Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál

18.3.2017 | Marek Bednář | 5 příspěvků

Sovětský svaz produkoval na poli aut hlavně nudné krabice, stačilo ale málo a mohli jsme si pamatovat i zajímavější stroje. Jako toto „sovětské Porsche”.

Pod pojmem „Záporožec” si většinou představíme malé rodinné vozítko, sovětskou verzi Fiatu 600. Jenže Záporožské automobilové závody měly i větší ambice než vyrábět to, co sovětský lid skutečně potřeboval. Chtěl vyrábět i něco, po čem by mohl lid, nebo alespoň jeho část, toužit. Tak vznikl ZAZ Sport-900, kterému se později začalo přezdívat „ruské Porsche”.

Několik inženýrů Centrálního vědeckého institutu pro výzkum automobilů a automobilových motorů, zkráceně v ruštině nazývaného NAMI, chtělo zkraje 60. let, těsně po spuštění výroby ZAZu-965, postavit jakousi sportovní verzi, něco jako byla mnohem později Škoda 110 R ve vztahu k obyčejné „stovce”. Tým chtěl představit prototyp, se kterým by přišli na úřad a požádali o povolení sériové výroby.

V roce 1963 bylo hotovo - první prototyp ZAZu Sport-900 byl na světě. Útroby byly v podstatě shodné se ZAZem-965A pro co největší snížení výrobních nákladů. To znamená zejména vzadu podélně uložený, vzduchem chlazený vidlicový čtyřválec MeMZ 966 o objemu 887 ccm, který posílal svých 23 koní na zadní kola přes manuální čtyřstupňovou převodovku.

Karoserie však byla úplně něco jiného. Designéři se nechali inspirovat možná Chevroletem Corvair, možná Volkswagenem Karmann Ghia, v každém případě vytvořili opravdu působivé dvoudveřové kupé. Všimněte si nasávacích otvorů po stranách, jejichž prolisy se táhnou až k přídi, nebo zakulacené kabiny s linií střechy, která jako by onomu elegantnímu Volkswagenu z oka vypadla.

Karoserie byla laminátová a s délkou 3,7 metru byla o nějakých 40 cm delší než ZAZ-965. Na výšku vůz měřil jen 1 170 mm a jeho hmotnost byla údajně pouhých 500 kg; o 165 kg méně než u ZAZu-965. 23 koní tedy nemuselo být tak málo, jak to vypadá na první pohled, alespoň ne na svou dobu.

Vůz také nebyl zas tak nepraktický, jak to může vypadat - byl konfigurace 2+2, stejně jako u Porsche 911, takže s trochou sebezapření, a pokud vaše děti neměly vzrůst hvězd basketbalu, byl vůz použitelný i pro celou rodinu. Mohl se prodávat za větší peníze než ZAZ-965, ale zároveň být rychlejší - 100 km/h prý nebyl problém - a jezdit s menší spotřebou paliva.

V průběhu let 1963 - 1969 vzniklo dalších pět prototypů a každý vypadal trochu jinak. Jeden měl výraznější prolisy na zádi a „fald” nad zadními světly, další měl dva páry světlometů na přídi místo jednoho, třetí zase chromované mřížky v nasávacích otvorech. Ne nutně v tomto pořadí, samozřejmě, informací dnes není dost na to, abychom uměli zkonstruovat přesnou chronologii vývoje.

Těchto šest prototypů nicméně zůstalo jedinými vyrobenými kusy ZAZu Sport-900. Povolení k sériové výrobě nepřišlo, snad z obav o vysoké náklady, snad kvůli nedostatku výrobních kapacit, snad proto, že v rovnostářské SSSR nebylo žádoucí, aby si kdokoli z běžného lidu „vyskakoval” - přesný důvod už se zřejmě nikdy nedozvíme. S koncem sériové výroby ZAZu-965 v roce 1969 v každém případě zemřely i naděje na jeho sportovní verzi.

Do dnešních dnů se prototypy nedochovaly v původním stavu, podobně jako hromada dalších konceptů a studií zajímavých automobilů ze Sovětského svazu. Nebyly však zničeny, pár kousků dodnes existuje a jeden z nich údajně má být zrenovován. Existuje jich ale víc, jak ukazují fotky, jen je jejich stav žalostný, bohužel...

Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 1 - zaz sport-900 prototyp 01Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 2 - zaz sport-900 prototyp 02Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 3 - zaz sport-900 prototyp 03
Dobových materiálů k ZAZ Sport-900 je minimum, ten poslední ale ukazuje, jak vážně to s ním tvůrci mysleli - vznikly i prezentační materiály

Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 4 - zaz sport-900 prototyp 04Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 5 - zaz sport-900 prototyp 05Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 6 - zaz sport-900 prototyp 06Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 7 - zaz sport-900 prototyp 07Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 8 - zaz sport-900 prototyp 08Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 9 - zaz sport-900 prototyp 09Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 10 - zaz sport-900 prototyp 10Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 11 - zaz sport-900 prototyp 11Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 12 - zaz sport-900 prototyp 12Tohle zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál - 13 - zaz sport-900 prototyp 13
Dnes mohl být ZAZ Sport-900 zajímavým veteránem, z přežívajících prototypů jsou dnes jen torza

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 5 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše