Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V SSSR mohli mít před 42 léty moderně vyhlížející tahač. „Stará garda” řekla ne
21.1.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jen málokterý produkt jinak schopných firem z dob komunismu šlo označit za technicky či vizuálně moderní. Tento tahač mohl být výjimkou, nakonec jí ale nebyl.
Jestli byli komunisté v něčem opravdu dobří, pak šlo o pošlapávání lidské kreativity. Člověk je tvor od přírody tvořivý, snaží se vymýšlet věci tak, aby byly fungovaly stále lépe a byly vizuálně stále atraktivnější. Je celkem jedno, z jakého kouta světa pochází a v jakém prostředí žije, snaží se o to vždy. Jenže pokud mu někdo neustále hází klacky pod nohy, dříve nebo později začne investovat energii do ničeho jiného.
Bylo tomu tak i u nás, však si vzpomeňme na léta ne zase tak dávno minulá. Za komunismu se tu ještě na konci 80. let vyráběla Škoda 120 ne proto, že by nikdo nedokázal vymyslet něco lepšího - to dokázal. Jenže dostat takové auto do výroby z různých důvodů „prostě nešlo”. A neplatilo to jen o autech - centrálně plánované hospodářství nebylo schopno efektivně inovovat, a tak prakticky všechny věci zde vyráběné zastarávaly až do té míry, kdy byly z širšího pohledu nekonkurenceschopné.
Nejinak tomu bylo v zemi, ke které jsme svého času vzhlíželi, nebo spíše byli nuceni vzhlížet, v SSSR. Také tamní výroba čehokoli, co se na západě rychle vyvíjelo, postupně zastarávala a dotýkalo se to i věcí, ve kterých byli Rusové potažmo Sověti dobří, ve výrobě nákladních aut. Značku Kamaz tady známe hlavně kvůli jejím úspěchům v dakarské rallye, v prvé řadě je to ale výrobce náklaďáků a tahačů podobně jako u nás třeba Tatra. Také produkce téhle firmy vizuálně i technicky zastarávala a „zpátky k sobě” přišla až v 90. letech. Jenže ani to tak nemuselo být.
Abychom zjistili, co mohlo být a nebylo, musíme se vrátit do roku 1976. Právě tehdy spatřil světlo světa koncept moderního tahače, jehož snímky donedávna vidělo jen minimum lidí. Před zraky širší veřejnosti je nyní vytáhl Alexander Čuchoncev, který hoří pro všechno související s historií Kamazu. A skýtají vskutku výjimečný pohled do historie.
Šéfem designu Kamazu byl tehdy Ramil Azamatov a se svými kolegy se staral o vzhled náklaďáků, který nebyl nepodobný dobovým strojům z ČSSR. Výsledky v zásadě připomínaly krabice od bot s několika vyřezanými otvory pro okna a dveře, mnoho kreativity tady vidět nebylo. Azamatov měl ale bratra jménem Ville Jagudin, leningradského architekta, který pravidelně navštěvoval rodinu v Naberežnyje Čelny, domovském městě Kamazu.
Jako architekt nebyl prací bratra a jeho kolegů okouzlen, auta kritizoval jako příliš nenápaditá. Bratr mu řekl, ať tedy něco vymyslí sám a Jagudin to vzal jako výzvu. Přišel s nápadem na vlastní pojetí tahače, který byl vizuálně moderní a zároveň aerodynamicky efektivní. Nejprve jej namaloval a bratra tím zaujal. A tak později stvořil i model v měřítku 1:15, který byl představen celému designovému oddělení Kamazu.
Prohlédnout si jej můžete níže na unikátních dobových záběrech. Z dnešního pohledu vám nemusí připadat převratný, ale jsme v roce 1976, kdy Kamaz vyráběl to, co můžete vidět na prvních třech snímcích. Jagudinova idea byla vedle toho jako z jiného světa a za futuristickou bychom ji označili ještě nedávno. Nešlo přitom o nic, co by nebylo možné vyrobit - stačilo chtít a Kamaz mohl mít v 70. letech tahač, na který by užasle hleděl celý svět. Jenže chtěl málokdo.
Ačkoli autor měl zastání u samotného šéfdesignéra, zbytek oddělení tento nápad jednomyslně odmítl. Azamatov vzpomíná, že zejména staršími kolegy byl označen za „neautomobilový” a „amatérský”, třebaže jej označili velmi dobře zpracovaný. A tak se Kamaz dál - ještě hodně dlouho - držel svých krabic. Škoda, že vznikl v časech, ve kterých vznikl - tahač s tímto designem by v před čtyřmi dekádami právem způsobil pozdvižení...
Takto nudné naklaďáky Kamaz začínal vyrábět v 70. letech minulého století
Na stole byl přitom tento nápad, skončil ale bohužel pod ním
Zdroj: Alexander Čuchoncev přes Auto.mail.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Kdysi nejlevnější sportovně laděné auto v Česku se dá pořád koupit nejeté, teď už nestojí skoro nic
včera - Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva