-

V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř

Pokud máte pocit, že měření rychlosti nenápadnými auty je moderní vynález, pak vězte, že není. Ikonický minibus nalezený po letech zahálky v garáži v Hannoveru je toho nejlepším důkazem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř

21.2.2019 | Petr Prokopec

Pokud máte pocit, že měření rychlosti nenápadnými auty je moderní vynález, pak vězte, že není. Ikonický minibus nalezený po letech zahálky v garáži v Hannoveru je toho nejlepším důkazem.

O tzv. stodolní nálezy v poslední době není nouze, koneckonců o jednom nadmíru zajímavém jsme psali včera. V japonské Okayamě byl nalezen jediný existující exemplář Mazdy 254i, která se před pětatřiceti lety účastnila závodu 24 hodin Le Mans. Dnes se pro změnu přesuneme do německého Hannoveru, v čase se pak budeme vracet dokonce ještě dále do minulosti. Světlo světa totiž opět spatřil Volkswagen Transporter T1 z roku 1953.

Na první pohled by možná nebylo o čem mluvit, přeci jen Volkswagen v letech 1950 až 1967 vyrobil takových vozů nespočet. K tomuto exempláři se však váže opravdu zajímavý příběh. Když před šestašedesáti roky sjel z výrobní linky, pyšnil se zeleným lakem karoserie přesně dle požadavků německé policie. Ta Transporter v tomto stavu ponechala po osm let, než se rozhodla, že „pomáhat a chránit“ bude v utajení.

V roce 1961 tedy došlo na zásadní modifikaci, která ovšem nespočívala jen v přelakování na nenápadnou světle modrou. Prim hrála instalace rychlostního radaru VRG2od společnosti Telefunken. Přístroj by snadno dokázal konkurovat i moderním technologiím, nakalibrován je totiž opravdu přesně a vykazuje odchylky maximálně 3 km/h. Transporter se tak stal první mobilním radarem v Německu.

O pouhá tři léta později se policie vozu zbavila, následní soukromí majitelé však již nepřidávali modifikace či návštěvy servisu, nýbrž pouze kilometry. Jejich celkový počet se zastavil na 65 144, za čímž nejspíše stojí fakt, že Transporter před mnoha lety zamířil do hannoverské garáže, ze které již nevyjel. Místo toho se stal jen lapačem prachu, stále modrou karoserii navíc na některých místech začala nahlodávat koroze.

Vyjma drobných „šrámů“ je ovšem technický stav vozu velmi dobrý, 1,1litrové pohonné jednotce stačila totiž jen výměna oleje a svíček, aby znovu naskočila. Je samozřejmě otázkou, jaký výkon plochému čtyřválci zůstal, původně však produkoval 25 koní. Snad ještě větším překvapením ovšem je, že funkční je i radar, který ve voze zůstal zabudován. Jeho originalitu potvrdila i jeho někdejší obsluha.

Dnes již devětaosmdesátiletý policejní náčelník Scholz uvedl, že v roce 1961 bylo měření tímto radarem natolik komplexní a zároveň neznámé, že muži zákona museli podstoupit několikatýdenní školení. V současnosti je samozřejmě již vše daleko snadnější, nicméně se nedá předpokládat, že by policie nyní byla schopna odprodeje vozu s vlastní technikou na palubě. I proto je tento nález tak výjimečný.

V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 1 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 01V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 2 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 02V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 3 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 03V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 4 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 04V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 5 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 05V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 6 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 06V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 7 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 07V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 8 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 08
Dříve policejní VW Transporter T1 byl aktuálně nalezen po letech stání v jedné hannoverské garáži. Jeho autenticitu potvrdil i policejní náčelník Scholz, který jej dříve obsluhoval, ostatně původní radar je ve voze stále instalován

V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 9 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 09V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 10 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 10V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř - 11 - VW Transporter T1 1953 stodolni nalez 11
Posloužit můžeme i letitými záběry přímo z „akce“

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše