Reklama

Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky

Vypadá jako starší luxusní limuzína s chromovanou fólií, ve skutečnosti jde ale o přelomový vůz vedoucí k prvnímu sériovému celohliníkovému modelu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky

25.12.2017 | Petr Prokopec | 15 příspěvků

Vypadá jako starší luxusní limuzína s chromovanou fólií, ve skutečnosti jde ale o přelomový vůz vedoucí k prvnímu sériovému celohliníkovému modelu.

Ve známé české komedii „Marečku, podejte mi pero“ je sice zmíněno, že Hliník se odstěhoval do Humpolce, my jej ovšem přes veškeré sympatie k tomuto filmu máme spojený hlavně s Ingolstadtem a Neckarsulmem. Tedy s domovy automobilky Audi, pro kterou jde jeden ze základních stavebních kamenů. Poprvé jej totiž začala ve velkém užívat již v roce 1921, kdy světu představila Typ K. Ten byl k mání jako čtyřdveřový sedan a kombi či dvoudveřové kupé a kabriolet, přičemž ve všech verzích počítal s 3,6litrovým čtyřválcem disponujícím hliníkovým blokem a 50 koňmi.

Audi tím připomíná, že hliník je pro něj důležitý již takřka sto let a nezůstává jen u toho. Ve firemním muzeu v Ingolstadtu byla s koncem roku otevřena výstava právě zaměřená na tento lehký materiál, kterou můžete navštívit až do 4. března příštího roku. S čím přitom můžete počítat? Třeba s detailním rozborem zmiňovaného Audi Type K, nás ovšem více zaujaly modernější exponáty z téže výstavy.

Snad nejvíce z nich zapůsobí koncept Avus Quattro, který se poprvé ukázal v roce 1991 na autosalonu v Tokiu. Tento supersport měl pod kapotou šestilitrový motor W12 naladěný na výkon 509 koní, který byl přenášen jak jinak než na všechna čtyři kola. Byla to tehdy trochu levá, protože ve skutečnosti byla pohonná jednotka vystavená na motor show vyrobena jen ze dřeva a plastu. Audi ji tou dobou teprve vyvíjelo, u konceptů ale není problém něco takového tolerovat.

Spíše než motorem, který se ve formě W12 dostal do prodeje až v roce 2001, tak koncept zaujal nízkou hmotností 1 250 kg. Za tou stál právě hliníkový prostorový rám, jenž automobilka ukázala veřejnosti teprve podruhé (poprvé se tak stalo o měsíc dříve u konceptu Quattro Spyder, ten ovšem v Ingolstadtu momentálně nenajdete). Stran toho se nová architektura podílela také na vyšší tuhosti a tedy bezpečnosti.

Kombinace vysokého výkonu (na tu dobu) a nízké hmotnosti se projevila na udávané působivé dynamice. Stovku měl supersport zvládnout za pouhé 3 sekundy, nejvyšší rychlost pak činila 334 km/h. To rozhodně nejsou špatné parametry na dnes 26 let starý vůz, viďte? Do prodeje se ovšem Avus Quattro s uprostřed uloženým šestilitrem nedostal, od toho tu byl jiný koncept.

Na první pohled je to trochu legrační auto, pokus zaujmout starou A8 s pomocí chromované fólie, ve skutečnosti ale o nic směšného nejde. Jde o to pravé vyvrcholení „hliníkových snah” čtyř kruhů, za kterými nestojí nikdo menší než Ferdinand Piëch, dřívější šéf značky. Právě on v roce 1982 rozhodl, že Audi ve spolupráci s americkým gigantem Alcoa vyvine velký luxusní sedan, který bude díky masivnímu použití hliníku nejlehčí mezi konkurenčními stroji, i když oproti nim nabídne pohon všech kol.

Vývoj zjevně nebyl jednoduchý, neboť až v rice 1993 automobilka ukázala ve Frankfurtu onen zdánlivě legrační stroj. Šlo o koncept Audi Space Frame (ASF), který - jak už dnes víme - byl základem první generace modelu A8 a svou nelakovanou karoserií z leštěného hliníku dával najevo svou pravou podstatu. Jednalo se o vůbec první masově vyráběné auto s kompletně hliníkovým šasí, všechny podstatné kovové části byly z tohoto materiálu.

Po jedenácti letech a 40 patentech od podepsání dohody se v prosinci 1993 rozjela zkušební výroba, v únoru 1994 tak mohla být světu představena sériová verze první A8. Psala historii, neboť její hliníkový prostorový rám byl oproti ocelovým komponentům o 40 procent lehčí, ačkoliv automobilka naznačila, že dieta mohla být dokonce až 60procentní. V té chvíli by ale již mohla být kompromitována bezpečnost.

Jen u těchto dvou konceptů ale nová výstava nekončí, dále je totiž v Ingolstadtu vystaveno i Audi A2. To se začalo vyrábět v roce 2002, přičemž díky hliníku hmotnost základních verzí činila pouhých 895 kg. Nicméně design byl poměrně kontroverzní, přítomnost ASF navíc vyhnala cenu do nadpozemských výšin. Vůz se tak potýkal s nezájmem publika, kvůli kterému v roce 2005 předčasně skončil.

Dalším účastníkem hliníkového zájezdu je pak oholené Audi R8 5,2 FSI Quattro z roku 2009, které s hliníkovou konstrukcí spojilo atmosférický desetiválec naladěný na 532 koní. Do značné míry šlo přitom o duchovního nástupce konceptu Avus Quattro a vyvrcholení snah Audi přivést na světlo světa vlastní supersport. Tato verze byla představena tři roky po odhalení osmiválcové varianty.

Tolik stručný výlet do hliníkové historie Audi, kterou pochopitelně můžete prozkoumat i sami. Muzeum značky v Ingolstadtu je otevřeno od pondělí do pátku od 9 do 18 hodin, respektive o víkendech od 10 do 16 hodin. Vstupné je pak spíše symbolické, dospělí platí 2 Eura (cca 52 Kč), děti polovinu a ratolesti do šesti let mohou dovnitř zcela zdarma.

Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 1 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 01Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 2 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 02Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 3 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 03Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 4 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 04Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 5 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 05Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 6 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 06Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 7 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 07Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 8 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 08Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 9 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 09
Audi otevřelo v Ingolstadtu ve svém muzeu novou výstavu zaměřenou na hliník, na které...

Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 10 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 35Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 11 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 36Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 12 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 37Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 13 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 38Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 14 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 39Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 15 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 40Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 16 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 41
...nechybí ani přelomový koncept Audi Space Frame (ASF) vedoucí k prvnímu sériovému celohliníkovému autu

Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 17 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 11Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 18 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 12Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 19 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 13Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 20 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 14Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 21 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 15Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 22 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 16Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 23 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 17Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 24 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 18Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 25 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 19Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 26 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 20Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 27 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 21Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 28 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 22Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 29 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 23Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 30 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 24Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 31 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 25Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 32 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 26Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 33 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 27Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 34 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 28Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 35 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 29Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 36 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 30Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 37 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 31Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 38 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 32Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 39 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 33Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 40 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 34
Prohlédnout si ale můžete třeba také pozoruhodný koncept Avus Quattro...

Tohle auto není sen kolotočářů, ale jeden z milníků vývoje automobilové techniky - 41 - Audi Ingolstadt muzeum hlinikova minulost 10
...nebo model Typ K, u kterého to všechno začalo

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 15 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše