Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980

18.6.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Ano, Brouk se vyráběl do roku 2003, ovšem to bylo koncepčně starší auto. VW přišel s novým „vzducháčem” i v době, kdy prodejům už vládl Golf.

Nejslavnější Volkswagen světa, Typ 1, lidově nazývaný Brouk, měl vzduchem chlazený plochý motor. Byl umístěn za zadní nápravou podélně a poháněl zadní kola. Jeho nástupce jménem Golf, který je mezi námi od roku 1974, má kapalinou chlazený řadový motor, umístěný před přední nápravou napříč, který pohání přední kola.

Leckdo by mezi nimi hledal nějaké spojení, nějaký chybějící článek - ten tu však není. Brouk byl rovnou nahrazen Golfem, byť některé návrhy na první generaci Golfu byly od toho, co pak přišlo na svět, diametrálně odlišné. V každém případě, Evropa má od roku 1974 Golf místo Brouk a VW tím přepřáhl přímo z jednoho bestselleru na druhý. Jenže tak jednoduché to také nebylo.

Golf vznikal pod značným tlakem ve chvíli, kdysi si Volkswagen uvědomil zastaralost koncepce Brouku - Typ 1 byl na světě od meziválečných let - a potřeboval něco úplně jiného, nového. Tahle potřeba nebyla cítit jen v Evropě, kde byl dokonce v roce 1972 VW předstižen v prodejích Opelem, ale také v Jižní Americe.

V roce 1973 - o rok dříve než Golf - se tam tedy objevil Volkswagen Brasilia. Měl modernější tvary než Brouk, ale byl to v podstatě jen hodně velký facelift - technika byla pořád z Brouku, vůz tedy měl vzduchem chlazený boxer za zadní nápravou a zadní poháněná kola. Komerční úspěch se ovšem dostavil, Brasilia vydržela ve výrobě do roku 1982.

Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 1 - vw brasilia 1973 01Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 2 - vw brasilia 1973 02Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 3 - vw brasilia 1973 04
Brasilia byla velkým faceliftem Brouku, i když se to na první pohled nemusí zdát

Nicméně, jako plnohodnotný nástupce tehdy téměř čtyři dekády starého Brouku Brasilia pochopitelně nestačila. Brazilská odnož Volkswagenu si toho byla vědoma a pro vývoj úplně nového auta hledala základy v Evropě. Vzala tedy platformu Audi 80 a trochu ji zkrátila, čímž vytvořila vlastní platformu s názvem BX. Postavila na ní také nové auto, které bylo designem velmi podobné evropskému Golfu - moderní, elegantní a s velkým zavazadelníkem, tím spíš, že rezervní kolo mělo být v motorovém prostoru. Jenže Golf to nebyl, a tak novinku nazvala „Gol”.

Brazilský Volkswagen tehdy ovšem neměl moderní motor, který by do ní mohl namontovat. Technologie evropského Volkswagenu byly pro tehdejší brazilský trh příliš drahé a zdroje na vývoj vlastního motoru chyběly. Co tamní VW měl, byl vzduchem chlazený čtyřválcový boxer z Brouku, mimo jiné vyráběný pro zmíněnou Brasilii. Takže ho otočil o 180° a namontoval před přední nápravu Golu.

Pochopitelně se to neobešlo bez úprav, protože chlazení motoru vpředu je snazší - ventilátor pro vhánění chladicího vzduchu na žebra byl přemístěn před alternátor a protože standardní chlazení bylo dostatečně efektivní, nebylo potřeba chladiče oleje. Nejprve se tak objevil základní Gol s třináctistovkou o 42 koních, o rok později přišla silnější verze se šestnáctistovkou, která nabízela 51 koní.

Brazilská odnož Volkswagenu tak v roce 1980 - tehdy nevědomky - stvořila úplně poslední nový Volkswagen světa se vzduchem chlazeným motorem. Jistě, Brouk se vyráběl až do roku 2003, ale to bylo pořád jedno a to samé auto. Gol tedy skutečně byl posledním vyvinutým modelem značky Volkswagen, který dostal vzduchem chlazený motor - v době, kdy Golf už v Evropě jasně válcoval konkurenci.

Kariéra vzduchem chlazeného Golu ale netrvala dlouho. Sám vůz se tedy s facelifty vyráběl až do roku 1994, ovšem už v roce 1984 dostal kapalinou chlazené motory - to když se brazilskému VW podařilo vyvinout vlastní nové jednotky sedící tamním potřebám. Pokud tedy někdy s někým zabřednete do diskuze na téma „poslední vzduchem chlazený VW”, víte, že skutečně poslední evoluce Volkswagenů s tímto druhem motoru přišla mnohem později, než většina lidí tuší - vlastně to bylo docela nedávno...

Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 4 - vw gol 1980 01Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 5 - vw gol 1980 03Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 6 - vw gol 1980 04Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 7 - vw gol 1980 05Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 8 - vw gol 1980 06
Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 9 - vw gol 1980 07Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 10 - vw gol 1980 08Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 11 - vw gol 1980 08aTohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 12 - vw gol 1980 09Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 13 - vw gol 1980 10
Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 14 - vw gol 1980 02Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 15 - VW Gol 1980 historie dalsi 01Tohle byl poslední nový VW s vzduchem chlazeným motorem. Vznikl až v roce 1980 - 16 - VW Gol 1980 historie dalsi 02
Gol byl poslední model, který automobilka VW vyvinula se vzduchem chlazeným motorem, zcela mimo pozornost evropského publika

Inspirace: Jalopnik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše