Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle je nejšílenější automobilový transport, co jste kdy viděli
31.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Vidět převážet náklaďáky extrémně těžké nebo velké předměty není tak výjimečné, ale co když máte vzít 52 m dlouhou věc do 2 900 mnm?
Napadlo vás někdy, jak se dostávají ohromné listy turbín větrných elektráren na kopce, kde bývají umístěny? Odpověď je jednoduchá - nákladními auty, ovšem nikoliv ledajakými. Video, které si můžete pustit níže, ukazuje dopravu listů pro elektrárnu na hoře Baoding v Číně. Je to v podstatě reklama na firmu C&C, která ony kamiony dodala, ale ukazuje, jak auta nahoru jela a jaké nástrahy musela překonávat.
Hora Baoding je vysoká asi 2 900 metrů a k elektrárně u jejího vrcholu vede od hlavní silnice 5,5 km dlouhá cesta. A jak to v horách bývá, do trasy, kudy byste chtěli jet s kamionem, má opravdu hodně daleko. Je tu 212 zatáček včetně vraceček a stoupání je místy až třicetistupňové. Náklaďáky firmy C&C jsou jediné, které tuhle výzvu zvládnou, dozvíte se ve videu. Tomu úplně nevěřte, ale pravdou je, že vyjet nahoru není nic jednoduchého a s běžným kamionem se tam vydat rozhodně nelze.
Listy turbíny mají 52,4 metru na délku a každý váží 12 tun. Hmotnost tedy zas takovým problémem není, tím je spíš ohromná délka. Nejde je vézt na výšku, protože po trase jsou stromy a elektrické vedení. Nejde je vézt na délku, protože ona 5,5 km dlouhá cesta vede přes pár vesnic, které by znamenaly nástrahy, i kdyby tu nebyly žádné zatáčky.
Proto vznikla speciální platforma, která připomíná otočnou kabinu s ramenem, jako mají bagry. Jen tu není rameno se lžící, nýbrž padesátimetrový list. Operátor sedící na platformě může list všemožně natáčet, sklopit ho nad tahač nebo ho erektovat do vzduchu - nebo cokoliv mezi tím. Jak se řidič s kamionem proplétá silnicí, operátor platformy listem turbíny otáčí tak, aby příliš nezavadil o stromy, stavení nebo elektrické dráty.
Právě proto trvalo třem vozům - protože turbína má tři listy - urazit 5,5 km dlouhou trasu pět hodin. Sjet dolů bylo jistě snazší a tedy i rychlejší. V údolí byly na platformy namontovány další listy a auta mohla vyrazit zase zpátky do kopce. Celkem na horu dovezla 90 listů pro 30 turbín. A ony tahače, které jediné takovouhle výzvu zvládly? Byly to modely U480 s dieselovými motory o výkonu 487 koní a točivém momentu 2 200 Nm.























Pamatujete si na televizní show Trucky na ledě? Tohle je něco na ten způsob, jen místo proboření se do vody můžete spadnout se srázu
Zdroj: Wind Power Monthly přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před hodinouČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejnovější články
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před hodinouStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 2 hodinamiTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení oficiálně zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
před 3 hodinamiStellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 5 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 13:48 - GeneHawkins
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 11:56 - Fičák
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch