Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto je největší hřbitov aut v Evropě, ladem tu leží přes tisíc aut
31.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ohromné vrakoviště, chce se říci hřbitov aut vznikl historicky zřejmě neopakovatelným způsobem. Auta už jsou teď skoro součástí okolní přírody.
V jednom z „nejzelenějších” států Evropy a zároveň v zemi, kde se jezdí rallye proslulá sněhovým povrchem, se nachází vrakoviště aut ze 40. a 50. let dvacátého století. Řeč je o Švédsku, konkrétně o místě nedaleko hornického města Båstnäs v jižní části této severské země.
Sen nejednoho sběratele veteránů tu leží bez ladu a skladu v loukách a lesích na území asi jednoho kilometru čtverečného. Podle dostupných informací tu leží přes tisíc Fordů, Opelů, Saabů a dalších aut té doby - v podstatě všech, která po silnicích západní Evropy těsně po druhé světové válce jezdila.
Právě s touto válkou se pojí historie vzniku tohoto místa, resp. aspoň jeho velké části. Když roky po skončení války američtí vojáci postupně opouštěli rušené vojenské základny, nechávali ve Švédsku auta, která si tam koupili. Dva bratři tato auta jako vyřazená postupně získali, většinou nejspíš jako šrot, a hromadili je zde od roku 1955. Počali je rozebírat a prodávat na náhradní díly, zejména do Norska.
S postupem let však zájem o náhradní díly na vozy ze 40. a 50. let klesal, až někdy v 80. letech ustal úplně. Bratři, z nichž si každý postavil vlastní dům na různých koncích tohoto prostoru, odešli. Auta, z nichž už mnohdy zbývala jen torza, tak zůstala na pospas lesům a loukám, které z nich postupně vytvořily to, co z nich je dnes - údajně největší hřbitov aut, který je k nalezení v celé Evropě. A i když jde v podstatě o nepořádek, stala se z něj taková atrakce, že už tu nikdo nechce „uklidit”.
Nejvíce o tomto místě řeknou fotografie, proto jich k článku přikládáme více než stovku. Ne všechna auta jsou padesát a více let stará a zároveň nenajdete snad žádné, které by se ještě dalo zachránit. A ani to není jediné takové vrakoviště v Evropě, další podobné je například u vesnice Châtillon na jihu Belgie. V každém případě však navštívit takové místo jistě stojí za to, ať už jste fanoušci veteránů či nikoliv - má své kouzlo...















































































































Nedaleko hornického města Båstnäs najdete asi tisícovku aut ze 40. a 50. let, většinou ve velmi pokročilém stádiu rozkladu
Foto: Thomas Geersing@Flickr
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
