Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V garáži milionáře našli unikátní auto, které předběhlo i Teslu. 50 let ho nikdo neviděl
24.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Od roku 1968 nikdo neviděl vůz, který jen o pár let dříve zářil i na televizních obrazovkách. Ne jen díky svému vzhledu, ale i výjimečné technice.
Pokud byste si měli představit vůz s autonomními brzdami, autopilotem, dálkově ovládanými dveřmi a televizí zasazenou do středové konzole, nejspíše vám jako první přijde na mysl Tesla Model X. Zrovna o tomto voze ale dnes mluvit nebudeme. Místo toho si naši pozornost získal Lincoln Capri z roku 1953. Ten si jako nový pořídil George Barris, tvůrce původního Batmobilu. Nicméně chvíli po koupi jej poměrně hodně poškodil při tažení jiného vozu.
Jelikož Barris byl v té době již známým úpravcem, nebylo překvapením, že vrak vozu nakonec posloužil jako základ pro jeho nový projekt. Ten financoval milionář James Skonzakes známý také jako Jim Street, jenž si objednal nadmíru extravagantní bodykit. Ten byl následně nalakován zlatou barvou, na jejíž výrobu byly použity rybí šupiny. Kromě toho ovšem některé části exteriéru pokryl skutečný 24karátový žlutý kov.
Ještě více se Barris vyřádil v interiéru, odkud byla odstraněna zadní sedadla. Na jejich místo se nastěhovala lednička a menší bar. Do středové konzole byla zabudována již zmíněná televize, stejně jako přehrávače a rádia. Vše pak uzavřelo pozlacené čalounění, díky čemuž bylo auto lépe vybaveno než většina tehdejších amerických domácností. Streeta vyšlo na nemalých 25 tisíc dolarů, tehdy obrovské peníze.
Právě s ohledem na cenu se stal vůz, který dostal trefné označené Golden Sahara, středobodem zájmu tehdejšího amerického tisku. Street jej ovšem považoval pouze za základní kámen svého následného projektu, jenž byl pojmenován Golden Sahara II. Veřejnosti byl představen v roce 1960 a rázem se stal absolutní mediální hvězdou - ostatně jen o dva roky později zazářil ve filmu Cinderfella i v show I've Got a Secret.
Jak jsme naznačili již v úvodu, rozdíl oproti původnímu „zlatíčku“ byl především v technice. Vůz dostal detektor, který reagoval na pohyb chodců a byl tak schopen autonomního brzdění. Mimo to šlo na dálku (respektive ze vzdálenosti několika centimetrů) ovládat otevírání a zavírání dveří či startování a vypínání motoru. Kromě toho byla Sahara II schopná i pomalé autonomní jízdy.
Další finesou byla integrace nové centrální páky, se kterou šlo ovládat řízení i plynový a brzdový pedál. De facto šlo tedy o velmi pokročilý automat, i když zrovna ono řízení dozajista vyžadovalo velký cit v rukou - jak je patrné z níže přiložených videí, převod byl velmi rychlý a stačil tak jen několikacentimetrový pohyb, abyste se kola dostala do plného rejdu.
Pozornost si pak zaslouží i litá kola, která byla prosklená a podsvícená, respektive byla doplněním směrových světel. Street tak v podstatě stvořil vůz budoucnosti, se kterým se ale v polovině 60. let zcela stáhl z veřejného života. Podle dostupných zpráv pak s ním už jen vyrážel na občasné noční projížďky, během kterých přišla ke slovu hlavně ona kola.
Po roce 1968 ale Golden Sahara II zcela zmizela v propadlišti dějin, odkud se vynořila až v prosinci loňského roku. Tehdy Street zemřel a jeho garáž vydala svá skrytá tajemství. Ona zakázková kreace patří mezi ně, přičemž její stav odpovídá dlouhodobému postávání. Renovaci ale bude muset obstarat nový majitel, neboť pozůstalí se rozhodli auto nabídnout k prodeji.
Pokud tedy máte o tento neobyčejný klenot zájem, rozhodně byste neměli 15 až 19. května chybět v americkém Indianapolis, kde se bude konat aukce společnosti Mecum. Objevit by se zde přitom neměla jen Golden Sahara II, jejíž stavba vyšla celkově na 75 000 USD (dnešních 700 tisíc dolarů, tedy 14,4 milionu korun), ale i další Streetovy vozy. Jsme přitom zvědavi, jaké to budou - na nudu a šeď ale lze rovnou zapomenout...
V tomto stavu byla Golden Sahara II nalezena...
...a takto zářila v 60. letech
Do aukce zamíří i další Streetovy vozy
Zdroj: Mecum Auction
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 8 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 10 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před 11 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.07. 23:59 - abgx1
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.