Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V kůlně na Kubě našli vzácný Aston DB 2/4, má motor z Lady
14.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Životní příběh tohoto vozu je vážně pozoruhodný. Jeho majitel musel prchnou z ostrova, kde si prožil vlastní komunistickou revoluci.
Doufat v nalezení auta ve stodole, navíc ve stavu, ve kterém by stačila jen lehká renovace, sice člověk může, ale to je tak všechno. Skutečně najít zapomenuté auto ve stodole je vážně vzácnost a pokud má být v takovém stavu, aby nepotřebovalo mnoho, je to jako v případě nové Škody 105 S jedním slovem zázrak.
Nemusí ale jít o prakticky nový vůz, má-li být taková událost označena podobným slovem. Za zázrak lze považovat i nalezení zbytků vzácného Porsche 356 Speedster a nebo Astonu Martin DB 2/4 z roku 1958, léta netknutě stojícího v jedné garáži na Kubě. Nevymýšlíme si, právě takový vůz tam stál a nedávno byl objeven.
Místo objevu se nachází asi hodinu jízdy od Havany, píše Jonathan Ward, zakladatel firmy Icon, a vůz stál v kůlně na rodinné farmě jeho majitelky. Vyrazil se tam tedy podívat a po ne úplně klidné jízdě sovětskou Čajkou, která kdysi údajně patřila Fidelu Castrovi, dorazil na místo.
V garáži objevil Aston DB 2/4, vůz, který britský diplomat na Kubě kdysi daroval příteli. Ten přítel pak musel Kubu narychlo v souvislosti s komunistickým převratem na konci 50. let, a auto nemohl ze země odvézt. A později se dostalo k současné majitelce, která jej schovala do boudy, v níž stojí dodnes.
Do té doby ale tenhle Aston neměl lehký život. Spoustu dílů dostal z jiných aut, které byly upraveny tak, aby mohlo fungovat; způsobům, jakým se na Kubě udržují stará auta, nesahají „zlaté české ručičky” ani po kotníky. Mezi největší změny, viditelné i na fotografiích, patří několik dílů z nějaké staré Lady. Konkrétně to je palubní deska a motor, obé pod rekordními nánosy prachu a nefunkční, samozřejmě.
Po návratu do USA Ward kontaktoval Aston Martin, jestli o tomto voze něco vědí. Byl to prý jeden ze dvou Astonů DB 2/4, které původně dostaly závodní motor, je to tedy velmi vzácný stroj. Jediná další věc, kterou u něj měli v záznamech napsanou, byla „Kuba?” - i s tím otazníkem. Jinými slovy, nevěděli nic a údajně byli rádi za nějaké další informace.
Zájem samotné automobilky o renovaci byl vlažný, ostatně zrenovovat takto dalece zchátralý automobil by chtělo člověka, kterého uhrane jeho příběh a je dost velký blázen do aut, aby se do toho pustil. A v neposlední řadě bude muset mít vážně hluboké kapsy, protože renovovat šest dekád starý Aston Martin, který posledních kdo ví kolik let stál v boudě uprostřed Kuby, bude vážně náročná práce.
Přesto by se takoví lidé našli, třeba v USA, jenže to samo o sobě nestačí. Kuba je stále komunistickou zemí, a tak není dovoleno exportovat auta starší než z roku 1959, ta jsou označena za kulturní dědictví. Co na tom, že na nich z roku 1959 už jsou možná jen skla a skelety karoserie, možná ani ty ne. Tenhle Aston si tedy ve své kůlně asi ještě nějakou dobu pobude - tak či onak je to pozoruhodný objev...
Tenhle Aston se dostal na Kubu darem od britského diplomata. Na prvním obrázku bývalá Castrova Čajka, na druhém ona kůlna
Takhle krásně může Aston Martin DB 2/4 Sports Saloon vypadat
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 18:17 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis