Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V lese u staré továrny General Motors byl objeven svérázný automobilový poklad
26.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
U nás v lesích najdeme z historicky cenných věcí nanejvýš schovanou munici po Němcích nebo po Sovětech, v Americe se dají trochu jiné věci. Třeba převodovky Turboglide z 50. let.
Pokud vlastníte detektor kovů a vypravíte se zejména do severních Čech, velmi pravděpodobně po krátkém hledání narazíte na smutná mementa druhé světové války. V lesích se tam stále válí helmy, náboje, bodáky či dokonce torza střelných zbraní. U železniční tratě v Sosnové u České Lípy byl takto na sklonku 80. let objeven hotový nacistický poklad. Němci prchající před spojeneckými vojsky se totiž zbavovali všeho, co by zpomalovalo jejich tempo. Jeden jediný příkop tak kupříkladu ukrýval šest tun granátů.
Na podobné nálezy může Amerika zapomenout, ač jde o častého aktéra válečných konfliktů. Nicméně přímo na území Spojených států panuje již prakticky sto let mír, v roce 1924 totiž došlo k definitivnímu ukončení tzv. Indiánských válek, jež započaly v roce 1609 rozpínavostí Angličanů. Neznamená to ovšem, že by v zemi nebylo možné nalézt rovněž různé svérázné poklady. Jen jsou o trochu jiné než ty české a mají větší spojitost s nám bližší automobilovou tématikou.
Řeč je o hromadě automatických převodovek Turboglide, jež koncern General Motors vyráběl v 50. letech minulého století. Objevil ji opravář lisů Dennis Viers, který se před nedávnem procházel poblíž továrny v Parmě na předměstí Clevelandu v Ohiu. Tu GM otevřelo v roce 1948, přičemž kromě lisovny zde také sídlila výroba pohonných jednotek. Tu před osmi lety kvůli restrukturalizaci amerického koncernu zrušili.
Viers se tedy procházel poblíž již neužívaného areálu a všiml si, že ze země trčí cosi kovového, přitom důvěrně známého. Dříve tu byl močál, ten ale z vyschl a vydal svá tajemství. „Když jsem se podíval blíže, náhle jsem zjistil, že je to převodovka,“ říká k nálezu Dennis. K jeho překvapení nešlo o ojedinělý nález, jen během přestávky na oběd stihl napočítat deset automatů. Sám je ovšem přesvědčen, že v bývalém močálu jich odpočívá daleko více. Otázkou však je, proč tam vůbec jsou.
„Velmi pravděpodobně byly špatné či tak něco. Nebo jednoduše měli paletu špatných, kterou se rozhodli dát stranou. A když došlo k ukončení výroby, ona paleta se posouvala napříč továrnou, až některý z manažerů rozhodl, že je třeba se jí zbavit,“ vypočítává možnosti toho, co se na sklonku 50. nebo na počátku 60. let mohlo stát. Dle pamětníků přitom GM danou lokalitu užívalo i jako skladiště, pročež se mohlo stát, že paleta s převodovkami zůstala zapomenuta.
Zajímavé ovšem je, že dle záznamů archivu GM se převodovky Turboglide ve skutečnosti nevyráběly v továrně v Parmě, nýbrž ve 180 kilometrů vzdáleném Toledu. Na předměstí Clevelandu se montovaly dvourychlostní automaty Powerglide, jež tehdy byly mnohem běžnějším typem automatů. Typ Turboglide byl mnohem komplexnější a díky trojici „ozubených“ konvertorů točivého momentu zjemňujících řazení jej můžeme přirovnat k dnešnímu CVT.
Techniku ale nyní nechme stranou. Otázkou je, jak se převodovky vyráběné v jednom městě dostaly do takřka dvě stě kilometrů vzdáleného močálu. Záznamy GM totiž nezahrnují jejich produkci v Parmě. Podle zástupců archivu koncernu je ale možné, že automobilka hodlala jejich produkci skutečně rozjet i ve druhé lokalitě. Vzniknout tak mohla pilotní várka převodovek. Nicméně proč se dostala do močálu, nikdo neví.
Možností je samozřejmě hodně, opravdu mohlo jít o závadné kousky nebo onu část pilotní produkce, jež byla předčasně ukončena. Převodovky pak mohly být naskládány do beden a při převozu se s nimi mohl převrátit náklaďák. GM pak nechalo vyprostit pouze vůz, jeho náklad ale nechalo napospas osudu. Zda jsme ale skutečně udeřili hřebíček na hlavičku, to se možná nikdy nedozvíme, na každý pád je to pozoruhodný nález - hromada starých převodovek je to poslední, co při procházce lesem čekáte, že objevíte...

















Zatímco v Čechách se nachází hlavně munice z druhé světové války, ve Státech objevily hromadu převodovek částečně utopených v močálu. Jak se tam dostaly a proč, nikdo neví
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 2 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
