Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto zbylo z pokusu sovětského technika o krásný sporťák, komunisté řekli ne
10.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že jste o žádném sportovním autě z SSSR nikdy neslyšeli? Chápeme, ale vzniklo a mohlo stát na začátku jejich řady. Nakonec ale stálo na jejím konci.
Ve Spojených státech byla první generace Chevroletu Corvette předmětem obrovského zájmu a vydala se cestu k legendě, kterou je nyní. Psal se rok 1956 a v Sovětském svazu nechtěli za „Amerikou” v ničem zaostávat, někdy i za cenu přílišného eklektismu. Postavili tedy sporťák imperialistické Corvette nikoliv nepodobný - stroj s názvem Leningrad, pojmenovaný podle rodiště jeho konstruktéra, Arkadije Dmitrijeviče Babiče.
Už designem je tento stroj velmi zajímavý, extrémně nízký, zejména v místech, kde byste čekali dveře. Ty tu jsou, ale v podstatě je nebylo nutno používat, protože se daly velmi snadno překročit. Uvnitř byla pochopitelně dvě sedadla. A například čelní okno je kapitolou samo pro sebe; tvořeno dvěma rovnými skly mezi třemi chromovanými příčkami je velmi elegantní a nepoznali byste, že nepatří nějakému sporťáku z jihu či západu Evropy.
Co už však tento stroj od evropských či amerických aut odlišuje, je motor. Nevíme, kolik Leningrad vážil, ale pod kapotou měl 3,5litrový 90koňový řadový šestiválec z limuzíny Gaz-12 Zim. Tak nízký výkon byl dán vpravdě nízkým kompresním poměrem 6,7:1 a znamenal, že Leningradu trvalo zrychlení na stovku okolo 30 vteřin a maximálka byla jen 130 km/h.
To byl ale jen výchozí stav, Babič auto dále upravoval, aby se svému americkému vzoru neblížil jen vzhledem. Na jaký výkon a dynamiku nakonec dosáhl, nevíme, historické anály ale praví, že 2 125 km dlouhou trasu z krymského Simferopolu do Leningradu zvládl za 20 hodin. To je úctyhodný výkon informace, zejména když uvážíme, že po dálnicích rozhodně nejel - na to už by stovka za 30 sekund jistě nestačila.
Podobným výjimečnostem ale totalitní režimy nikdy nepřály a ten sovětský rozhodně nebyl výjimkou. Koncem padesátých let také kvůli Babičově stroji vstoupily v platnost zákonná omezení výkonu i jednotlivě zkonstruovaných aut, aby nebyla rychlejší než policejní vozy. A Leningrad měl utrum.
Vznikl tak v jednom jediném exempláři, sériová výroba jej nikdy nepotkala. Je to jistě škoda, určitými pohledy se Babičovi podařilo stvořit stroj ještě hezčí než původní Corvette. Tvůrce nakonec nebyl začátečník, když se do Leningradu pouštěl - dříve konstruoval sporťáky tak lehké, že je čtyři statní chlapi mohli odnést. Tyto stroje byly poháněny vidlicovými dvouválci z motorek a i ony jsou vidět na níže přiloženém videu, které na Leningrad nabízí asi nejlepší pohled - fotografií je zoufale málo.
Leningrad na každý pád skončil na černé listině a kde je mu konec, se dlouho nevědělo. Existuje relativně moderní fotografie, na které má být právě Leningrad v dnešním zuboženém stavu. Možné to je, i když nesedí rám předního okna a pár dalších detailů - podobný vůz mohl být během více jak 60 let od svého vzniku mnohokrát upravován a přestavován. Buď jak buď, podobně jako spousta sovětských konceptů, o kterých jsme psali v létě, skončil na smetišti dějin i krásný Leningrad - komunismus a kreativita mají společné jen jedno jediné písmeno...
Fotografií Leningradu je velmi málo, představu o podobě auta i jeho tvůrce ale dávají slušnou
Takto údajně Leningrad vypadá dnes. Také ale může tato fotografie ukazovat jiné auto, všimněte si např. rámu čelního okna, který originál podle starých obrázků nemá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejčtenější články
- Nová Toyota Taisor vypadá všelijak a jmenuje se podobně, ale za 217 tisíc Kč?
5.4.2024 - Krachující Fisker je vážně zralý na odstřel, podle úřadů už neumí ani pořádně přidělat autům dveře
5.4.2024 - Staré kousky nové doby: Renault dal klíčovému Capturu jen facelift ve chvíli, kdy měl vyhlížet novou generaci
5.4.2024 - Hybridní BMW řady 3 se na letišti postavilo dieselovému a benzinovému bratrovi, nemělo to dělat
5.4.2024 - Tesla uznala, že blafovala. Zájem o její auta uvadl, sklady jsou plné, už tři dny po zdražení rozjela slevy
5.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva