Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento muž býval třetí moderátor Top Gearu. Zklamal, vyhodili ho, zapomnělo se na něj
25.8.2018 | Petr Prokopec
Dnes se zdát, že Clarkson, Hamonnd a May k sobě patří odnepaměti. Ten třetí v moderátorském triu Top Gearu se ale původně jmenoval jinak a dnes je prakticky neznámý. Co se s ním stalo?
Není tomu tak dávno, co jsme mohli zavzpomínat na počátky Top Gearu. Ty byly logicky svázány s Jeremy Clarksonem, který za účasti svého kamaráda z dětských let Andyho Wilmana celou show navrátil mezi živé. Během tři roky dlouhého procesu došlo na změnu formátu pořadu, stejně jako na volbu nových moderátorů. Pokud ovšem máte pocit, že těmi byli odjakživa Richard Hammond a James May, jste na omylu.
Hammond se stejně jako Clarkson začal objevovat před kamerami od první epizody první série. A mělo tomu tak být také u Maye, který ostatně stejně jako Jezza měl co do činění také s původním Top Gearem. Nicméně nevěřil, že nový formát bude úspěšný a nabídku proto odmítl. Produkce proto místo něj oslovila Jasona Dawa, který se ke Clarksonovi a Hammondovi ochotně přidal.
V pořadu se věnoval ojetým autům a tipům, jak je pořídit a provozovat co nejlevněji. Jak se můžete sami přesvědčit na dobových záběrech níže, byl to živě se projevující, veselý chlapík a v ojetinách se vyznal. Do nového formátu pořadu, ve kterém se více než na fakta hledělo na zábavu, se ale jeho vstupy vlastně moc nehodil. Již po deseti epizodách si tak musel pakovat kufry.
Je samozřejmě otázkou, zda Dawa skutečně vyštval nezájem diváků, nebo si nesedl s Jezzou a Hamsterem. Lidé si prý stěžovali na nudu během jeho segmentů, což nakonec vedlo ke stále kratším a kratším vstupům. Když tedy nakonec May po shlédnutí jinak dobrých čísel sledovanosti oznámil, že by se klidně součástí Top Gearu stal, Jezza rozhodl v jeho prospěch a Dawa vyhodil. Od druhé série se tak May součástí inventáře a se zbylými kolegy si klestí cestu pracovním životem dodnes.
My ale zůstaneme u dnes jednapadesátiletého, bodrého muže, který po vyhazovu z Top Gearu zamířil od BBC na kanál ITV4. Také tam uváděl pořad o ojetinách zvaných Used Car Roadshow, pořad ovšem vydržel na obrazovkách jen dvě sezóny, než byl kvůli nezájmu publika stažen. Diváci raději sledovali vybuchující karavany, které jim nabízeli právě Clarkson, Hammond a May.
Jason Dawe kvůli tomu s televizí nadobro skončil, ačkoliv jeho jméno bylo častokrát zmiňováno v roce 2015, kdy Jezzovi nebyl kvůli aféře se steakem prodloužen kontrakt. Nakonec se však novým moderátorem nestal, místo toho volba padla na Chrise Evanse, Matta LeBlanca a Chrise Harrise. Zajímavé přitom je, že nyní, kdy má odejít i „Joey“, se již o Dawovi ani nespekuluje.
Zdá se tedy, že celoživotní automobilový nadšenec již zůstane jen u občasných sloupků a příspěvků pro The Sunday Times, Autotrader či AA Magazine. Kromě toho se Dawe živí i sepisováním proslovů a jejich přednesem na firemních večírcích. Shodou okolností přitom totéž dělal svého času Hammond. Ten přitom na konci první série málem dostal taktéž padáka, ani s ohlasem na jeho osobu totiž Jezza nebyl spokojený.
Lze pak již jen dodat, že Dawe ještě předtím, než naskočil do Top Gearu, pracoval nejen jako motoristický novinář, ale rovněž jako automobilový prodejce. Svou kariéru přitom odstartoval v roce 1986 v malém dealerství v rodném Cornwallu, posléze se ale vypracoval na zástupce značek jako Rover, Citroën, Mercedes-Benz či Porsche. Nic z toho mu ale při účtování na konci roku 2002 nepomohlo a dnes zůstává jeho účast v Top Gearu jen zapomenutou větví vývoje tohoto pořadu.



Jason Dawe se před kamerou příliš neosvědčil, na rozdíl od Clarksona a Hammonda tak nakonec skončil v propadlišti dějin
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 2 hodinami
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před 3 hodinami
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 4 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
