhlasilo prodej nových aut na splátky bez jakéhokoli navýšení. Výhodný leasing se týkal téměř všech nabízených vozidel, výjimku tvořily objednávky financování pro Cadillac, Corvette, Saturn L100 a tehdy nový Saturn Vue.
Právě tato akce navždy změnila způsob obchodování s novými vozy v USA. Bezprecedentní akce jedné z největších světových automobilek měla odezvu, a to i rozsahem marketingové podpory. Reklama GM visela tehdy na každém kroku. „Bylo to všude v měřítku, které se nepoužilo nikdy předtím,“ popsal stav Tyson Jominy z pozice zástupce šéfa J.D. Power PIN Consulting. Prý šlo o největší reklamní kampaň v dějinách USA a možná i celého světa.
Nulové úročení či jakékoli další poplatky se týkaly pouze splátek na 36 měsíců. Ve světě dvoutřetinových leasingů dlouhých 72 měsíců nebo déle to bylo nezvyklé, ale lákavé. Tyson Jominy ale nezapomíná zmínit ani nebezpečí takových pobídek - jakmile s nimi firma jednou začne, je těžké s nimi skončit. S růstem prodejů a cen akcií z tohoto programu musela společnost GM najít způsoby, jak pokračovat ve stabilním podnikání a reagovat museli i ostatní.
Ostatní společnosti tak postupně nabídly podobné financování či další pobídky, objevily se například lukrativní možnosti zpětného odkupu aut. A ani ony nemohly skončit. Motivační lákadla z roku 2001 tak ovlivňují trh dodnes a nezůstalo jen při tom - mnohé automobilky musely v USA ukrojit pořádný kus ze svých marží, což ovlivnilo jejich fungování ve zbytku světa. Některé se zkoušely zahojit vyššími cenami jinde, k tomu ale trh obvykle velký prostor nedává. Dolů tak musely jít náklady, což ve výsledku negativně ovlivnilo kvalitu některých vozů.
Mohou tedy teroristické útoky za snížení kvality nových aut, které v průběhu minulé dekády nesporně nastalo? To by bylo příliš silné vyjádření, částečný vliv jim ale s ohledem na výše popsané upřít zřejmě nelze. Novému americkému prostředí (tehdy šlo o bezpečně největší automobilový trh světa) se museli přizpůsobit prakticky všichni, včetně BMW, Volkswagenu nebo třeba i Opelu, který byl tehdy vlastněn přímo koncernem General Motors.






Po 11. září začaly automobilky v USA nabízet bezprecedentní akce na podporu prodeje, se kterými od té doby už nikdy nepřestaly. Vliv to mělo a má na celý automobilový svět
Zdroje: Jalopnik, J.D. Power
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 2 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
