Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Británii našli léta ztracený vůz mladého prince Charlese. Prodal se za tučnou sumu
25.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Lidé jsou v poslední době zblázněni do všeho královského a auta to zjevně nemíjí. Jinak nepříliš hodnotný, 43 let starý Range Rover se nyní v aukci prodal za cenu nového. Jezdil s ním totiž princ Charles.
Luxusní crossovery a SUV nejsou dnes ničím výjimečným. Nicméně v 50. letech minulého století šlo o nedostatkové zboží. Nic na tom nezměnil ani příchod Land Roveru v roce 1948, přestože za něj v podstatě ručil i král Charles VI. Britové a s nimi vlastně i celý svět si tak museli počkat až do roku 1971, než dorazil Range Rover, jenž nadprůměrné schopnosti v terénu doplnil i vysokým komfortem a luxusní výbavou.
Prakticky ihned po odhalení se britská automobilka dočkala velkého množství objednávek, přičemž ty první vždy s představením nové série či rovnou generace pocházely od královské rodiny. Ta kupovala jak zcela standardní provedení, tak i zakázkové varianty. I proto ostatně byla současná královna k vidění za volantem či na zadních sedadlech tohoto SUV nejčastěji ze všech vozů, jež se v královském vozovém parku objevily.
Vy se nyní na fotkách díváte na exemplář z roku 1975, který stejně jako originál disponoval 3,5litrovým osmiválcem. Výkon však navzdory velikosti pohonné jednotky činil pouhých 137 koní, přičemž na všechna čtyři kola jej přenášel čtyřstupňový manuál. Ten ostatně až do roku 1977 byl jedinou dostupnou převodovkou, teprve poté dorazila také alternativa v podobě třístupňového automatu od Chrysleru.
S ohledem na nízký výkon a hmotnost 1 770 kilogramů nejspíše nepřekvapí, že jízdní dynamika není zrovna dechberoucí. Dle tvrzení automobilky bylo možné stovku zvládnout za 16,6 sekundy, nejvyšší rychlost pak činila 154 km/h. To opravdu nejsou závratné hodnoty, stejně jako sprint na čtvrtmíli (0-400 metrů) za 18,5 sekundy. Hmotnosti, technice, výkonu i době vzniku odpovídá i průměrná spotřeba 18,1 l/100 km.
Královský dvůr si tento vůz převzal 13. srpna 1975 v zelené barvě Lincoln Green, jež byla kombinovaná s béžovou střechou. Používal jej zejména tehdy mladý (27 let) princ Charles, který byl v jeho společnosti opakovaně zvěčněn tehdejším tiskem. Kdy jej královská rodina vyřadila ze služby, to dnes není jisté. Víme pouze tolik, že byl považován za ztraceny a jeho stopy se začínají objevovat až v této dekádě, kdy byl nalezen v žalostném stavu na jedné farmě ve Worcesteru. Jeho majitel si přitom měl být „královského původu“ byl vědom, přesto jej nechal chátrat.
Vůz tak změnil majitele a že jde o bývalý Charlesův stroj, posléze potvrdilo i britské historické muzeum. Range Rover následně prošel důkladnou renovací, která byla svěřena byla společnosti Twenty-Ten Engineering of Redditch. Majitele vyšla na 60 tisíc liber (cca 1,37 milionu korun), nikoli však s cílem uskladnit vůz v muzeu.
Po renovaci se dosavadní majitel rozhodl vyrazit na výlet do italského regionu Prosecco, kromě toho však absolvoval i několik dalších výletů. Počet najetých mil tedy navýšil na 62 tisíc (zhruba 100 tisíc kilometrů). Vhod mu přitom přišel jak objemný zavazadelník, tak opravdu pohodlný interiér, který se pyšní kompletním přečalouněním. S novou kůží jsou navíc spárovány i koberečky.
Pokud se podíváte na jednotlivé detaily, pochopíte, proč si návrat do původního stavu vyžádal více než tisíc hodin ruční práce. Jeho majitel jej ovšem i přesto poslal o uplynulém víkendu do aukce. Dle odhadů síně Silverstone Auctions měl vlastníka změnit za 80 tisíc liber (2,3 mil. Kč), nakonec se však prodal za 101 250 GBP (2 931 500 Kč). To na 43 let starý Range Rover vskutku nemalá suma a je to také více peněz, než jaké byste dnes dali za nový exemplář - ovšem bez „královského rodokmenu“...






















Tento třiačtyřicet let starý Range Rover se právě prodal za tři miliony korun...

...důvodem je první majitel, nástupce britského trůnu
Zdroj: Silverstone Auctions
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 5 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 7 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 8 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 10 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
